Kerro hieman ystävästäsi Marc Pino Guardianista.

– Marc on alunperin motocross-kuski ja sitä kautta tavannut oikeat ihmiset oikeassa paikassa. Hänellä on Lleides-niminen teami Espanjassa, missä minäkin käyn treenaamassa. FMX:ää Marc on ajanut kahdeksan vuotta, kertoo Sebastian Westberg.

Jokaisella stunt-kuskilla on oma tyylinsä, mikä on Marcin erikoisuus?

– Fleksibiliteetti, venyvyys. Hän venyttää temppujaan ihan uskomattomiin asentoihin. Maassakin venyttäessä hän saa jalat melkein takaraivoon kiinni. Koska hän on tosi lyhyt, niin se tuo oman spesiaalin näyttävyyden hyppyihin. Vähän samalla tavalla, mitä itsekin tykkään noita venytystemppuja tehdä, tosin olen vähän pidempi kaveri Marc:in verrattuna ja temppuihini tulee sitä kautta toisenlaista näyttävyyttä, kun jalat heiluvat korkeammalla, kertoi Westberg

Marc Pino Guardian vauhdissa Mikkelissä. Kuva Tarja Lipsanen

Miten hän sopeutui Suomen lumisiin olosuhteisiin?

– Lumen kanssa Marc on ollut aikaisemminkin tekemisissä, sillä hän asuu Pohjois-Espanjassa lähellä Andorran vuoristoa, eli laskettelun kautta lumi on entuudestaan tuttua. Mutta näin kylmää siellä ei ole, joten hänen mielestään täällä on "aika raikasta". Kun keskiviikkona treenattiin luonani, niin kyllä häntä jännitti aika lailla hypätä ensimmäistä kertaa piikeillä. Mutta päivän treenin jälkeen itse show-paikassa ei sitten enää ollut mitään ihmeempiä. Kaikki meni hyvin. Pyörät toimivat, voltit pyörivät hienosti ja hypyt osuivat kohdilleen, Westberg kehui.

Kuvateksti: Espanjalaisen ensimmäiset voltit piikkirenkailla, perässään Sebastian Westberg.

Marc pääsi luonasi myös lumitöihin, kun laitoitte rampit ajokuntoon?

– Hyppyhommissa pitää olla kova alusta alla, muuten siinä ei ole pitoa. Kumimatoilla ajetaan piikkirenkailla, siinä on kiihdytyslinja ja kun läsäytetään kymmenestä metristä alas, niin pitää olla kova pinta kun tullaan alas. Muuten pyörä jää siihen ja kuski menee omia menojaan. Ei ole mitenkään suositeltavaa, selitti Sebastian Westberg.

Mitä Marc on tykännyt Suomesta?

– Hän on päässyt tekemään tosi paljon kaikkea suomalaista. On käyty saunassa, tehty avanto, kieritty lumessa, harjoteltu piikkirenkailla, ajettu keikka piikkirenkailla ja pyöritty voltti piikkirenkailla, syöty karjalanpiiakoita ja hernekeittoa. Tänään käytiin luistelemassa ja vaikka laskettelu on hänen omien sanojensa mukaan hallussa, niin luistimilla ei ihan piruetteja nähty, mutta yllättävän hyvin mies pysyi kuitenkin pystyssä. Vielä päälle teimme pienen Turku sightseeingin. Hän on kyllä tykännyt ja ollut ihan fiiliksissä. Suomessa on niin erinäköistä kuin kotona Espanjassa. Suunnittelee jo kovasti, että on pakko päästä ensi talvena ihan lomalle Suomeen. Nyt tämä oli tämmöinen "working holiday", kun oli tuo show Mikkelissä. Kuitenkin on päästy tekemään kaikkea hauskaa tässä ohessa, iloitsi Westberg.

Marc pääsi tutustumaan suomalaisiin tapoihin.

Olette molemmat lähdössä huomenna tiistaina Espanjaan?

– Tässä juuri pakkailemme tavaroita. Aamulla ajamme Helsinkiin, viedään Kawasakilta lainassa ollut pyörä takaisin ja illalla lennetään Espanjaan. Pääsen itse viikoksi treenaamaan. Nyt on olemme olleet pari päivää ilman pyöriä. Lauantaina purimme ja rakensimme Marcilla lainassa olleen pyörän vakiokuntoon. Se oli tuommoinen koeajossa oleva motocross-pyörä, samanlainen mikä Marcilla on kotona. Siitä vain irrotettiin kaikki osat irti ja ruuvattiin Marcin omat henkilökohtaiset osat niiden paikalle. Sillä tavallahan tämä toimii.

Vastaavasti minulla on Espanjassa pyörä, joten keskiviikkona ja torstaina laitamme sen kasaan ja pääsen taas treenaamaan siellä Espanjassa. Tuntuu omalta pyörältä kun on omat tangot, penkit ja iskarit. Koneet ja rungot ovat aina vakioita. Sitähän ihmiset aina miettivät, että miten me matkustamme pyörien kanssa. Ei ne pyörät aina matkusta, vaan pyörien osat ja itse kuskit. Pohjois-Eurooppaan vielä kuljen autolla oma pyöräkin mukana, jos vain pystyn, mutta kauemmas mentäessä mielellään lainaan tai vuokraan pyörän paikan päätä. Omat osat vain mukaan ja samahan se on kun ne koneet ovat joka tapauksessa vakioita, Westberg selvensi.

Maailma FMX-kuskin Sebastian Westbergin silmin.

Onko sinulla uusia temppuja treenin alla?

– Nyt lähden hakemaan ihan sitä perusajoa ja tuntumaa. Täällä on ollut niin huonot kelit niihin temppuihin, mitä pitäisi treenata. Kun saisi Espanjassa viisi päivää täyttä tykitystä mitä nyt pyörän rakenteluiden keskellä kerkee, niin treenaillaan ja paranellaan noita vanhoja temppuja. Maaliskuun lopussa minulla on Bulgariassa keikka, josta menen suoraan taas viikoksi Espanjaan treenaamaan. Suomessa on yksi keikka ennen pääsiäistä, jonka jälkeen pääsen kokonaiseksi kuukaudeksi Espanjaan. Koitetaan sitten saada puskettua jotain uutta ennen Suomen kautta, kertoi Westberg.

Jotain uutta?

– Suomen kesään on kyllä kovat tavoitteet. Viime vuonna oli "frontflip", mutta nyt on jotain muuta mielessä, eli kyllä tässä on suunnitelmia, mutta jäädään katsomaan mitä tulee. Nyt kuitenkin haetaan perusajotuntumaa niin, että olen heti hyvässä vireessä Suomen kesään puskemaan uutta. Kaikkea tätä voi seurata somesta SEBFMX-nimikkeellä, mutta VLOG:eissa mennään vielä syvemmälle. Niiden tarkoitus on kertoa faneille ja seuraajille tästä lajista sellaisia asioita, mitä yhdestä instagram-kuvasta ei välttämättä tajua. Ideana on selventää ihmisiä askarruttavia asioita lajin sisältä, selitti Sebastian Westberg vielä lopuksi.

Uusimmat SEBFMX VLOG:it nähtävissä:

HOW SPANISH GUY SURVIVES IN FINLAND?! SEBFMX VLOG 05

SM VAAKUNA RALLI 2018 - Cars on FIRE and bikes in the AIR SEBFMX VLOG 06

Aiheesta aiemmin: FMX-kuski Sebastian Westberg MP18-messuilla: flunssaa ja öistä iskarinvaihtoa - stunt-hommat silti hoidossa