– Ajokoulutus- ja ruosteenestokursseilla käydään läpi perustavaa laatua olevia ajotaitoja. Siihen mihin kukin motoristi parannusta tarvitsee on hyvin yksilöllistä, koska jokainen motoristi on erilainen. Esimerkiksi kun harjoitellaan pysähtymistä, aloittelijoiden kurssilla opetellaan pysähtymään tiettyyn pisteeseen, kun taas kokeneiden kurssilla harjoitellaan eri nopeuksista pysähtymään tehokkaasti mahdollisimman lyhyellä jarrutusmatkalla, pyörän hallintaa menettämättä, Jyri "Jysky" Tengman kertoo.
– Eli pohjimmiltaan "puutteet" ovat yksilöllisiä. Siihen liittyvät monet seikat: pituus, paino, tasapainon hallinta, reaktiokyky ja tietenkin itse pyörä. Meillä käy esimerkiksi vuosittain eräs moottoripyöräporukka. Heistä viidellä on samanlaiset moottoripyörät, mutta jokaiselle tulee vähän erilaiset ohjeet.
Yksi yleisimpiä parannusta vaativia asioita on jarrutus. Osataan kyllä jarruttaa, mutta ei välttämättä tarpeeksi tehokkaasti. Tulee turhia pumppauksia. Tuntuu, että jarrutus on hyvinkin tiukka, mutta yleensä koulutuksessa jarrutusmatkasta saadaan nipistettyä pois 20-40%.
Toinen parannettava asia liittyy moottoripyörän ohjaukseen: kaarreajot ja väistöt. Kokeneillakin kuskeilla löytyy isojakin parannuskohteita ruuhkassa ajettaessa, tai kun pitää pujotella pienissä ahtaissa paikoissa, esimerkiksi huoltoasemilla. Suurin osa suomalaisista motoristeista ajaa todella hyvin, mutta pienellä hienosäädöllä ajoa ja pyörän käsittelyä saadaan entistä hallitummaksi ja sitä kautta turvallisemmaksi.
Moottoripyörä ei pysähdy paremmin
– Vaarallisimpia luuloja vielä tänäkin päivänä on, että moottoripyörä pysähtyy autoja paremmin. Tämä on jäänne 70-luvulta, kun moottoripyöriin alkoivat yleistyä levyjarrut. Niistä ajoista tähän päivään autojen jarrut ja renkaat ovat kehittyneet niin paljon, että jopa 25 tonnia painava täysperävaunurekkakin voi pysähtyä moottoripyörää nopeammin.
Tästä löytyy Suomessa tehty havainnollistava esimerkkivideo YouTubesta "Miten käy kun rekka yhtäkkiä jarruttaa". Motoristi "kyttää" ohituspaikkaa rekan takana, huomaa 25 tonnia painavan säiliöauton jarruvalot ja alkaa saman tien itse jarruttamaan. Tositilanteessa peräkkäin ajettaessa, motoristi olisi törmännyt väistämättä rekan perään. Havainnollistaminen tehtiin suljetulla radalla ja ajoneuvot olivat vierekkäin, joten jokainen näkee selvästi jarrutusmatkojen eron.
Se turvaväli
– Muutenkin riittävästä turvavälistä kannattaa aina pitää huolta. Valitettava esimerkki oli, kun moottoripyörä ajoi pakettiauton perässä ja pakettiauton renkaiden välistä lensi puhjenneen rekan renkaan palasia päin motoristia, joka ei ehtinyt väistää turvavälin puuttuessa.
Sama ilmiö on porukassa ajettaessa niin sanotulla "ketjutekniikalla", jossa motoristit ajavat limittäin. Vastaantuleva autoilija ei välttämättä hahmota kuinka monta moottoripyörää on tulossa ja lähtee ohittamaan liian aikaisin tai kolmion takaa ei näekään kaikkia ja kääntyy eteen.
Tämä on ennakoivaa ajoa. Kun ajoharjoittelussa saatuja taitoja tarvitaan, niin silloin joku on jo tehnyt virheen.
Vääriä uskomuksia liittyy myös ABS-jarruihin ja niiden käyttäytymiseen. Kursseillamme käydään sitäkin tekniikkaa jonkin verran läpi. Kaarreajo, jos tulee yllättävä tarve kiristää/väistää kurvissa ajettaessa, on loppupeleissä aika harvalla hallussa.
Pikkuasioiden osaamisen merkitys
– Tähdennän, että suurin osa suomalaisista motoristeista ajaa hyvin, mutta äkkitilanteissa, esimerkiksi hirven hypätessä eteen, pikkuasioilla on valtavan iso vaikutus ajon turvallisuuteen.
Yleensä moottoripyöräkerhot järjestävät ruosteenpoistokussin kerran korkeintaa kaksi kertaa vuodessa tiettyinä päivinä. Meillä koulutusta järjestetään läpi ajokauden, jokaisena päivänä viikossa, aina kysynnän ja tarpeen mukaan, ryhmissä tai yksityisopetuksena. Moottoripyöräkerhojen järjestämistä kursseista poiketen, emme ota isoja ryhmiä kerrallaan. Toki ryhmiä voi olla useampia samaan aikaan, mutta yhtä kouluttajaa kohtaan on enintään seitsemän ja aloittelijoiden ryhmässä maksimissaan kolme koulutettavaa. Näin kouluttaja pystyy antamaan jokaiselle kuskille yksilöllistä opastusta ja palautetta.
Seuraavat ajokoulutuspäivät ovat helatorstaina ja lauantaina kello 10.00 alkaen. Näihin on vielä joitakin paikkoja jäljellä, Jyri Tengman kertoo.
International Six Nights Enduro uudistuu
– Edellisten vuosien tapaan järjestämme ISNE:n (International Six Nights Enduro), eli yöttömän yön enduro-safarin Saariselällä. ISNE 2017 on nyt viikon mittainen 3.-9.7, mutta ajopäiviä on edelleen kuusi. Varsinaiset ajopäivät ovat ma-ke ja pe-su. Ensimmäistä kertaa pidämme torstaina huoltopäivän. Se tulee tarpeeseen sekä kuskeille että pyörille. Ehdimme rauhassa huoltaa pyörät, vaihtaa renkaita ynnä muuta tarpeellista, ei tarvitse hosua. Varsinkin kuskit, jotka ovat mukana kaikkina päivinä, saavat myös päivän levätä ja kerätä voimia.
Tälle vuodelle olemme saaneet uusia reittejä, jotka soveltuvat myös isommille seikkailupyörille. Safaria edeltävällä viikolla meiltä lähtee kaksi perävaunua Saariselälle. Toinen ajaa valtatie 4:n ja toinen valtatie 5:n kautta. Jos sattuu matkan varrelle, niin tarvittaessa on mahdollisuus tuikata oma pyörä tuohon kyytiin. Meillä on mukana tänäkin vuonna muutama vuokrapyörä ja ajovarusteita.
Järjestettäviin ruosteenestokursseihin ja muihinkin MotoJyskyn järjestämiin tapahtumiin voi käydä tutustumassa tarkemmin heidän omilta sivuiltaan.
Aiheesta aiemmin:
Endurosafarille Lapin yöttömään yöhön
Erilainen äitienpäivälahja: moottoripyörän aloittelija- ja ruosteenpoistokurssi vain naisille!
Tarakkaharakasta motoristiksi, osa 3: ajo-opiskelun ilot ja surut