Turvauduimme Japsistarojen esimuseotarkastajaksi itsensä pilke silmäkulmassa esitelleen Matti Paukkosen apuun museointitiedon saamiseksi.
Taustaksi Japsistaroista sen verran, että heillä on tällä hetkellä 20 museoajoneuvotarkastajaa Helsingistä Ouluun, ja heidän tietonsa löytyvät kerhon kotisivulta. Sivusto on muutenkin melkoinen tietopankki, josta löytyy ensiapua moneen asiaan.
– Pyrimme jatkuvasti kouluttamaan lisää museoajoneuvotarkastajia, jotta saisimme palveluverkon kattamaan maan entistä paremmin, Matti Paukkonen kertoo.
Tulevana viikonloppuna Jyväskylässä onkin koulutustapahtuma tuleville museoajoneuvotarkastajille Keski-Suomen Moottorikerhon tiloissa raviradalla. Tämä vinkiksi asiasta kiinnostuneille.
Vaatimukset kohtuullistuneet
– Museomoottoripyörän vaatimukset ovat järkeistyneet takavuosista. Silti yllätyksiä tulee helposti, kelpaako mahdollisesti joskus vaihdettu ohjaustanko tai onko ulkomailta ostetussa pyörässä oikeanlainen, täällä hyväksytty ajovalon lasi. Kaikkien pienten asioiden huomioimiseksi kannattaa alkuun selvittää oman pyörän valmistuspäivämäärä ja vuosi sekä hankkia kyseisen pyörän varaosakirja, josta sitten valmistusvuoden perusteella selviää, minkä näköiset osat pyörään kuuluvat. Valmistajalla on saattanut olla rinnakkaisversioita pyörästä eri markkinoille tai sitten vuosimallien erot ovat äkkiä katsoen vähäiset, mutta museokatsastusmielessä ne voivat olla suuria, Paukkonen valistaa.
– Tällä hetkellä näkemys museomoottoripyörän osalta on sellainen, että pyörän ei enää tarvitse olla alkuperäiskunnossa, vaan alkuperäiskunnon kaltainen riittää. Se tarkoittaa sitä, että nykyaikaiset renkaat ja vaikkapa tarvikeiskarit hyväksytään, samoin madallettu istuin.
– Muutama poikkeus ei vielä välttämättä aiheuta hylkäystä, vaan ne hyväksytään ja kirjataan ylös museorekisteriin.
– Sensijaan ruoste, hapettumat ja kolhut eivät ole hyväksyttäviä, vaan ne pitää korjata. Ne paistavat heti silmään, ja ovat helppoja huomata tarkastuksessa.
– Olemme ajoneuvoa museokelpoiseksi katsastaessamme kiinnostuneita siitä, miltä ajoneuvo näyttää, satulan alle emme niinkään mene.
Asioiden oikea järjestys
– Ensin kannattaa selvittää pyörän malli ja valmistuvuosi tarkkaan ja hankkia sitten se varaosakirja. Siitä selviää, millaiset vilkut ja peilit pyörässä pitää olla. Meillä Japsistaroissa on hyvä varaosakirjojen kirjasto, josta lainaamme niitä tarvitseville. Toinen tapa on hankkia oma kirja etsimällä se Internetistä Googlen avulla pdf:nä ja jos vain mahdollista, tulostaa se vaikka jossain kopiokeskuksessa. Se ei yleensä ole kallista. Tulostettuun versioon voi merkitä vaikka korosteväritussilla kaikki ne sivut ja kohdat, jotka nimenomaan omaan pyörään liittyvät, Paukkonen opastaa.
– Japsistaroihin voi liittyä jäseneksi 20 euron vuosimaksulla. Jäsenet saavat museokatsastuksen hinnasta alennusta miltei puolet, joten jäsenmaksu haukkuu heti hintansa. Museotarkastuksen hinta on 100 euroa ei-jäseniltä, ja jäsenet saavat sen 60 eurolla. Museotarkastuksen jälkeen ajoneuvo viedään katsastuskonttorille, jossa se saa virallisen leiman. Museomoottoripyörän vakuutus on noin 50 euroa vähän vakuutusyhtiöstä riippuen, ja museopyörällähän saa ajaa 30 päivänä vuodessa, Paukkonen toteaa.
– Moottoripyörän voi myös esitarkastaa joko siten, että käy näyttämässä pyörän fyysisesti tai sitten valokuvien avulla. Paikan päällä näyttäminen on tietysti varmempaa, koska valokuvissa ei välttämättä näy kaikki yksityiskohdat. Esitarkastamisen avulla pääsee käsitykseen siitä, mitä kaikkea pyörään pitää hankkia, tai mitä sille pitää tehdä, että saa sen museoajoneuvokelpoiseksi. Sen avulla voi säästää paljon turhaa vaivaa.
– Museoajoneuvon tarkastajan on oltava tarkkana tarkastuksessaan. Tähän on syynä myös se, että hän on vastuussa siitä, että museoitava ajoneuvo on turvallinen käytössä.
– Museotarkastajan kautta saa niinkään varmuuden siitä, onko ajoneuvosta mahdollista tehdä museoajoneuvo. Tänä vuonna museorekisteriin voivat päästä vuonna 1986 valmistetut pyörät - ja tietysti sitä vanhemmat. Pyörän saa siis museorekisteriin vasta seuraavana vuonna siitä, kun se täyttää 30 vuotta. Pyörän historiasta pitää myös tehdä selvitys museorekisteriin niin hyvin kuin sen tietää, Paukkonen muistuttaa.