– Tää on kuin perhekokous, hehkuttaa Ulla Kulju heti aluksi. – Viime vuonna, kun MP16-messuilla aloitimme promoamisen, minua ei tuntenut kukaan. Vuodessa on tullut valtava määrä ystäviä, kisakavereita ja faneja, jotka nyt ovat käyneet moikkaamassa. On ollut tosi kivaa, posket kipeänä on saanut nauraa ja nauttia. Tuli valtava ikävä motosportin hajua varikolla, mutta onneksi siihen ei ole enää pitkä aika, kun aloitetaan ja pääsee ajamaan. Vähän teki mieli mennä jo kokeilemaan tuonne rakennetulle koeradalle, kun pyörään on tehty muutoksia, mutta maltoin kuitenkin mieleni.
– Sähköt on pyörään vaihdettu kokonaan, nyt on racing sähköt. Pyörästä riisuttiin kaikki turhat pois, kuten esimerkiksi etuvalot ynnä muuta, mitä kisapyörässä ei tarvita. Keulaa on laitettu, alustaa säädetty, katteet vaihdettiin ja lisäksi on tehty täydellinen huolto. Kone käydään vielä läpi ennen maaliskuuta, ettei mennä Ranskaan isolla rahalla ja sitten ei päästäisikään ajamaan.
– Tulevalla kaudella Marko Rättö toimii valmentajanani. Saamme oikeaa tekemisen meininkiä. Samalla karsimme pois virheitä ja hiomme ajotekniikkaa. Markon kautta saamme mukaan enemmän kokemusta ja vähemmän sähellystä. Haetaan ennen kaikkea varmoja ruutulippuja. Pyörää viritetään enemmän omakseni. On tärkeää, että on joku joka seuraa ajoa koko ajan vierestä, pystyy kohdistamaan ja sitä kautta poistamaan ongelmakohdat.
– Rakentamani "siviilimopo" itkee yksin tallissa. Tämän kaiken kiireen keskellä se on jäänyt täysin huomiota vaille. Toivon, että saadaan siihenkin suuntaan vähän jeesiä jostain, että saisi siitä kehitettyä tuotantomallin, universaalin sarjan, jonka voisi asentaa mihin tahansa pyörään. Samalla saataisiin mukaan dokumentaatio, jolloin sarjan asentaminen pyörään menisi myös Trafille läpi ilman erillistä paperisotaa.
Uusi kausi pitää vauhdissa
– Alkava kausi pitää kiireisenä. Kahden viikon päästä 24.2 lähdetään Britteihin. Pääsen ajamaan vähän ekoja tomuja pois. Maaliskuussa pääsen Le Mansiin treenaamaan, huhtikuussa ajetaan Suomessa ja toukokuussa lähdetään takaisin Ranskaan kisaamaan. Kisakausi alkaa "kevyesti" Dream world Bridgestone cupista, eli vammaisten ratamoottoripyöräilyn MM-kilpailusta. Kisa ajetaan ensimmäistä kertaa Le Mans MotoGP-kisan yhteydessä. Pitää olla pysyvä vamma, mikä antaa oikeuden kilpailla. Kisaan pääsevät ajamaan vain kisajärjestäjien kutsumat kuskit, joista valitettavasti kaikki kutsutut eivät pääse tulemaan. Olen kilpailun ainoa nainen. Kilpailua varten minun tarvitsi hommata virallinen lääkärinlausunto, että olen "tarpeeksi vammainen", Kulju nauraa.
– Le Mans:in MM-kisoissa ajetaan 600- ja 1000 kuutioisten luokissa. Mukana ovat käsi- ja jalkavammaiset sekä amputaatiokisakuskit, kaikki samassa lähdössä. Kisa startataan joko lentävänä- tai enduran lähtönä, eli lähdetään vähän limittäin. Kisaviikonloppu alkaa perjantaina jolloin on harjoitukset ja lauantaina ajetaan vapaat harjoitukset ja itse kisa, jossa on kymmenen kierrosta. Kisoja ajatellen taustatyö on tehty ja ennakkoon tutustuttu kisakumppaneihin, mutta lopputuloksesta on paha mennä spekuloimaan.
Kotimaan kausi alkaa meillä vasta Kemoran kisoista, eli Botniaringillä ajettava avauskisa jää valitettavasti väliin, koska pyörä ei ehdi Ranskasta ajoissa Suomeen. Vähän kyllä harmittaa, mutta katsotaan jos pääsen karkaamaan kotoa ja voisin tulla edes katsomaan kun muut suomalaiset aloittavat kauden.
Kisojen välissä ajetaan treeniä ja katsotaan sitten mihin Le Mans vie, sanoo Ulla Kulju arvoituksellisesti.
Motosporttia ja mielensäpahoittajia
Edellisen kerran Hyvinkään Vauhtipuistossa tavatessamme kerroit aikeistasi järjestää liikuntarajoitteisille suunnattu motosport-tapahtuma. Mitä sille rintamalle kuuluu?
– Tapahtuman päivämäärä ja paikka ovat vielä auki. Toivottavasti kun liittojenkin elämä vähän rauhoittuu näiden messujen jälkeen, niin saadaan kaikki sovittua. Ja jos ei saada, niin järjestän sitten vaikka itse jonnekkin parkkipaikalle ja katsotaan kuinka monta invalidia saadaan paikalle, Ulla Kulju toteaa napakasti.
Olet saanut kritiikkiä ajamisen lisäksi reippaista huumorilla väritetyistä kommenteista vammaisena. Vieläkö ihmiset jaksavat pahoittaa mieltään?
– Vielä vuosi sitten oli paljon "mielensäpahoittajia", mutta käsittääkseni Vauva.fi-sivusto on hiljentynyt aika mukavasti. Näihin mielensäpahoittajien kommentteihin olen törmännyt, kun kaverit kysyvät, että olenko nähnyt minusta kirjoitetun artikkelin siinä ja siinä lehdessä. Silloin olen joutunut googlettamaan omalla nimelläni löytääkseni kyseisen artikkelin ja nyt ei ole pitkään aikaan tullut mitään vastaan. Saan valtavan paljon positiivista palautetta, niin että miksi katsella sitä yhtä prosenttia, jota mielensäpahoittajat edustavat. Esimerkiksi täällä messuilla kaikki tulevat pyytämään nimmaria. Yli vuosi ollaan tehty kovasti töitä, että päästiin ihmisten tietoisuuteen. Nyt on ollut mahtava huomata, että se on kantanut hedelmää.
Oma legohahmo
Työn hedelmä on kantanut ulkomaille asti. Sinustahan on tehty oma lego-hahmo!
– Se on tosi siistii. Legsgomad.co.uk tekee lego-hahmoja kuuluisista ihmisistä. Pääsin kovaan joukkoon. Legsgomad on tehnyt lego-hahmot muun muassa Rossista, Lorenzosta ja Casey Stonerista.
Lisäksi teet toukokuussa jälleen historiaa. Le Mans:in kisan jälkeen olet ensimmäinen alaraajahalvaantunut nainen, joka on ajanut MM tasolla ratamoottoripyöräkilpailussa.
– Tuntuu aika jännältä. Voi sanoa, että on tehnyt jotain, mitä kukaan muu ei ole aikaisemmin tehnyt. On hienoa jättää jotakin perintöä. Kutsua itsenäisyyspäivän linnanjuhliin odotellessa, sanoo Ulla Kulju ja nauraa iloisesti päälle.
Mitkä ovat odotuksesi tulevalle kaudelle?
– Saada vauhtia, kokemusta ja ehjä kausi, mutta ennen kaikkea pitää hauskaa ja nauttia.
Ulla Kulju lego-hahmon voi tilata täältä.
Video, jolla Ulla Kulju esittelee kisapyöränsä on nähtävissä alla:
Aiheesta aiemmin sivuillamme:
Ulla Kulju: motoristi, jonka tarina ei jätä ketään kylmäksi
Ulla Kulju ja Janiika Päivänsäde, ensikertalaiset Road Racingin SM-kisoissa