7. Pälyilevä katse

Varsinkin näin keväällä paatunut ja asialleen omistautunut moottoripyöräilijä käyttää kaiken energiansa a) ensin kuullakseen ja sitten b) nähdäkseen moottoripyörän. Minkä tahansa moottoripyörän aivan missä tahansa. Sen vuoksi hänen katseensa kääntyilee sisätiloissakin noin 120 kertaa minuutissa puolelta toiselle, vaikka seisot / istut suoraan hänen edessään selittämässä jotain vakavaa asiaa noin 3,5 senttimetrin etäisyydeltä. 

Jos hän on fyysisesti lahjakas, niin hänen korvansa tekevät samaa liikettä toisistaan ja katseesta riippumatta eri suuntiin siten, että liikeen yhteenlaskettu kokonaistaajuus on noin tuplat silmiin verrattuna. Tätä katsoessasi sinulle tulee omituinen olo kuin silmäsi pomppisivat puolelta toiselle kuin pallot, vaikka et aivan selkeästi tiedosta, että miksi.

6. Näkee ja kuulee moottoripyöriä valveilla missä tahansa

Tunnistat hänen mielenkiintonsa laadun, jos keväällä kalaan mennessänne kuulette jäljittelemättömän noin kolmen kierroksen minuuttivauhdilla kiertävän troolarin vanhan petrolimoottorin tykinlaukausta muistuttavat käynnistysäänet, ja hän ryhtyy heti arvailemaan, olisiko kyseessä jonkin vanhan sivuventtiilikoneella varustetun moottoripyörän ääni.

Myös pellolla kohmeisena ja kärtyisenä käppäilevä kurki saattaa ensi katsomuksella näyttää hänen silmissään "vähän kauempana olevalta harmaa-ajoasuiselta enduromoottoripyöräilijältä".

Kaikki miltei vauvaikäisen kaksi- tai kolmipyörää vähänkään suuremmat ajoneuvot aiheuttavat kehonliikkeitä: hän pudottautuu eteenpäin nähdäkseen paremmin ja varjostaa samasta syystä toisella kädellä silmiään. Yleensä tätä operaatiota seuraa pettymyksen värittämä mutina "ai jaajaa, ei se sitten ollutkaan moottoripyörä, olin aivan varma kun väritkin ovat kuin Jammussa (vaihda moottoripyörän merkki mieleiseksesi tai kokemuksesi mukaiseksi)."

5. Ajattelee vain moottoripyöräksi

Lienee itsestäänselvä asia, että vakavasti moottoripyöräilyyn addiktoitunut henkilö ajattelee vain moottoripyöriä ja alaan liittyviä asioita, kuten "keneltä saan pummittua työkalut seuraavaa huoltoduunia varten"? Tai "miten vaikuttaisi pyörääni, jos hankkisin siihen uudet äänenvaimentimet? Pitääkö pyörä penkittää sen jälkeen?" Tai "kun loma alkaa heinäkuun alussa, niin miten saan säästettyä siitä muutaman päivän elokuulle, että pääsen Jänkhälle? Onko renkaissa silloin vielä kulutuspintaa, vai pitääkö jostain riipiä rahaa siihenkin?"

Keskittyminen vaativiin asioihin on tiukkaa, joten sinun tulee olla tarkkana, jos aiot saada häneen jonkinlaisen keskusteluyhteyden. Mikäli asiasi koskee esimerkiksi ruokailua, voit kokeilla seuraavaa: "Jos menisimme käymään kaupassa nyt, niin kumpaan kauppakeskukseen olet moottoripyörällä päässyt nopeammin näin lauantaipäivänä? Tai "hakisimmeko kaupasta ruokavärkit samaan ruokaan kuin silloin kun olimme Tsekeissä moottoripyöräilemässä ja kävimme siinä kivassa pienessä ravintolassa, muistatko?" Tai "kävisimmekö siinä ja siinä ravintolassa syömässä, sinähän voit senjälkeen mennä siihen naapurissa olevaan mp-kauppaan pyörähtämään, jos on aihetta?"

4. Näkee untakin moottoripyöristä

Tästäkin asiasta saat kaverisi / avio- / avosiippasi helposti kiinni. Mikäli hän öisin kuorsaa kumeasti kuin Harley-Davidson tai pehmeästi suristen kuin Gold Wing, niin merkit ovat selvät. Moottoripyörillä on suuri merkitys hänen elämässään.

Kuvituskuva.

Kuvituskuva.

3. Liittää seksin moottoripyöräilyyn

Yksi varma merkki on se, että vaikka kaverisi ohi kulkisi maan kuumin kisu tai kolli vähäpukeisena ja avoimen kutsuvasti, hän ei näe tätä tapahtumaa lainkaan, ellei kyseinen henkilö ole joltain osin pukeutunut moottoripyöriin viittaavaan asuun tai muuten tunnistettavissa moottoripyöräilijäksi. 

Jopa löysään ja virttyneeseen goretex-ajopukuunkin sonnustautunut vastakkaisen sukupuolen edustaja on kiinnostavampi kuin tyttö minihameessaan. Ainakin tämän kanssa voi puhua moottoripyöristä, joten keskustelu on helppo avata ja sitähän ei voi koskaan tietää, mihin se johtaa. 

Koira koiran tuntee ja moottoripyöräilijä moottoripyöräilijän, vai miten se menee? Muilla ei taida olla paljoa jakoa?

2. Kaverin uusi pyörä saa hänet innosta sekaisin

Jos näet tuttusi / siippasi / kaverisi tilanteessa, jossa hän on juuri saanut kuulla, että hänen paras ystävänsä on hankkinut uuden moottoripyörän, ymmärrät kaiken. Hänen silmänsä palavat kuin uskonnollisella tai muulla fanaatikolla, ja hänellä on äärimmäisiä vaikeuksia olla juoksentelematta edestakaisin ympäriinsä siinä tilassa, missä sillä hetkellä satutte olemaan.

Lisäksi hän selittää sinulle juurta jaksain, millainen hänen kaverinsa uusi pyörä on, miten lujaa se kulkee, mitä hyviä ja huonoja (erityisesti huonoja) puolia siinä on, ja miksi hän ei koskaan ostaisi kyseistä mallia ainakaan uutena. Lisäksi hän hakee mallin kuvat sinulle nopeasti netistä ja osoittaa öljyn pikeämällä sormella läpi detalji kerrallaan kuvista pyörän ominaisuudet. Myös kanttaus-Absin antureitten sijainnin.

Mutta vaikka lievähkö kateus paistaakin aina välillä läpi hänen puheestaan, siinä on kuitenkin tukku vilpitöntä iloa kaverin puolesta monestakin syystä. Ensinnäkin hän tietää, miltä se tuntuu, miten hieno ja iloinen asia se on, koska on kokenut saman. Toiseksi koska kaveri on hankkinut uuden pyörän, hänelläkin on hyvä syy pohtia pyörän vaihtoa, ja sehän se vasta hieno juttu olisikin. Ja uusi pyörä merkitsee myös varmasti uusia ajoreissuja kaverin kanssa.

1. Pukeutuminen

Voi olla, että useimmat meistä addiktoituneista motoristeista tunnistaa myös pukeutumisesta. Farkut tai nahkahousut ovat kova sana. Tietysti vuosikausia, jopa -kymmeniä vanhoina ne muodostavat aivan omanlaisensa pyörien huollosta ja ajamisesta sekä pesemättömydestä aiheutuneen kemiallisen kasvustonsa, jota on vaikea jäljitellä mitenkään, vaikka gore-farkkuja saakin rikkihinkatun näköisinä. Lukemattomat tunnit pyörän pesujen ja huoltojen ääressä antavat öljyineen, jarrupölyineen ja bensoineen oman odöörinsä ja ulkonäkönsä. Toinen motoristi tunnistaa nämä välittömästi.

Ulkopuolinen tai siippa tai avosellainen ei taas välttämättä pysty ymmärtämään, miksi toinen ei omista tai ainakaan näytä omistavan kuin yhdet housut ja virttyneen nahkarotsin, jossa viihtyy talvellakin. Myös paikoissa, joissa olisi, köh, hyväksi olla näytillä pikkutakissa sensijaan, että notkuisi ikuisesti samat epäilyttävät nahkaliivit yllään.

0. Mikä neuvoksi?

Tauti on pahimmillaan keväällä silloin, kun motoristiystäväsi ei aivan vielä ole päässyt ajamaan tai on juuri käynyt ensi kerran tien päällä moottoripyörällään. Joten malttia: kunhan kesä etenee ja kilometrejä tulee riittävästi mittariin, niin hän vähitellen alkaa olla aivan normaalilla tavalla läsnä ja puhuu ja ajattelee kuten muutkin ihmiset. Ehkä. Addiktion asteesta riippuen.

Vroomm!