Spok Motor perustettiin vuonna -94. Siitä asti Juho Rouhu on tehnyt pyöriä ammatikseen. Bisneksenä hän ei tätä työtä pidä, mutta sanoo sillä tulevan toimeen, kun ei vaadi paljoa. Spok Motor ei huolla aivan uusimpia pyöriä, vaan keskittyy niihin, jotka eivät vielä vaadi diagnostiikkaa.
Juhon mukaan pyörien rakentaminen on tyypillinen käsityöläisammatti. Aina ei voi laskea tehtyjä tunteja tarkkaan laskutukseen, vaan hän pitää itseään ennemmin artistina. Juho rakentaa pyörän tarvittaessa alusta loppuun asiakkaalle.
Koneistukset tehdään talossa
Palveluihin kuuluu myös moottoriremontit ja koneistustyöt. Kaikki koneistustyöt hän tekee itse. Ainoat alihankkijalla teetettävät työt ovat laserleikkaukset, mutta niihinkin Juho yleensä tekee CAD-mallin. Spok Motorin konekannasta löytyy mm. CNC-jyrsin, manuaalijyrsin, kansien/venttiilintyöstökoneita, kärkisorvi, hoonauskone ja lukuisia erikoistyökaluja tavallisten työkoneiden lisäksi.
Pyörien rakentelussakin näkyvät jonkin verran trendit. Juho mainitsee esimerkiksi muutamana viime vuonna peränlevitysten olleen suosittu työ hänelle. Tällaiset osittaiset rakentelutyöt kuten peränlevitykset tai runkomuutokset ovatkin enemmistönä. Kokonaisten pyörän rakentelua on vähemmän, mutta vuosittain niitäkin. Tällaisessa suuressa projektissa Spok Motorin etu on, että kaiken voi tehdä itse omissa tiloissa.
Kokonaisen pyörän rakentaminen
Minkälainen projekti sitten on kokonaisen pyörän rakentaminen? Juhon mukaan asiakkaalla yleensä on ja pitääkin olla jonkinlainen näkemys siitä, mitä haluaa. Alkuvaiheessa sovitaan ja suunnitellaan, mitä tehdään ja minkälainen tuotteesta tulee. Asiakkaan ja tekijän näkemykset sovitetaan toisiinsa ja visiota tarkastellaan myös matkan varrella.
Juho toivoo, että asiakas käy välillä katsomassa, miten projekti etenee ja näin käytännössä tapahtuukin. Jos pyörän rakentaminen päästään aloittamaan syksyllä, asiakas saa sen seuraavana keväänä ajoon. Juho hoitaa kokonaisissa projekteissa yleensä myös tarvittavat katsastustoimet. Uniikin pyörän saa siis ”avaimet käteen” -periaatteella. Mitä tahansa ei voi tehdä, vaikka asiakkaalla olisi visio. Pyörissä turvallisuus- ja ajo-ominaisuudet on huomioitava ja artistillekin on hyvä jättää vähän tilaa.
Mittatarkkuus ja laskutus haasteet
Haasteellisimpana työssään hän mainitsee koneistusten mittatarkkuuden ja laskutuksen suhteuttamisen todellisiin tehtyihin tunteihin. Uniikeissa koneistettavissa osissa ohjelmien tekeminen vie usein todella paljon aikaa eikä kaikkea todellisuudessa pysty laskuttamaan asiakkaalta. Tässä kohtaa helpotusta tuo, jos osa on toistettavissa johonkin toiseen projektiin.
Parasta työssä Juhon mukaan on jatkuva uuden oppiminen, vaikka kokemusta on jo kertynyt useammalta vuosikymmeneltä. Hienoa on nähdä uusia asiakkaita ja varsinkin se, että vanhat palaavat.
Alan kehityksen Juho näkee positiivisena. On hienoa nähdä uusia, nuoria rakentajia tulevan alalle. Spok Motorilla on työharjoittelussa Prakticum –ammattikoulusta kolmannen vuosikurssin opiskelija Alf ”Stebu” Stenbacka. Stebu opiskelee autonasentajaksi, mutta nuoren miehen tulevaisuudensuunnitelmat vetävät pyöräpuolelle. Hän aikoo hakeutua opiskelijaksi Motorcycle Mechanics Instituteen Yhdysvaltoihin.
Spokin www-sivuille pääset tästä ja Spokin Facebook-sivuilla kannattaa ehdottomasti käydä. Sieltä näkee vaikkapa, miten ajovalo syntyy CNC-koneella!