– Menihän tämä kausi hyvin - tavallaan. Aluksi kaikki näytti siltä, että kerrankin on kaikki mahdollisuudet voittoon.
– Hankaluudet alkoivat Snettertonissa, jossa menimme katolleen ja pisteet jäivät sieltä saamatta. Thruxtonissa "rupesivat henget riivaamaan". Perjantai-aamulla herätessäni Roger Lovelock oli poissa, eikä häntä löytynyt mistään. Jonkin ajan kuluttua soi puhelin ja minua pyydettiin tulemaan varikon sairasosastolle. Lovelock oli saanut jonkinlaisen sairauskohtauksen ja senkin kisaviikonlopun ajot jäivät luonnollisesti ajamatta. Ajokautta varjostivat myös useat tekniset ongelmat, jotka rokottivat kisojen loppusijoituksia ja söivät pisteitä, Aki Aalto tilittää.
BSB-sarjan viimeinen kisaviikonloppu oli 16-18.10.2015 Brands Hatch:ssa ajettu kisa, jonka jälkeen lopullinen kolmen kärki pistetaulukkoa katsoessa näyttäisi olevan 1) Stevens/Charlwood 431 pistettä, 2) Peach/Richardson 306.5 pistettä ja 3) Lovelock/Aalto 199 pistettä.
Kuitenkin jostain syystä virallisessa taulukossa parivaljakko Lovelock/Aalto olisivat vasta neljäntenä.
– En tiedä miksi meiltä vähennettiin 20 pistettä, eikä sillä nyt enää ole mitään väliä.
Miltä tuntuu nousta Snettertonin ympäriajon jälkeen uudestaan purkkiorjan paikalle? Jännittääkö tai pelottaako tämmöisen kiepin jälkeen?
– Ajattele, että ajat moottoritiellä 100 km/h, aukaiset oven ja hyppäät tielle. Sivuvaunumoottoripyörä on tuommoinen purkki, joka menee helposti ympäri. Itselleni ei tapahtunut mitään, joten mitään pelkoja tuosta kiepistä ei jäänyt. Sen sijaan kerran kesken kisojen katosivat jarrut. Radalla oleva suoja-alue on loppujen lopuksi aika kapea, ja kun kurviin tultaessa ajetaan todella lujaa, niin vastassa oleva suojamuuri/seinä tulee todella nopeasti vastaan. Onneksi tässä tapauksessa pyörä pysähtyi soralle, mutta siitä jäi hetkellisesti vähän epämiellyttävä olo.
Mansaaren kisa meni hienosti
Viime kaudella Aki Aalto sai olla purkkarina legendaarisissa Mansaaren TT-ajoissa Rob Handcockin ollessa kuskina. Sijoitus oli upea yhdeksäs, joka on paras suomalaissijoitus tässä vaativassa kisassa tähän mennessä. Puheen siirtyessä kyseiseen kisaan Aki Aalto syttyy toden teolla.
– TT-kisa meni todella hienosti. Se on sairaan upea kisa ja niin erilainen kuin mikään muu kisa: 60,3 kilometriä pitkä rata, jonka yksi kierros kestää noin 20 minuuttia. On aivan mahdotonta muistaa kaikki radan pomput ja mutkat ulkoa, vaikka kuinka opettelisi. Robert sanoi, että ajaa ensimmäisellä kierroksella "hankalat paikat" hitaammin. Kisan ensimmäiset 1,5 kilometriä mentiin vähän rauhallisemmin, jonka jälkeen mentiin 2,5 minuuttia aivan täysillä. Tunne oli aivan uskomaton. 2,5 minuuttia tuntuu lyhyeltä ajalta, mutta alappa laskea yksi, kaksi... Se on pitkä aika.
– Mansaaren rata on vaativa, enkä lähtisi sinne kenen tahansa kyytiin. Mansaarella ajettava putkirunkoinen 600-kuutioinen F2-sivuvaunupyörä on paljon kiikkerämpi laite normaaliin monokokko-runkoiseen 1000-kuutioiseen F1-sivuvaunupyörään verrattuna, koska sen akseliväli on paljon lyhyempi. Toki minullakin on ajon aikana iso vastuu, mutta kuskin pitää tietää mitä tekee.
Jatko auki
Suunnitelmat Aallon mahdolliselle ensi kaudelle ovat aivan auki.
– Joitakin alustavia tiedusteluja on tullut, mutta en tiedä vielä yhtään. Jos lähden vielä kisaan matkaan, niin lähden vain voittamaan. Koska olen kokenut jo lähes kaiken ja kaikkialla olen menestynyt todella hyvin, niin ainoa todellinen motivaatio on voittaminen. Jos tulee kunnon tarjous, niin olen valmis harkitsemaan.
– Sivuvaunumoottoripyöräilyssä eivät isot rahat liiku. Ajajat ovat tavallisia miehiä, jotka rakentavat puoli vuotta talleissa pyöriään, ja ovat huonoja tekemään pitkän tähtäimen suunnitelmia, joten päätöksiä tehdään aina viime tipassa. Se kuuluu tämän pelin henkeen. Tämä on tämmöistä elämäntapaurheilua, jossa mennään sinne, minne reppu sattuu kolahtamaan.
Menee monta kuukautta, ennenkuin pääset tekemään ratkaisuja suuntaan tai toiseen ensi kauden osalta. Miten aiot nämä kuukaudet käyttää?
– Aina pitää olla jotain virikettä. Nyt on työn alla oma autoprojekti. Parin viikon ajan olen melkein asunut tallilla, saadakseni tämän valmiiksi. Kaiken varalta pidän kuntoani yllä mahdollista ensi ajokautta ajatellen.
Parin Roger Lovelock / Aki Aallon menoa voit kurkata BSB-sarjan viimeisestä kisasta muun muassa YouTubesta: Brands Hatch sidecar round 10. Ja pienen pyrähdyksen Rob Handcock / Aki Aalto -parista Mansaaren TT -ajoissa voit vilkaista tästä.
Aiheesta aiemmin sivuillamme: Suomalainen purkkiorjana Mansaaren kisoissa