Milloin tämä moottorin muotoinen sydän alkoi kehittyä?
– Mp-kiihdytysajon Funny Bike-luokan Euroopan mestari ja 8-kertainen Suomen mestari Juha Hillman on perhetuttavamme ja kun olin 4-5 vuotias, niin pääsin hänen 1100:n Suzukinsa kyytiin. Istuin siinä tankilla. Ja tehtiin vain ihan sellainen pieni lenkki pihatiellä. Muistan sen fiiliksen ja pyörän värinkin, sellainen harmaanpunainen. Se oli säväyttävä kokemus ja ajattelin, että joskus minäkin olen yhtä kova jätkä. Hillmanin nimissä taitaa vieläkin olla maailmannopeusennätys jäällä.
Milloin itse aloitit moottoripyöräilyharrastuksen?
– Ensimmäisen pyöräni hankin ennen kuin täytin 14 vuotta, mutta mopo ei oikein puhutellut, alusta alkaen minua kiinnostivat nopeat ja tehokkaat laitteet, moposta ei irronnut mitään kiksejä. Kevari-ikään tultuani piikki alkoi kiinnostaa. Halusin Yamaha TZR125.n. Siihen aikaan se maksoi paljon, 5 700 mk, eikä semmoista rahaa kotoa irronnut. Niinpä keräsin pulloja saadakseni sen. Vuoden verran kyttäsin sitä ja lopulta osan pyörästä maksoi mutsi ja minä loput pullorahoillani.
Pyörä saatiin ostettua jo hyvissä ajoin ennen syyskuussa olevaa syntymäpäivääni. Se oli pitkä kesä odotella, että pääsin ajamaan. Kortti oli räpylässä kolme päivää syntymäpäiväni jälkeen. Sitä pyörää pidettiin kuin kukkaa kämmenellä. Pestiin ja hinkattiin, vanteetkin pestiin hammasharjalla. Se oli sellainen vapauden symboli, jolla tuli rullattua kilometrejä ihan järkyttävät määrät. Sen jälkeen on ollut lukuisia pyöriä, mutta aina kun ottaa sarvista kiinni, niin pitää tapahtua.
Tällä hetkellä tallistasi löytyvät Hondan CBR 1000RR rata- ja maantieajoon, sekä Hondan CFR 450R crossiin.
– Olen harmittavan myöhäisherännäinen sekä ratamoottoripyöräilyn että crossin suhteen. Jotenkin en vain tajunnut näiden mahdollisuuksien olemassaoloa. Moottoriradalle menin ensimmäisen kerran viisi vuotta sitten. Jokaisen motoristin, ajotaidosta ja kokemuksesta riippumatta, olisi hyvä käydä ajamassa ainakin silloin tällöin moottoriradalla. Siellä oppii pyörän hallintaa ja pääsee hiomaan ajotaitoaan. Kahden viimeisen kesän aikana olen varmaan kolmanneksen ajanut CBR:n kilometreistä radalla.
– Kurapyöräilyn alotin kolme vuotta sitten. Ketkä eivät koskaan ole ajaneet crossia, eivät voi ymmärtää miten fyysisesti rankkaa hommaa se on. Edellisen pyöräni Hussen kanssa oli vähän ongelmia, joten vaihdoin sen nykyiseen Hondan CRF450R:n. Luistokytkin enskahommissa jeesaa mukavasti. Työpäivän jälkeen menen usein radalle tai metsään ajamaan, ellen mene salille treenaamaan.
Sinulla on ollut vuosien aikana useita eri pyöriä ja lisäksi olet testikuskin ominaisuudessa päässyt kokeilemaan hyvin erilaisia kaksipyöräisiä. Mikä on mielestäsi paras pyörä?
– Bemarin iso gessu R1200GS Adventure on maailman paras moottoripyörä. Erinomainen kompromissi. Itse en ole matkamotoristi, mutta haluaisin kerran ajaa moottoripyörällä maailman ympäri, ja tällä pyörällä sen voisi tehdä. Se on hyvä matka-ajossa ja sillä voi mennä sorallakin ilman ongelmia. Superpyöristä BMW S1000RR on ehdoton suosikkini.
Mikä on mielestäsi on parasta moottoripyöräilyssä?
– Kanssakäyminen ihmisten kanssa ja harrastuksen parissa olevien ihmisten välinen sosiaalisuus. Moottoripyöräily on yksi ainoista lajeista, mitä tiedän, että kaveria opastetaan ja jeesataan aina, jos apua tarvii. Vaikka ihan alusta alkaen. Jos esimerkiksi joku keksii keinon parantaa tai helpottaa jotakin hommaa, niin tieto jaetaan varmasti kaikkien kesken.
– Vaikka ei uskoisi, niin olen antisosiaalinen ihminen. Kokoontumisajot ja rallit jätän suosiolla väliin. Ne eivät ole minua varten. Näin aikuisena ei muutenkaan ole helppo tutustua uusiin ihmisiin, saati tule uusia ystävyyssuhteita, mutta moottoriharrastuksen parissa se on mahdollista. Jokunen viikko sitten tutustuin montulla uuteen ihmiseen, joka sattumoisin asuu aika lähellä ja jolla on samanlainen elämänvaihe: töissä, perheellinen ja on jonkun verran harrastanut crossia. Nyt olemme käyneet muutaman kerran ajamassa yhdessä.
Olet sanonut, että kalenterissasi on vain kaksi vuodenaikaa: silloin kun ajetaan ja kun ei ajeta moottoripyörällä. Joko vuodenaika on vaihtunut?
– Vielä eilen ajoin moottoripyörällä töihin. Vaihdoin CBR:än juuri öljyt ja ensi viikoksi on luvattu pakkasia, joten voi olla, että se saa jäädä talliin. Toisaalta jos ei ole lunta, tiet ovat sulat ja vakuutus on kuitenkin voimassa, niin miksi en ajaisi? CFR:än olen hommaamassa nastarenkaat ja uudet vanteet. Tarkoitus on ajaa sillä myös talvella. Haaveena joskus ajaa Päitsi läpi, joten pitää harjoitella.
Ajat lähes päivittäin, ympäri vuoden. Paljonko kilometrejä kertyy mittariin?
– Kilometrien keräämisen olen lopettanut jo ajat sitten. Rautaperseajo olen ajanut pari kertaa ja matkapyöräilyäkin on kokeiltu. Ajamisen, jokaisen kilometri pitää olla kivaa, ja kun aika on rajallista, pitää keskittyä olennaiseen.
Syyskuussa aamulla ajaessasi töihin, jouduit auton kiilaamaksi. Mitä tapahtui?
– En halua väittää, että autoilijat olisivat puupäitä, saati tahallaan ajaisivat motoristin eteen. Se autoilija ei varmaan yksinkertaisesti huomannut minua. Hän kiilasi eteeni liikenneympyrässä ja välttääkseni törmäyksen ja isommat vahingot väistin pientareelta. Onneksi vain pyörä vähän kärsi. Olihan se surullisen näköinen. Tosiasia on se, että moottoripyörää on vaikea havaita. Ääritilanteita tulee usein. Moottoriradoilta ja soramontuilta tullut ajotaito ja pyörän hallinta auttavat reagoimaan nopeasti hätääntymättä. Aina kun nousen moottoripyörän päälle, lähtökohta on se, ettei kukaan näe minua ja on varauduttava kaikkeen mahdolliseen.
Mitä paikkaa tai paikkoja suosittelisit kanssamotoristeille?
– Matkamotoristeille Liettuassa sijatsevaa Klaipedaa ja erityisesti siellä Kuurin kynnästä, joka on 98 kilometriä pitkä metsien ja hiekkadyynien peittämä niemimaa. Siellä on paratiisirannat, kuin Thaimaassa konsanaan.
Kotimaassa suosittelen kaikille käymistä moottoriradoilla, eli harrastamaan moottorirataturismia. Meillä on useita hienoja moottoriratoja. Radoilla ajaminen kehittää omaa ajotaitoa. Sinne voi mennä kuka tahansa, millä ajotaidolla tahansa. Siellä ei kukaan vaadi ajamaan lujaa, kukaan ei kyttää. Kävin joku aika sitten Jurvan Botniaringillä kokeilemassa uudistettua rataa. Se on tosi makea rata uusine pintoineen. Radalla voioi halutessaan haastaa itsensä, kenenkään muun kanssa ei tarvitse ajaa kilpaa. Samalla tukee ratatoimintaa ja näin varmistaa, että nämä radat pysyvät Suomessa toiminnassa. Olisi todella harmillista, jos ratojen ylläpito kaatuisi käytön vähyyteen ja varojen puutteeseen.
Pitkään jatkuneen toimittajan urasi ja moottorin muotoisen sydämesi lisäksi olet aikanaan ollut rumpalina Jacks of all trades -bändissä, joka keikkaili Suomen lisäksi Keski-Euroopassa ja aina Yhdysvaltoja myöten. Vieläkö rumpukapulat pysyvät käsissä?
– Kuten jo aikaisemmin oli puhetta, aika on rajallista. Tykkään viettää aikaani kotona perheen parissa. Hommasin juuri äsken rakenteluaihioksi vm.-98 Yamaha XJR1200. Täytyy myöntää, etten ole tekniikan suhteen kaikkein suvereenein. Nyt kuitenkin on tarkoitukseni purkaa moottori ja katsoa, mitä se on syönyt ja miten se toimii. Tarkoitus on pikkuhiljaa rakennella siitä flat tracker/cafe racer - hybridi. Ihan ensi vuoden Petrol Cirkukseen se ei ennätä, mutta ehkä vuonna 2017 se voisi olla jo siinä kunnossa.
Vielä lopuksi: moottoripyöräilyn lisäksi harrastat autourheilua, ja pääsit joku aika sitten taitolentokoneen kyytiin. Mistä tulevat parhaat kiksit: moottoripyöräilystä( jos niin niin mikä erityisesti), autourheilusta, istumisesta taitolentokoneen kyydissä vai jostain ihan muusta? Miksi juuri valitsemasi vaihtoehto?
– Tosi paha kysymys. Taitolentokoneen kyydissä kiksejä tuli kyllä aika tavalla, mutta se oli enemmän silmitöntä pelkoa. Kyllä ne parhaa fiilikset tulevat moottoriradoilla. Ja ehkä kuitenkin prätkän selässä. Kun vetää 180 km/h pyörä kallellaan vauhdikkaassa mutkassa, niin sitä tuntee kyllä elävänsä.
Vuosien aikana Tuomas Rajalan omistamat moottoripyörät:
- (Jotain on saattanut jäädä välistä)
- Yamaha TZR125 -89
- Kawasaki Z750 -82
- Kawasaki ZZR600 -92
- Yamaha FZR600 -94
- Yamaha FZ1 -08
- Harley-Davidson Sportster 883 -08
- Suzuki GSF1250 S Bandit -11
- Yamaha FZ1S -07
- Suzuki GSX-R1300R Hayabusa Turbo -03 (Tehot takapyörältä 303 HV / 278 Nm)
- MV Agusta Brutale -09
- Triumph Street Triple -12
- Suzuki GSX1300R Hayabusa -04
- Husqvarna Nuda -14
- Husqvarna TE250 -10
Nykyiset:
- Honda CRF450R
- 15 Honda CBR1000RR
- 15 Yamaha XJR1200 -98 (Rakenteluaihioksi hankittu. Ideana tehdä flat tracker / cafe racer -hybridi)
Puhelinhaastattelu tehtiin 14.11.2015 Kuvat on lainattu Tuomas Rajalan luvalla hänen Instagram-tililtään. Tuomas Rajalaa voi kuulla arkiaamuisin Radio Novan Aamuissa klo: 06-10.
Jacks Of All Trades -bandin "Blacklist of no good" -livebiisin voi kuunnella You Tubesta täältä.
Aiheesta aiemmin sivuillamme: Koeajossa: BMW R 1200 GS Adventure 2014