Mikä on tämän pyörän tarina?

– Alkusysäys pyörälle oli suomalainen taiteilija Akseli Gallen-Kallela, hänen teoksensa "Kuolema ja kukka". Siitä lähti pyörän orgaaninen muoto. Tässä on myös kallankukan värejä, aloitti Jussi Lundelin.

Akseli Gallen-Kallela, Kuolema ja kukka, 1896. Kuva: Kansallisgalleria.fi

Akseli Gallen-Kallela, Kuolema ja kukka, 1896. Kuva: Kansallisgalleria.fi

– Ensin piirrettiin pyörän päälinjat paperille. Sen jälkeen alettiin tekemään rungon aihioita, ne eivät ole putkia, vaan kartioita. Rungossa ei ole yhtään suoraa putkea. Kaikki on tehty ainesputkesta, paksummasta ohueen, sorvaamalla. Kaikki on tehty käsin, väännetty lämmöllä, kun tässä ei voinut käyttää mitään koneita. Runko on tehty siten, että toholla ja pillillä on lämmitetty metallia punaiseksi. Rungon epäsymmetrisyys saatiin runkoaihiolla, siinäkin on kolmiuloitteisuutta ja näin muotoon tuli lisää näkyvyyttä.

Lundelin on tehnyt pyörän yhdessä Isto Katavuopion kanssa, joka on mestari metallin työstämisessä.

Lundelin on tehnyt pyörän yhdessä Isto Katavuopion kanssa, joka on mestari metallin työstämisessä.

– Olen tehnyt tämän pyörän Isto Katavuopion kanssa. Hän on mestari metallin työstämisessä. Olen vähän sellainen laatikkoaivo, niin hänen kanssaan pääsin vähän siitä laatikosta ulos.

Kuinka kauan tämän pyörän rakentaminen kesti ja koska se valmistui?

– Tätä pyörää tehtiin neljä vuotta ja sen eteen tehtiin ehkä jopa 1 500 tuntia töitä. Pyörä valmistui toissa kesänä Ruotsin Norrtäljen Custom Bike Show:hun, mikä on meidän arvostetuin näyttely. Sinne yritetään pyörä aina saada, kun tehdään tämmöistä vähän kovatöisempää. Pyörän viimeistelyt tehtiin parkkipaikalla, noin viisi minuuttia ennen näyttelyn alkua. (Sieltä tuli ensimmäinen voitto toim.huom.)

H-D Great Divide

H-D Great Divide

Mikä on ollut haasteellisinta ja mistä olet erityisen ylpeä tässä pyörässä?

– Se, että se on viimeistelty, mistään ei ole menty sieltä, missä aita on matala. Missään kohtaa ei annettu periksi, kaikki tehtiin huolellisesti. Vaikka joku tietty osa vei 100 tuntia enemmän aikaa, niin se tehtiin silti. Esimerkiksi jalkatappien lehdet, niille on tehty muotit ja valettu. Ja pyörä on hyvä ajaakin, vakuutti Jussi Lundelin.

Jalkatappien lehdille on tehty muotit ja valettu.

Jalkatappien lehdille on tehty muotit ja valettu.

Viimeisteltyjä yksityiskohtia.

Viimeisteltyjä yksityiskohtia.

Rungossa ei ole yhtään suoraa putkea.

Rungossa ei ole yhtään suoraa putkea.

Pyörässä on kallankukan värejä.

Pyörässä on kallankukan värejä.

Rungon epäsymmetrisyys tuo pyörään kolmiulotteisuutta.

Rungon epäsymmetrisyys tuo pyörään kolmiulotteisuutta.

Etuvalo, kuin kallankukka.

Etuvalo, kuin kallankukka.

Aiheesta aikaisemmin:

LAUANTAI 5.4.2025 12:54

Kaikki Keski-Suomen mp-näyttelyn palkitut pyörät - katso video palkintojenjaosta

TIISTAI 1.4.2025 08:01

Henkilökuvassa mp-rakentamisen monitoimimies Timo Mononen

KESKIVIIKKO 2.4.2025 08:01

Keski-Suomen MP-näyttely 2025 liivi- ja paitakuvat

PERJANTAI 4.4.2025 10:03

Keski-Suomen Mp-näyttely 2025 kasvatti mukavasti kävijämääräänsä – nuoret vahvasti mukana

SUNNUNTAI 25.2.2024 09:01

MP24-näyttely: Petrol Circuksen huikeat rakennetut pyörät kuvakavalkadina

MAANANTAI 22.4.2024 08:01

"The Chaos Engine" on ensimmäinen Simo Puontin rakentama pyörä - palkittiin heti tuplasti