Kilpailun ulkoiset tavoitteet ovat selkeät: valmistaja haluaa näyttää, että mekaanikkojen osaamisella on merkitystä. Yamaha haluaa laadun leiman myös huoltotoimintaansa ja nämä kisat sekä monipuolinen koulutusjärjestelmä mahdollistavat sen.
Yamaha on vuosien ajan panostanut jälleenmyyjäverkostonsa ammattitaitoon maailmanlaajuisesti Yamaha Motor Academyn kautta tarjoamalla kaupallista ja teknistä koulutusta Yamaha-tuotteiden kanssa työskenteleville henkilöille. Academyn tavoitteena on tarjota Yamaha-jälleenmyyjille tuotekoulutusta, nykyaikaisia taitojen kehittämismahdollisuuksia ja uusinta tietämystä toimialan parhaan asiakaskokemuksen varmistamiseksi.
Valtaosa koulutuksista on mahdollista suorittaa omaan tahtiin etänä, mikä mahdollistaa niihin osallistumisen silloin, kun koulutettavalle parhaiten sopii.
Suomalaismenestystä aiemminkin
Daniel Ahlroth (kuvassa oikealla) nauratti osallistujia kertomalla saaneensa lapsiltaan aiempaa enemmän arvostusta kilpailussa pärjättyään. Kuva Yamaha Europe.
Suomalaisilla Yamaha-teknikoilla on ollut menestystä kisassa, Euroopan osakilpailun on voittanut ainakin Ville Sundberg Espoon Motoville Oy:stä. Hän edusti aikanaan Eurooppaa Japanissakin World Technician Grand Prix-loppukilpailussa sijoittuen erittäin kovatasoisessa kisassa neljänneksi.
Viime kerralla, 2023, Euroopan kisan kakkoseksi kipusi Daniel Ahlroth. Valitettavasti koko maailmaa koskevia kisoja ei silloin järjestetty, joten jäi kysymysmerkiksi, miten hyvin Ahlroth olisi globaalisti pärjännyt.
Victor Axelsson ja Tero Karhunen yhteispotretissa. Kuva Yamaha Europe.
Vuoden 2025 Suomen osakilpailun voitti Victor Axelsson Oy Frank Nyman Ab:stä. Se merkitsi hänelle reissua ja osanottoa Euroopanmestaruuskisaan.
Mukana Suomesta miehen tukena Hollannissa olivat Yamahan Suomen sivukonttorin jälkimarkkinointipäällikkö Tero Karhunen ja edellisissä kisoissa kakkoseksi tullut Daniel Ahlroth.
Kello oli näkyvillä - ja armoton. Kuva Yamaha Europe.
16 osaajan haaste
Itse kisassa oli mukana 16 mekaanikkoa yhtä monesta maasta. Kisaan oli rakennettu kahdeksan eri rastia, joista jokaisessa oli ongelma, joka piti pystyä ratkaisemaan ja myös korjaamaan annetun 45 minuutin aikana. Kaksi miestä oli siis pohtimassa samanaikaisesti samaa tehtävää viereisissä kammioissa.
Joka maasta oli myös mukana vähintään yksi tuomari. Suomalaisista Tero Karhunen tuomitsi moottorin sähköisen ongelman vikadiagnostiikkarastia.
Daniel Ahlrothin (kuvassa oikealla) viime hetken vinkit Victorille. Kuva Yamaha Europe.
Tilanteen kartoittamiseksi oli pakko kysyä rumban jo aiemmin käyneeltä, millaista on vianetsinnän suorittaminen kilpailun aiheuttamassa kovassa paineessa? Aika on kuitenkin rajallinen, ja lisäksi ympärillä pyörii joukko ihmisiä katsomassa ja seuraamassa mestaruuskokelaan tekemistä?
– Paineet ovat – varsinkin ensikertalaisilla – valtavat. Vian diagnostisointi aiheuttaa omat haasteensa, kellon "tikitys" omansa. Jokainen tähän kisaan osallistuva kaveri on niin kova, että pystyy kotihuollossa ratkaisemaan nämä ongelmat helposti, mutta täällä se on paljon vaikeampaa ja lisäksi aika kuluu todella nopeasti, kertoo edellisellä kerralla Euroopanmestaruuskisoihin osallistunut Daniel Ahlroth.
Aika kului nopeasti. Onneksi tikitys ei kuulunut. Kuva Yamaha Europe.
Tuomarointi vaatii osaamista
– Arvostelussa merkitsee oikea, korjaamokäsikirjan mukainen työtapa, miten ongelmanratkaisun on suunniteltu etenevän. Sen avulla päätyy oikeaan ratkaisuun. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että vaikka pystyisitkin haistamaan tai kokemuksen perusteella tietämään oikean vian, pisteitä ei saa välttämättä niin paljon kuin oikeaa metodiikkaa noudatettaessa, Tero Karhunen selventää.
Suomen Yamahan jälkimarkkinointipäällikkö Tero Karhunen tuomarointirastillaan. Arviointityö vaatii tiukkaa osaamista.
– Joskus oikea polku vie aikaa niin paljon, että kokelas ei saa työtä ajoissa valmiiksi, mutta se ei kerrytä juurikaan virhepisteitä, koska rastin valvoja kyllä näkee, mitä proseduuria tämä on noudattanut, ja tietää, että lopulta ongelma olisi kyseisellä metodilla ratkennut.
Miten iso merkitys on tuomarin asiantuntemuksella?
– Tuomaroiminen on vaativaa, koska tuomarilla pitää olla selkeä kuva siitä, miten kussakin vian selvitys- ja korjausprosessissa edetään. Arvostelu on lisäksi laaja-alaista. Esimerkiksi asiakkaan omaisuudesta on huollon aikana pidettävä hyvää huolta. Jos laskee vaikkapa työkalupakin bensatankin päälle, saa heti miinuspisteitä, koska riskinä on tankin naarmuuntuminen, Karhunen kuvaa. – Tai jos joutuu käynnistämään moottoripyörän moottorin, niin esimerkiksi pakokaasuimurin käynnistämättä jättäminen tuo virhepisteitä.
Suomen Yamahan Tero Karhunen (kuvassa vasemmalla) hoitamassa tuomarintehtäviä rastillaan. Kilpailijana Remco Van Andel, Hollanti. Kuva Erkki Mäki.
Jännitystä ilmassa
Pakko oli tietysti kysyä myös kokelaalta itseltäänkin, että jännittääkö, ja miksi?
– Kyllä jännittää. Juuri se, että diagnostiikassa ei saisi oikoa, että diagnostisoisi oikein ja ehtisi saada rastin ajoissa valmiiksi, Victor Axelsson pohti. – Eikä tämä katsojamäärä ainakaan helpota tilannetta.
Victorin keskittyminen oli saumatonta. Kuva Yamaha Europe.
Victor Teron rastilla. Tero oli luonnollisesti jäävi, joten tuomari vaihtui siksi aikaa.
Itse koetapahtuma oli jaettu kahteen päivään, joista kumpanakin oli neljä tehtävää. Tehtäviä oli erilaisia, yhdellä rastilla piti vastata tietokoneelle laadittuun kysymyslistaan. Toisella taas piti uudelleensarjoittaa takalaukkujen avaimet, kolmannella mitata moottorin välykset, neljännellä rastilla ilmeni käyntihäiriöitä kuumassa moottorissa, jne. Tehtävät olivat hyvin monipuolisia ja testasivat varmasti mekaanikkojen osaamista joka laidalta.
Männän ja sylinterin välysten tarkastusrasti. Vuorossa Victor.
Victor mittapuuhissa. Kuva Erkki Mäki.
Victor männän ja sylinterin välysrastilla.
Suomalaisille esimerkiksi haasteellisia ovat skoottereihin liittyvät tekniset ongelmat, koska skoottereita ei meillä juuri ole.
Victor tarkastamassa välyksiä.
Kilpailua oli erittäin mielenkiintoista seurata. Me toimittajat, joita oli kaikkiaan kuusi eri puolilta Eurooppaa, olimme paikalla vain jälkimmäisen kisapäivän. Oli vakuuttavaa ja mieleenpainuvaa nähdä, miten vakavasti kokeeseen osallistujat keskittyivät tekemiseensä. Samalla pystyi myös seuraamaan, miten eri tavalla eri henkilöt toimivat. Satunnaisella sivustakatsojalla ei tietysti voinut olla tietoa siitä, miten hommassa pitäisi edetä, mutta joillakin homma vain selvästi luisti eri tavalla. Toiset selvisivät varttitunnissa siitä, missä toiset eivät saaneet valmista kolmessa vartissakaan.
Miten kisassa kävikään?
Kisaajat ja muutama muu odottamassa tuloksia. Kuva Yamaha Europe.
Kisa oli lopulta tasainen ja tasokas ja jokainen osallistuja sai vastaanottaa osallistumisesta kertovan palkinnon Yamahan Euroopan johtajan Oliver Prévost'n kädestä.
Muiden sijoituksia ei kerrottu, mutta kolme parasta palkittiin erikseen. Kisassa kolmanneksi tuli espanjalainen Johan Pereira, Faster Bike Services -nimisestä yrityksestä, kakkoseksi Turkista Gökhan Ersoy, Ahmet Gohka Ersoy (Sadece Servis). Voitto meni Britanniaan Liam Coffeylle, joka edusti QBS Powersportsia. Tämä kolmikko siis matkaa marraskuussa Japaniin.
Victor sai osallistumispalkintonsa Yamaha Europen pääjohtaja Oliver Prevostilta. Kuva Yamaha Europe.
Victor ei siis – vielä – tällä kertaa menestynyt, mutta se ei haittaa, sillä aina voi yrittää uudelleen. Kokemus oli hyvä, ja kiinnostava. Miehelle jäi kuulemma hommasta niin paljon hampaankoloon, että aikoo olla mukana seuraavallakin kerralla.
Yamahan koulutustoiminnasta – ja myös tästä kisasta vastaava – kehitysjohtaja Raymond Coolen, totesi palkitsemistilaisuudessa, että hänestä oli hienoa nähdä, miten korkea taso kilpailuun osallistuneilla oli erityisesti paineet huomioiden.
Coolen on vastannut Yamaha Academyn kehittämisestä. Koulutus- ja kilpailujärjestelmiä on sen seurauksena kaksi: toinen niistä on tarkoitettu kehittyneille markkinoille, kuten vaikkapa Suomi, ja toinen taas kehittyville markkinoille, kuten esimerkiksi Intia, joissa myydään pienempiä ja tekniikaltaan yksinkertaisempia moottoripyöriä.
Aiheesta aiemmin:
Sunnuntai 24.11.2024 10:02
Keskiviikko 8.3.2023 11:03
Perjantai 13.12.2019 12:05
Perjantai 20.4.2018 10:32
Suomelle kultaa ja kunniaa Yamaha-mekaanikkojen EM-kisoissa
Perjantai 23.2.2018 11:38
Yamahan mp-asentajien taitokisan voittaja lähtee edustamaan EM-kilpailuun
Lauantai 14.10.2017 11:42
Yamahan mp-asentajien EM-kisojen Suomen osakilpailu käynnissä
Keskiviikko 24.8.2016 17:40
MotoVille Oy:n Ville Sundberg edustaa Suomea Yamahan European Technician Grand Prix -kilpailussa
Voittajat palkintosekkeineen sekä Yamahan Raymond Coolen ja Oliver Prévost. Kuva Yamaha Europe.