Mutta otetaanpa pari steppiä taaksepäin ja palataan viime syksyyn ja käydään läpi, miten tähän tilanteeseen on tultu. Sopimus Valsarnaan julkistettiin jo hyvissä ajoin. Jesse on edustanut seuraa vuodesta 2020 joten jatkosopimuksen teko oli helppo päätös.

- Valsarnassa asiat on toiminut hyvin, joten hyvillä mielin tein jatkosopparin. Ja Allsvenskan on hyvä sarja ajaa kilpaa, kommentoi Jesse.

Syksyn edetessä alkoi yhteydenottoja tulla Englannista. Useampi joukkue oli kiinnostunut varkautelaisesta. Pitkään näyttikin, että tie vie saarelle. Brittien sarjaspeedwayssa on hyvä pöhinä päällä ja asiat ovat kehittyneet hyvään suuntaan viime vuosina. Loppusyksystä tuli kuitenkin yhteydenotto Puolasta ja sillä tiellä nyt ollaan.

- Syksyllä Englannista tuli yhteydenottoja useammastakin seurasta. Hyvä vaihtoehto sekin ois voinu olla. Pariajon EM-finaali Italian Lonigossa lokakuun lopussa meni hyvin ja kotimatkalla tuli sitten yhteydenotto Puolasta. Sitä ajopaikkaa on jahdattu pitkään, joten upeaa, että nyt on mahdollisuus ajaa siellä kunnolla kilpaa, Mustonen kommentoi.

Taso Puolassa on hurja, kyseessä on niin sanotusti speedwayn NHL. Speedway Krakowa ajaa Puolan kolmanneksi korkeimmalla sarjatasolla, mutta joukkueiden rostereista löytyy maailmanmestareita ja GP-tason kuljettajia.

- Taso Krajowa Liga Zuzlowassa on kova. Niin sen pitääkin olla. Jos haluaa pärjätä koville ukoille, niin kovia ukkoja vastaan pitää ajaa. Ajamaan oppii vaan ajamalla ja nyt nähdään, kuinka paljon kovempaa se Mustosen poika pystyy ajamaan. Radat on Puolassa hyviä ja tasaisia. Savea niissä on enemmän kuin esim. täällä koti-Suomessa tai Allsvesnkanissa, joten ne on hieman liukkaampia. Se vaatii, että pyörän säädöt on millilleen kohdillaan, marginaalit on tosi pieniä, toteaa Jesse jämäkästi.

Edellisillä kausilla Jesse on välillä tuskaillut ajorytmin kanssa. Kun kisoja on hetkittäin ollut hieman harvakseltaan, niin se tarvittava terävyys on ollut joskus hieman hukassa. Nyt kahden sarjan myötä kilpailuja on tasaiseen tahtiin koko kauden, joten ritsoille kyyristyy aina huippuiskuinen kuljettaja. Jesse toteaa, että suorituskyky pysyy tasaisen hyvänä. Mikä sen parempaa kesällä kuin ajaa ja ajaa paljon.

Kauteen valmistauduttu huolella

Tulevaan kilpailukauteen varkautelainen valmistautuu todella pieteetillä. Mustonen on aina tunnettu kovasta fyysisestä kunnostaan ja tulevaan kauteen mies lähtee erinomaisessa kunnossa. Miehen olemuksesta näkee, että treenitunneista ei ole tingitty ja hiki on virrannut.

- Monipuolista ja laadukasta fysiikkaharjoittelua olen tehnyt, niin kuin aina. Ei siihen oikeen mitään ihme lääkettä tai pilleriä ole. Paljon hyviä ja erilaisia harjoituksia, sillä se ajokunto tulee ja pysyy hyvänä. Ja ruokavaliosta tulee myös huolehdittua, koko ajan ei voi hamppareita tai pitsaa vetää. Kalustoon olen satsannut enemmän kuin aiemmin, se hiotaan niin minttiin kuin mahdollista, mitään nippeliä tai nappelia ei unohdeta, valottaa Jesse kauteen valmistautumistaan.

Huolellisella valmistautumisella Mustonen varmistaa, että kesken kiivaan kilpailukauden ei takapakkeja tule. Toki speedwayssa, niin kuin muussakin urheilussa, kaikki on aina mahdollista, mutta Jesse tuumaa, että kun ite tekee valmistautumisen niin hyvin kuin ikinä mahdollista niin silloin ei tarvitse katuvana peiliin katsoa. Mustonen on tunnetusti kuski, jonka sydän sykkii omalle joukkueelle ja hänet tunnetaan erinomaisena joukkuekuljettajana. Siitä kertoo myös miehen kapteenin rooli Valsarnassa viime kaudella. Mies myös vaatii itseltään paljon.

- Kauden tavoite on ajaa hyvin, tottakai paremmin kuin ikinä. Teen kaiken mahdollisen omalta osaltani, jotta autan molemmat joukkueet, niin Krakowan kuin Valsarnan playoffeihin. Ja tavoitteena on myös kehittyä kuskina ja urheilijana edelleen, toteaa Jesse.

Somesta kauden ennakointeja lukeneena Krakowan tavoite on olla mahdollisimman kova kotijoukkue. Ennakoinneissa myös Jessen varaan on laskettu paljon pisteitä. Mustonen ei ota tästä paineita, vaan saa siitä lisää energiaa kauteen.

- Se on hyvä, että minun varaan lasketaan. Eipähän ainakaan lähtökohdat ole sellaiset, että katotaan saako tuo Mustonen ajaa yhtään erää. Tottakai ollaan luottamuksen arvoisia, ei tuoteta joukkueelle tai faneille pettymyksiä. Kotona ollaan vahvoja, se on selvä. Vastustajia ei helpolla päästetä, Mustonen tuumaa.

Maarata on ollut Jesselle aina vahva laji. Varmasti nytkin pitkärunkoinen saisi osaavissa käsissä kovaa kyytiä, mutta ainakaan tällä hetkellä kisakalenterissa ei maarataa näy.

- Maarata on nyt toistaiseksi sivussa, keskitytään kaikella tarmolla speedwayhin ja siellä kaikki mahdollinen kehitys mukaan. Maarata on hieno laji, enkä siitä varmastikaan loppuelämäksi ole luopumassa, mutta nyt pyörät saa olla lämpimässä tallissa, Mustonen kommentoi lopuksi.

Kilpailukausi starttaa Jessen osalta 20.4. kotiottelulla Puolassa. Allsvenskan pyörähtää käyntiin vierasottelulla Vetlandassa toukokuun 8. päivä. Kilpailutahti säilyy tiiviinä aina syyskuuhun asti.

Aiheesta aiemmin:

Maanantai 2.12.2024 09:17

Jesse Mustonen vahvistamaan sarjaspeedwayhyn paluun tekevän puolalaisen Krakovan joukkuetta

Maanantai 2.9.2024 08:01

Ruohoratakisa Saksassa: Jesse Mustonen liekeissä – kirjaimellisesti

Perjantai 26.4.2024 09:02

Speedway: Jesse Mustonen avaa tulevaa kilpailukauttaan

Lauantai 15.5.2021 08:35

Jesse Mustonen: Kymmenen vuotta sladissa