Roger Lohmanin nimi saattaa olla ennestään tuttu osalle lukijoistamme, kirjoitimme muutama vuosi sitten hänen hankkimastaan Zero sähkömoottoripyörästä. Lisäksi hän avasi vuoden kokemusten jälkeen, mikä siinä oli hyvää, ja mikä huonoa. Hän myös kertoi, miksi vaihtoi sen sitten takaisin bensakäyttöiseen. Siitä asiasta enemmän tässä jutussa: Sunnuntai 26.12.2021 10:01 Mies hankki sähkömoottoripyörän, ajoi sillä vuoden ja palasi hyvin erikoisen syyn vuoksi bensapyörään

Millaisella moottoripyörällä ajat tällä hetkellä?

– Se on BMW M 1000 XR, vuosimallia 2024. Se on niin sanottu hybridipyörä, sillä se ei ole täysin rata-ajoon suunnattu kilpapyörä, mutta ei myöskään perinteinen adventurepyörä, vaan jotain niiden väliltä. Siinä on 201 hevosvoimaa.

BMW:n M-kirjain viittaa siihen, että kyseessä on erityisen suorituskykyinen malli. Ilmeisesti vauhtia riittää?

– Nollasta kahteensataan kilometriin tunnissa kuudessa sekunnissa. Teho ei lopu koskaan kesken, Lohman vakuuttaa.

Roger Lohmann ja BMW M 1000 XR.

Roger Lohmann ja BMW M 1000 XR. Miehen ilme paljastanee ajokokemuksen laadun.

Moottoripyöräharrastuksen taustaa

Miten päädyit juuri tähän pyörään?

– Moottoripyöräily on ollut osa elämääni nuoruudesta asti. Helsingissä ajoin paljon moottoripyöräjengeissä, mutta perhe-elämän myötä jouduin pitämään taukoa. Seitsemän vuotta sitten päätin aloittaa moottoripyöräilyn uudelleen. Ensimmäinen hankintani tämän jälkeen oli Triumph Rocket, mutta se tuntui liian raskaalta mutka-ajoon. Sen jälkeen olen vaihtanut pyörää useasti, mukaan lukien Zero-sähkömoottoripyörä ja Ducati Diavel V4.
Ducati oli loistava pyörä, mutta sen lisävarusteiden toimitusajat olivat pitkiä, ja jäin kaipaamaan jotakin, mitä en osaa tarkalleen määritellä.

Lopulta BMW M 1000 XR tarjosi kaiken haluamani: pysty ajoasento, riittävästi tehoa sekä Competition Package, johon kuuluu muun muassa hiilikuituvanteet. Pyörä on kevyt ja soveltuu myös rata-ajoon erinomaisesti. Kesän aikana ajoin sillä 20 000 kilometriä.

Roger Lohmann ja BMW M 1000 XR.

Roger Lohmann halusi pyörän, joka sopii myös radalle. Kuva Antti Tuomela.

Ajamisen ilo

Onko moottoripyöräily sinulle keino rentoutua?

– Kyllä, se on tapa tuulettaa päätä. Toinen harrastukseni on veneily. Omistan nopean alumiinisen avoveneen, jota voin käyttää jopa kevyessä jäässä.

Miten moottoripyöräsi sopii pitkälle kuljettajalle?

– Olen noin 186 cm pitkä. Säädin ohjaustankoa sekä jalkatappeja, ja nyt pyörä on minulle täydellisesti sopiva. Lisäksi hankin korkeamman tuulilasin, jotta kypärämelu vähenee.

Roger Lohmann ja BMW M 1000 XR.

Roger Lohmann ja BMW M 1000 XR tien päällä.

Moottoripyörän tekniset ominaisuudet

Miten BMW M 1000 XR on suoriutunut käytössä?

– 20.000 km aikana pyörä on ollut täysin ongelmaton. Sen ketju on niin sanottu huoltovapaa Regina-ketju, jota ei ole tarvinnut rasvata kuin huolloissa, eli ketju on yhtä huoleton kuin kardaani. Mitään teknisiä vikoja ei ole ilmaantunut.

Onko moottoripyörässä jotain, mistä et pidä?

– Ainoa miinus on ollut BMW:n uusi 1 000 euroa maksava navigaattori, joka osoittautui huonoksi. Korvasin sen Chigee-laitteella, joka tukee Apple CarPlayta ja toimii moitteettomasti.

Koska pyöräni on Competition-versio, siihen on ohjelmoitu noin 200 eri moottorirataa ympäri maailman. Kun ajan radalla, pyörä mittaa kierrosnopeuteni automaattisesti ja tallentaa tiedot analysoitavaksi.

Roger Lohmann ja BMW M 1000 XR.

Roger Lohmann on ollut erittäin tyytyväinen Bemariinsa.

Moottoripyöräharrastus ja yhteisö

Millainen on moottoripyöräharrastajien yhteisö tänä päivänä?

– Moottoripyöräilijät ovat melko sisäänlämpiävä yhteisö. Keski-ikä on nykyisin korkea, ja nuorten on vaikea päästä sisään harrastukseen. Ennen nuoret ajoivat porukoissa, nykyään heillä on enemmän mopomiittejä. Meidän ikäisille on nyt tärkeää ajaa niin paljon kuin mahdollista.

Onko suunnitelmissasi uuden moottoripyörän hankinta?

– En ole löytänyt mitään, mikä kiinnostaisi enemmän kuin tämä. Jossain vaiheessa, kun pyörällä on ajettu 100 000 kilometriä, saatan vaihtaa, Roger Lohman toteaa.

Edit 18.2. klo 10.45. Korjattu Rogerin aiempi pyörä Triumph Tridentistä Triumph Rocketiksi.

Roger Lohmann ja BMW M 1000 XR.

BMW M 1000 XR:ssä on ketjuveto, mutta ketjua ei tarvitse rasvata kuin määräaikaishuolloissa.

Aiemmin aiheesta:

Sunnuntai 26.12.2021 10:01

Mies hankki sähkömoottoripyörän, ajoi sillä vuoden ja palasi hyvin erikoisen syyn vuoksi bensapyörään