Japsistarojen osastolla oli melko kattava Gold Wing -mallisto näytillä, kuten oheisista kuvistakin selviää, mutta yhtä mielenkiintoista oli tavata mies, joka on omistanut jo 9 Honda Gold Wingiä, ja parasta aikaa pohtii sen kymmenennen hankintaa.
Hannu Kotilainen, taidat pitää Honda Gold Wingeistä?
– Kyllä mä pidän sillä tavalla, että sellainen on ollut minulla matkapyöränä vuodesta 1986. Tilasin sellaisen 1985 ja sain pyörän vuonna käyttööni seuraavana vuonna. Siitä saakka olen ajanut Wingeillä, Hannu Kotilainen kertoo.
– Ekaa Wingiä ei ole enää tallella. Taloudellisista syistä pitää vaihtaa aina uuteen ja uuteen. Ja nyt on Gold Wing numero 9 menossa. Ja juhlavuotena tässä odotellaankin, että millainen versio sieltä tulee tarjolle.
Mitä Wingejä sinulla on ollut?
– Minulla on ollut kaikki malliversiot 1200 kuutiosenttimetrisestä eteenpäin tähän päivään saakka. Tuhat viissatasia oli kaikkiaan kolme kappaletta, ja loput ovat olleet GL 1800 -malleja.
Tuorein on vuosimallin 2018 1832 cm3 (uusin moottori- ja korimalli, Gold Wing Wing uudistettiin totaalisesti vuosimalliksi 2018).
Mikä on viehättänyt Gold Wingeissä noin paljon?
– Olen 30-35 vuotta kiertänyt Eurooppaa, ja se on matkapyöränä ehkä kaikkein paras ja testienkin mukaan voittanut aina kaikki raskaan sarjan matkapyörien vertailut ylivoimaisesti. Siihen saa tavaraa mukaan, se on kevyt käsitellä, vaikka näyttää massiiviselta, koska painopiste on alhaalla ja lisäksi Hondan luotettavuus on varmaan se lisätekijä. Kun itse en ole mikään mekaanikko niin ei tarvitse pelätä, että jäisi tien päälle, Hannu Kotilainen pohtii.
Ajatko yksin vai kaksin?
– Olen ajanut sekä ex-vaimon kanssa, että – minulla on viisi lasta – poikien kanssa on kierretty Eurooppaa. Vuorokesinä joku pääsi aina kyytiin ja nyt avovaimon kanssa ajetaan jonkun verran ja yksin ajan myös aika paljon.
Paljonko olet Wingeillä kaikkiaan ajanut?
– Tuo on sellainen kysymys, että harmittaa, olisi silloin pitänyt, kun ensimmäisen sai, laittaa ruutupaperille ylös kilometrit, mutta arvioituna joka tapauksessa yli 500 000. Joillakin ajoin yli 100 000 km, joillakin vain 50 000 - 60 000 km, ja kun yhdeksäs on jo menossa, niin kyllähän siitä kertyy.
Onko Wingi koskaan jättänyt tielle?
– Ei ole teknisen vian takia. Pari kertaa on bensa loppunut kesken.
Oletko osallistunut Gold Wing -kerhotoimintaan?
– Kyllä, olen ollut kerhossa lähes siitä saakka kun tämä (Gold Wing Club Finland) perustettiin eli vuodesta 1985 eteenpäin, ja ollut kerran puheenjohtajanakin.
– Vähemmän olen kuitenkaan aktiivisessa toiminnassa ollut mukana. Ajaminen kiinnostaa enemmän ja sitten olen käynyt noissa eurooppalaisissa Gold Wing -kokoontumisissa.
– Meillä oli perinteenä silloin takavuosina, että kun Belgiassa oli kauden avaus, niin sinne piti päästä aina, satoi tai paistoi. Monta kertaa satoi kyllä räntääkin, kun Ruotsin läpi ajettiin.
Oletko hankkimassa juhlavuoden Wingin itsellesi (tänä vuonna julkistetaan uusi, 50 v. juhlamalli)?
– En ole päätöstä tehnyt, kun ei kukaan tiedä hinnasta eikä mallista mitään, ja jos niitä tulee vain muutama kappale, niin voi tulla aika kova kisa saada niitä. Pitäisi nyt varmaan jo varata.
Mutta silloin, kun esimerkiksi tuhatviissatanen tuli, niin niitä tuli vain 10 kappaletta Suomeen. Gold Wing kerho piti silloin pikkujoulua, niin ne taisi mennä siellä pikkujoulussa jo kaikki saman tien ja minäkin ostin sellaisen, Kotilainen myhäilee.
Mikä on paras wingimalli?
– Kyllä se on niin, että aina se paranee vähän uuden mallin myötä, eli tämä viimeisin on paras ominaisuuksiltaan. Se on pikkuisen kevyempi kuin aiemmat 1800-kuutioiset vanhemmat mallit ja siinä on paljon parannuksia, mm. tuuliominaisuudet taas ovat aiempaa paremmat. Esimerkiksi pleksi tuulettuu myös sisäpuolelta, kun vanhemmissa malleissa se ei tuuletu, niissä vesi tuli pleksin yli sisäpuolelle ja jäi siihen, mikä tietysti heikensi näkyvyyttä. Uudessa tuulee myös alapuolelta jolloin ilmavirta putsaa sen sisäpuolelta.
– Ajettavuus ja alhainen painopiste ovat ehkä se kaiken a ja o, sillä kilpailevilla merkeillä; Kawasakilla, Yamahalla Suzukilla oli takavuosina näitä samantyyppisiä touring-malleja, isoja matkapyöriä, mutta ne eivät koskaan lyöneet Gold Wingiä markkinoilta. Niinpä ne ovat luopuneet kilpailusta siinä luokassa.
Milloin aloitit moottoripyöräliyn?
– Motoristikärpänen iski vuonna 1973, kun ostin ensimmäisen pyöräni, 350 cm3 Kawasakin, Aleksanterin kadun Elannosta (Helsingistä) Ja siitä saakka moottoripyöräily on kiinnostanut aina. Löysin samanlaisen ja saman vuosimallin Kawasakin Kankaanpäästä. Pyörä oli museorekisteröintiä vailla, joten pakko se oli sitten ostaa. Tällä hetkellä se on omassa autotallissani.
Kaikkiaan minulla on neljä moottoripyörää tallissa: yksi enduropyörä, jolla ajelen hiekkateitä ja maastopolkuja, ja sitten vuoden 1970 mallinen museorekisteröity 750 Tuutti-Honda Kawan ja Gold Wingin lisäksi, Hannu Kotilainen päättää.
Hondan Gold Wingin mallihistoriaa, lyhyt määrä
Honda Gold Wing GL 1000 esiteltiin ensi kerran maailmalle 1974 Kölnin mp-näyttelyssä, ja asiakastoimituksiin se tuli vuonna 1975. Jo silloin pyörässä oli kardaaniveto ja bokserimoottori. Ensi vaiheessa pyörän nestejäähdytteinen moottori oli tilavuudeltaan 999 cm3 ja sylintereitäkin oli vasta neljä, tehoa 77 hevosvoimaa. Pyörä oli kattamaton, ja varustettu kardaanivedolla.
Vuoden 1980 GL 1100 -mallissa moottorin tilavuus oli noussut 1085 cm3, ja teho 81 heppaan. Seuraavana oli vuorossa GL 1100 Interstate -malli, joka oli täysin katettu sivu- ja takalaukkuineen ja avasi kokonaan uuden aikakauden matkamoottoripyöräilyyn. Kuvaan kuuluivat stereoradio kaiuttimineen.
Vuosimallin 1984 Gold Wing GL 1200 sai uuden, suuremman 1182 cm3 moottorin ja monia muita muutoksia, mm. hydraulisen kytkimen ja loppuvaiheessa kaasuttimet korvattiin polttoaineen suihkutuksella.
Neljännen sukupolven Gold Wing esiteltiin 1987, ja sen moottori muuttui radikaalisti. Se oli kuusisylinterinen, edelleen bokserikone ja tilavuudeltaan 1520 cm3. Tehoa siinä oli jämptit sata hevosvoimaa ja vääntöä 150 Nm.
Isomman päivityksen Gold Wing koki taas 2001, jolloin esiteltiin GL 1800 -malli. Sen moottori oli jo 1832 kuutiosenttimetrin kokoinen, ja tehoa siinä on 118 hevosvoimaa ja vääntöä 167 Nm.
Seuraava iso konepäivitys tapahtui 2018, jolloin kuudennen sukupolven Wingin moottorin tilavuus kasvoi vain kuutiosenttimetrillä, mutta se on silti kokonaan uusi sekä ulkoa että sisuskaluiltaan. Sen teho on 125 hv ja maksimivääntö 170 Nm. Moottori on pienikokoisempi ja sen sijoituspaikkaa muutettiin, samalla Wingin ajettavuus muuttui radikaalisti parempaan suuntaan ja pyörä on reippaasti kevyempi kuin edellinen GL 1800 versio. Tämä näin pintapuolisena selityksenä Wingien kehityskaaresta. Ominaisuuksien määrä on tietysti kasvanut vielä merkittävämmin kuin mitä moottorit tai niiden teho on muuttunut. Mutta se on kokonaan eri tarinan aihe.