Niko Kantola, mikä sai sinut innostumaan moottoripyöräilystä?
– Tarina on pitkä. Isäni hyppäsi aikanaan 80-luvulla mukaan mp-businekseen, siinä mielessä olen 1976 syntyneenä ja hädin tuskin kävelemään oppineena ollut siitä lähtien moottoripyörien kanssa tekemisissä. Olin 8-vuotias, kun olin eka kerran mukana mp-messuilla.
12-vuotiaana olin jo "vakavammin" matkassa, kun isä yrityksineen oli messuilla. Toimme silloin maahan mm. Cagivaa ja Maicoa ja olin mukana hommissa motocross-asuisena maskottina.
Siitä se into lähti. Sittemmin olin ensin mukana mp-kaupan toiminnassa ja sitten maahantuojana.
Käytännössä tie moottoripyöräilyyn on edennyt perinteistä linjaa; ensin mopo, sitten erilaisia kevareita. Homma ei niin konkretisoitunut lukion aikana, mutta kauppiksessa tein hommia isälle koulun ohessa ja sen jälkeen menin hänelle töihin 98-99.
Siitä lähtien olen ollut mp-kaupassa tavalla tai toisella mukana. Ensin maahantuojana ja sitten Mp-kauppiaitten hallituksessa ja myöhemmin puheenjohtajana Jorma Vasaman jälkeen. Sittemmin olen ollut osittain samanaikaisesti Teknisen kaupan moottoripyöräjaoksessa mukana puheenjohtajana ja messutoiminnan yhteyshenkilönä.
Kun olimme lopettamassa Ducatin maahantuontia 2012, niin minulle tarjottiin töitä Messukeskuksesta, jossa aloitin tammikuussa 2013. Vuodesta 2019 lähtien olen toiminut yrittäjänä, mutta vastaan silti MP-messujen järjestämisestä.
Kun menin Messukeskukseen, olin aluksi messumyyjä, mutta kahden kuukauden jälkeen sain isommat saappaat, ja vastuulleni tulivat kaikki moottori- ja urheilutapahtumat. Vastuullani oli parhaimmillaan 12 tapahtumaa. Sitten tuli vain työmäärässä seinä vastaan.
Moottoripyörät ovat aina olleet lähellä sydäntäni, joten keskustelimme Messukeskuksen johdon kanssa ja perustin oman yrityksen hoitamaan mp-messuja, Niko Kantola selventää.
Miten MP-messut ovat kehittyneet ja muuttuneet?
– Suurin ero vanhaan verrattuna on kaupallisuudessa. Aikoinaan oli kirjoittamaton sääntö, että päähallissa, eli halli kuutosessa, oli myyntikielto. Siellä ei saanut myydä esimerkiksi ajovarusteita. Koko tapahtuma oli pitkälti show-tyyppinen juttu. Markkinointi ja ajankuva olivat erilaiset.
Maahantuojat olivat sitä mieltä, ettei saanut olla mitään huutokauppaa, vaan ajateltiin, että messut ovat uusien moottoripyörien esittelypaikka, sillä tavalla ajateltuna "parempi" tapahtuma.
Mutta maailma on muuttunut: nyt tapahtuma on todella kaupallinen. Messut eivät pysyisi pystyssä hetkeäkään, jollei kaupallisuus olisi tärkeänä elementtinä mukana.
Jo ennen kuin tulin remmiin, MP-messujen yhteydessä oli järjestetty kaikenlaista, mm. motocross-kisat sisällä. Minä järjestin sittemmin halli-enduron MM-osakilpailun. Ne olivat kuitenkin viimeisiä rippeitä siitä, että oli tärkeää olla show'ta ja esittelymenininkiä. Sen jälkeen alettiin kyseenalaistaa sitä, miten Super enduron MM-osakilpailu tukee mp-kauppaa, Kantola muistelee.
Koeajorata?
– Jossain maahantuojien kokouksessa Brandtin Patrick Manner esitti ajatuksen, että voisiko sisällä messuilla olla koeajorata? Niinpä ensimmäisen kerran meillä oli asvalttinen koeajorata Mp-messuilla vuonna 2016. Rata rakennettiinkin viisille messuille vuosina 2016-2020.
Asvalttiajoradalla haettiin kaupallisuutta, sillä kuluttajat pääsivät suoraan testaamaan niitä ajoneuvoja, joista olivat kiinnostuneita. Se tuki hyvinkin oman aikansa kaupallisuutta. Rehellisyyden nimissä maahantuojat eivät vielä tuohon aikaan vuodesta saa siihen tahtiin uusia laitteita, kuin olisi pitänyt. Koeajorata kuoli lopulta siihen, plus että se oli arvokas rakentaa. Jos ei ole uusia laitteita ajettavaksi, niin se vie pohjaa touhulta, siksi asia on toistaiseksi jäähyllä.
Koeajoradan tilalle ei ole hirveästi tuotu muuta, paitsi sähköpolkupyörät on otettu mukaan tärkeänä osana tapahtumaa ja luontaisena kehityskulkuna. Osa jarruttelee, miksi mp-messuille, mutta toisaalta kaupallisuus kulkee käsi kädessä tässäkin asiassa. Monella mp-kauppiaalla on sähköpyörät mukana valikoimissaan. Melkein joka maahantuojalla on oma tai rinnakkaismerkkinsä, joten ei ole järkeä lähteä rajoittamaan niiden näkymistä. Tavoitteena tietenkin on, että sähköpyörät voitaisiin esitellä jonain päivänä omana tapahtumanaan.
Uuden motoristin polku
– Yksi asia, mitä olemme yrittäneet messuilla ratkaista on, miten alentaa kynnystä aloittaa moottoripyöräily. On käynyt ilmi, että on paljon kuluttajia, jotka arkailevat asiaa. Varsinkin naiset arpovat, millainen laite on mitenkäkin turvallinen, joten siinä voisi olla tosi iso potentiaalinen harrastajaryhmä, joka ei vain uskalla ottaa sitä ensi askelta, vaan pyörii maalintekoalueen ulkopuolella.
Tähän olemme keksineet ajatuksen Uuden motoristin polusta, jota kokeilemme ensi kertaa tänä vuonna. Asiasta kiinnostuneet saavat opastusta mp-henkiseltä ihmiseltä messukieroksella, jolloin asiat selviävät. Tästä olemme tosi innoissamme, olisiko tämä juttu, joka tuo ihmisille jotain uutta?
Polun tulokset selviävät vasta mp-messujen jälkeen, mutta toistasataa henkilöä on jo liittynyt mukaan Uuden motoristin polun Facebook-ryhmään. Joku iso kiinnostus täytyy sellaisella henkilöllä olla, kun ryhmään liittyy, Kantola uskoo.
Painetta alan puoleen
Mitä suomalainen moottoripyöräala kaipaisi?
– Heittäisin palloa koko toimialan suuntaan. Yleistän nyt, mutta tosi iso osa porukasta on sillä mielialalla, että odotetaan jotain ihmettä, meillekin annetaan koko ajan tiimille painetta kehittää jotain uutta. Toisin sanoen heitetään pallo ulkopuoliselle toimijalle ja tottakai me haluammekin kehittää, mutta jos jotain kehitetään, kuten tätä Uuden motoristin polkua, niin toimialan täytyy hoitaa loput. Me emme voi myydä moottoripyöriä heidän puolestaan.
Nyt täytyisi toimialan lähteä rajusti hommaan mukaan. Se ei ole edes rahasta kiinni; siihen voi antaa asiakkalle etuja ja käyttää omaa aikaansa. Tulokset voivat olla vaikka mitä.
Olemme vuosien varrella kehittäneet monenlaista kauppaa tukevaa toimintaa, jota ala ei osaa kunnolla hyödyntää.
Otetaan esimerkiksi Jonnela, mikä on parasta, mitä messuilla on tapahtunut 20 vuoteen. Tänä vuonna sinne on tullut 1021 hakemusta, että saisivatko pyöränsä näytteille. Suomessa myydään 3000 uutta pyörää vuodessa. Kertoimet ovat kovat uusien asiakkaiden suuntaan.
Jonnet olivat mukana viime vuonna ensi kerran. Seuraus: näyttelykävijöiden keski-ikä putosi 4 vuodella! Se on raju muutos, kun aikaisemman 10 vuoden aikana keski-ikä on noussut aina vuodella.
Nyt olisi toimialan aika hyödyntää jollain tasolla ne junnut muutenkin kuin mopomyynnillä. Tätä kautta on tulossa kokonaan uusi sukupolvi, riemuitsee Kantola.
– Muutenkin mopoilu alkaa pitkästä aikaa olla trendikästä. Se ei vielä näy myyntiluvuissa, mutta johtuu osittain siitä, että meillä on järjettömän iso mopokanta ja skoottereita, jotka kestävät, ja joilla on pitkä käyttöikä.
Mukaan Polulle
Miten Uuden motoristin polku messuilla toimii?
– Polulle voi ilmoittautua mukaan Some-ryhmän kautta. Mp-messuilla polku järjestetään perjantaina klo 12 ja 16:30 sekä lauantaina ja sunnuntaina klo 12. Otan kokoontumispaikassa porukan vastaan ja kerron, mitä mp-messut ovat. Kaikki saavat mukaansa kassin, jossa on pientä tavaraa plus kartta, mihin on merkitty missä osastoilla käydä. Kassissa on myös pinssi, joka kertoo, että kyseessä on uusi motoristi. Sitä näyttämällä saa aktivoitua erilaisia asioita eri osastoilla.
Kartta ohjaa käymään esimerkiksi Poliisin osastolla, Tie vie -osastolla, kerhojen alueella sekä erilaisten kaupallisten yrittäjien alueella. Mukana ovat maahantuojat, joilla voi olla tarjolla joku pieni vihje, etu tai lahjus heille, joilla on pinssi.
On mielenkiintoista nähdä miten tämä toimii. Jos joku on vaikka viime kesänä hautonut moottoripyöräilyn aloittamista, niin nyt on mukana messuilla, innostuu, ja toivottavasti tekee ratkaisun moottoripyöräilyyn mukaan lähtemisestä kesään mennessä.
Miksi tulla MP25-messuille?
– Jos on jollain tasolla kiinnostunut moottoripyöräilystä, niin voisi pikemminkin kysyä, miksi et tulisi mp-messuille, Kantola myhäilee.
– Itse ajattelen niin, että jo faktat puhuvat: tämä on Pohjoismaiden suurin moottoripyörätapahtuma ja vielä näyttävä sellainen. Jos olet yhtään kiinnostunut moottoripyöristä, niin tämä on paikka, mihin kuuluu tulla.
Kokonaisuus on erittäin vahva ja messut ovat täynnä mp-harrastajia kiinnostavaa tavaraa ja asiaa. Esimerkiksi Tie vie -alueen arvo: miten paljon saat kuulla erilaisia tarinoita, tietoa minne mennä, kriisiavusta motoristeille, alueena sellainen, mihin ehdottomasti kannattaa tutustua.
Motoball-kisat ovat puolestaan hyvää prätkäviihdettä ja sähköpolkupyöräratoja on tarjolla kolme erilaista aloittelijasta ammattilaiselle ja nuorille, alle 18-vuotiaille, on vielä oma ratansa.
Ei pidä myöskään unohtaa Petrol Circusta eli rakennettujen pyörien osastoa.
Ja Jonnelaa kannattaa käydä katsomassa. Oli sitten Jonne tai aikuinen, kannattaa käydä fiilistelemässä nuorten intoa lajiin.
MP25-messut on myös Pohjoismaiden suurin kauppapaikka. Saat sieltä ajovarusteita kesää varten, ja ostopäätöksen tueksi pystyt vertailemaan tuotteita keskenään, sitä et pysty missään muualla tekemään. Sama koskee moottoripyöriä, monet valmistajat ovat paikalla todella suurella mallistolla.
Esimerkiksi EICMA-messut ovat isot, mutta kuluttajille siellä on vain katsottavaa. Meillä voi myös ostaa vaikka moottoripyörän.
Suomen MP-messujen kokoluokka on jo niin suuri, 50 000 - 60 000 kävijää per vuosi, että se herättää mielenkiintoa Ruotsissakin, mistä tulee isoja ryhmiä, samoin Baltian maista. Sieltä tulee myös yrityksiä, kuten Saksasta ja Hollannistakin. Esimerkiksi A1 Moto, iso saksalainen varustemyyjä tulee paikalle, ja kyseli jo, onko vielä mahdollista kasvattaa osastoa, Kantola iloitsee.
Suomen suurin kokoontumisajo?
– Yksi asia mikä kannattaa muistaa on, että MP-messut ovat olleet kautta historian – ja varmasti jatkossakin – luonteeltaan voimakkaasti kokoontumisajo. Se on talven kohokohta monelle motoristille ja moottoripyörähenkiselle, sellaisillekin, jotka eivät harrasta, mutta messut ovat rento ympäristö viettää viikonloppu tai päivä tullen katsomaa uutuusmalleja ja kavereita sekä viettämään rennosti iltaa.
Tapahtuman sisältö on todella kattava ja isoin syy, miksi tulla. Perinteiselle motoristille uutta voisi olla myös käydä kokeilemassa sähköpolkupyörää. Sehän ei ole kilpaileva, vaan tukeva tuote, Kantola pohtii.
Näetkö Suuren koeajokiertueen MP-messujen jatkeena?
Kyllä se on eräänlainen messujen jatke. Ihmiset pääsevät tutustumaan moottoripyöriin messuilla, ja viimeistään kiertueella he voivat käydä konkreettisesti kokeilemassa ja vertailemassa niitä pyöriä, joista ovat kiinnostuneita. Messuilla voi käydä koeistumassa eri malleja, kiertueella taas ehtii koeajaa 2-3 rinnakkaista mallia ja näkee ja tuntee oikeasti ne erot, mitä pyörien välillä on.
On paljon helpompi hahmottaa erot, kun pystyy peräkkäin ajamaan pyörät. Jos käy mp-liikkeissä parin-kolmen viikon välein kokeilemassa, on vaikea hahmottaa todellisia eroja, Kantola muistuttaa.
Ovatko MP-messut tarpeelliset?
– Jos messuja ei olisi, niin mp-kauppa käynnistyisi vasta huhtikuussa. Huhti-kesäkuusta tulisi sitten tosi kiireistä aikaa liikkeille, jos kaikki prätkät pitäisi myydä silloin. Lisäksi kauppiaan näkökulmasta saisi vaihdokin sisään vasta huhti-toukokuussa, kun aiemmin myymälään saatu pyörä parhaassa tapauksessa on ehtinyt tehdä jo kaksikin kierrosta.
Yleisesti olen huolissani siitä, että toimiala on mennyt näin pieneksi. Vielä 5 vuotta sitten, oli tekemisessä hyvä, positiivinen yhteishenki, mutta se on vähän kadonnut nyttemmin toimialalta ja mennyt kilpailun puolelle. Kun on tiukkaa, on helpompi jättää pois yhteisestä tekemisestä kuin puhaltaa yhteen hiileen.
Lopuksi on vielä kysyttävä, millainen motoristi Niko Kantola on tällä hetkellä?
– Tilanne on vähän sama kuin suutarin lapsella, etten aja juuri ollenkaan, mutta en ole hylännyt moottoripyöräilyä mitenkään. Ja vaikka paasaankin moottoripyöristä suu vaahdossa, en ole koskaan ollut matkamotoristi, vaan paremminkin lyhyiden pätkien iltakruisailija. Intoa on edelleen, mutta aika on rajallista. Lisäksi poikani Juho ajaa kilpaa, mikä vie ison osan myös minun vapaa-ajastani.
Onhan minulla Ducatin Diavel edelleen. Se on ollut ajamatta, mutta tilasin juuri siihen kaikki huolto-osat, että ehkäpä ensi kesänä...
Vaikken enää olekaan ajamisen ytimessä, osaan edelleen ajaa, ja vuosien varrella rakkaus vehkeitä ja tätä toimialaa kohtaan on juurtunut kroppaan tosi syvään. Tässä työssä ja työajan ulkopuolellakin tulee mietittyä, miten kehittää toimialaa, kun olen vähän tämän alan yleismies Jantunen ja tullut kokeiltua kaikkia toimialoja ja toimintoja. Tähän voisin todeta myös, että tällä kokemuksella ja osaamisella haluan jättää oman perintöni alalle, jättää jäljen historiaan, Niko Kantola päättää.