Kuopion Mp-näyttelyssä oli nähtävänä kaksi komeaa veturi-perävaunuyhdistelmää. Toinen niistä oli vanha tuttumme, Victory-asuntovaunu-yhdistelmä, johon tutustuimme Keski-Suomen Mp-näyttelyssä. Siitä enemmän tässä: Moottoripyörä, koira ja asuttava perävaunu – kun kokonaisuus on hyvin tehty, niin yhdistelmällä voi lähteä vaikka Portugaliin
Toinen Kuopiossa nähty yhdistelmä oli Harley-Davidson varustettuna makealla telttavaunulla, joista tämä juttu puolestaan kertoo. Henkilö, joka omistaa ne, ei halunnut tulla kuvatuksi eikä nimetyksi erikseen. Hänestä itse asia oli tärkeämpi, joten nimitetään häntä tässä jutussa vaikka J:ksi.
J:n veturina on Harley-Davidson CVO Ultra Limited 2021, johon on asennettu vetokoukku ja peruutusvaihde.
Telttaperävaunu on nimeltään Kompact Kamp Mini Mate Camper ja se on vuosimallia 2023. Tällaiseen telttavaunuun emme ole aiemmin "törmänneetkään", kertoisitko siitä lisää, ja miten se on päätynyt sinulle?
– Tämän vaunumallin on vuonna 1982 kehittänyt Pennsylvaniassa keksijä, jonka poika jatkaa nyt tätä telttavaunujen valmistamista. Heillä ei ole jälleenmyyntiä ollenkaan, ei edes Jenkeissä, vaan kaikki vaunut valmistetaan tilauksesta. Yrityksen päällikkö kertoi, että neljä kärryä on tullut 42 vuoden aikana Eurooppaan, ja tämä on kaikista kauimpana, mitä heidän tehtaaltaan on ikinä toimitettu. Mietin, että miten saan tällaisen toimitettua tänne, kun tämä on minusta paras saatavilla oleva telttaperäkärry.
– Kun muistelin lapsuutta ja 70-lukua, niin silloin näin autojen perässä kärryjä, joissa on kansi ja joista aukeaa teltta. Tässähän on ilmeisesti kopioitu se idea, koska ensin on ollut niitä autojen perässä vedettäviä. Mutta tämä on alusta lähtien suunniteltu moottoripyörää varten. Mitat ja paino, kaikki on huomioitu siinä. Vaunussa on erillisjousitus, mikä on olennaista. Monissa maissa, olikohan niin, että Suomeenkin tuli nyt säädös, että maksimi ajonopeus on 60 km/h, jos ei ole jousitusta. 100 km/h saa ajaa autollakin peräkärryn kanssa, jos on jousitus. Ja tarjoaahan se aivan eri mukavuuden kun on jousitus.
Vetämisen helppouden takana innovaatiot
– Yksi kaikkein tärkein ominaisuus tämän vetämisessä on se, että se sujuu, kun tämä painaa yhteensä sellaisen 800 kg minä mukaan lukien. Kun on vaimo kyydissä, niin se on 850 kg. Tällä kertaa hyödynnän vaimon painon puuttumista sillä, että minulla on takaistuimella yksi laukku, joka nyt on hotellissa.
– Sujumisen takaa "vetokoukku", joka tässä ei olekaan koukku, vaan lenkki, ja kiinnitys on sillä tavalla fiksu, ettei siinä ole yhtään välystä. Prätkässä on tavallisen vetokuulan sijasta tappi, ja peräkärryssä on lenkki, joka menee just siihen tapin ympärille eikä siinä ole yhtään välystä. Olen ollut hämmästynyt – sain tämän vuosi sitten keväällä – miten mukava tämä on vetää. Sitä ei oikeastaan huomaa; laitan cruisen päälle ja annan mennä: ei minkäänlaista nykimistä.
– Lisäksi siinä on toinen merkittävä innovaatio. Se lenkki pyörii 360 astetta. Sen idea on siinä, että jos ajan vaikka tiiliskiven päältä ja peräkärry kaatuu kyljelleen, niin se ei kaada minua ja moottoripyörää.
– Perinteinen kuulakiinnityksellä varustettu perävaunu kaataisi minut mukanaan.
Super Rally
Oletko jo paljon käyttänyt vaunua?
– 5500 km tuli viime toukokuussa, kun kävin Super Rallyssä Kreikassa, ja se oli varsinainen testi tälle – oli tosi mukava keikka Tässä vaunussa on kattokaiteet, jotka toimii naulakkona tässä nyt, joissa on hyvä kuivattaa ajovarusteita. Reissulle laitoin Thulen kattokaiteet kiinni niihin lyhennettynä, ja siihen fillarin. Voit kuvitella, että varsinkin Italiassa ne oli ihan innoissaan, tööttäilivät, avasivat ikkunat ja tulivat ulos "jee", ja näytti peukkua. Siellä oli jopa vähän vaaratilanteitakin. Se oli aika hilpeän näköistä, kun fillarin sarvet oli 2,1 metrin korkeudessa. Sellainen karavaani mulla oli viime kesänä, J myhäili.
Mistä idea hankkia tämä?
– Oon sen ikäpolven ihminen, että vanhemmat vei Sopu-teltalla pitkin Suomea ja Norjaa ja Eurooppaakin ja silloin skidinä oltiin systerin kanssa aina mukana. Mä tykkään edelleen leiriytymisestä mieluummin kuin hotellielämästä. Olisin nytkin jäänyt tähän nukkumaan, jos olisin saanut, mutta oli pakko mennä hotelliin.
– Tää toimii landellakin, tämä on vierasvara, tai oikeastaan minä haluan mennä tähän, vieraat on mökissä. Tämä on tosi monipuolinen. Himassakin joskus, kun on ollut vieraita, mä avaan tän autotallissa ja menen itse sinne.
Tämä kyllä näyttää oikeasti mukavalta?
– Se on sitä. Viisisenttinen mukava patja on integroitu tähän, ja laitoin vielä lisäksi petauspatjan siihen. Oon mukavuudenhaluinen. Voisihan tuossa olla makuupussillakin vain, mutta minulla on lakanat ja tyynyt. Se on ihan niin kuin himassa nukkuisi.
– Tämän ilmanvaihto on loistavasti suunniteltu, tuuletusikkunoita on riittävästi, laittaa pikkuisen raolleen vain, että ilma kiertää, niin siinä nukkuu tosi hyvin. Niin kuin teltassa yleensäkin.
– Yksi juttu on siinä, että olen nukkuessani metrin korkeudella maasta, ei ole sitä kosteutta ja kylmää, mitä monesti Suomen kesässä on, vaikka olisi lämminkin. Tämä on täysin eri juttu kuin teltan pohjalla maan tasalla.
Kauanko sinun Super Rally -reissusi kesti?
– Kolme viikkoa; viikko alas, viikko perillä ja viikko ylös. Sellainen 400-500 km päivässä. Olin yksin matkassa, kun vaimo opiskelee ja juuri ennen kesää oli tiukka opiskeluputki siinä.
– Sänky on tukeva maatessa. Siinä on neljä jalkaa kahden renkaan lisäksi eli kuusi tukipistettä, lisäksi tämä kansi vielä. Tuet ovat säädettävissä, joten saan sen vaateriin missä tahansa.
Sinulla näyttää olevan jokin tehokkaampi virtapankki ja aurinkokennolaturi matkassa?
– Tämä virta-asema on tosi hyvä homma, se antaa 1800 wattia jatkuvaa virtaa. Tällä pystyy esimerkiksi, kun meillä ei ole sähköjä maalla, mutta meillä on pölynimuri, käyttämään imuria. Samoin tuo aurinkopaneeli toimii sekä landella että vaunussa. Paneelin teho on 220 wattia.
– Kun virtapankin teho on 1024 wattia, niin täyteen latautuminen kestää noin 5 tuntia optimiauringonpaisteella. Käytännössä, jos vedän tämän tyhjäksi, kuten usein tapahtuu, kun menen landelle, niin seuraavana päivänä se on taas jo täystehoinen. Ja ilmaiseksi.
– Tässä on neljä Usb-ulostuloa ja satawattiset Usb-C ulostulot, joten kännykän lataa hujauksessa. Lisäksi on neljä 220 voltin ulostuloa.
Erittäin monipuolisen virta-aseman hinta on noin tuhat eruoa ja aurinkopaneelin noin 500 euroa.
– Ne ovat kalliit, mutta hintansa arvoiset. Jotain tällaiset aina maksaa, ja sen jälkeen, kun laite on hankittu, sähkö on ilmaista. Ja ennenkaikkea virtaa on sitä tarvittaessa. Minulla on vaunussa mukana hyttyskilleri ja sitten mm. tämä tuuletin, mikä oli Kreikassa erittäin tarpeellinen.
Hauskuutta ja pakkeja
– Mutta hauskaakin pitää olla, joten huomaat tuolla alhaalla vaunun takareunassa on valkoiset valot? Ne ovat peruutusvalot, ja sitten tässä on piippi niin kuin kuorma-autoissa, kun peruuttaa.
Onko sinulla pakki tässä pyörässä?
– On. Se on ihan välttämätön, kun tämä yhdistelmä on niin raskas.
Onko se sähköinen?
– Ei, vaan se on niin sanottu oikea peruutusvaihde. Se on suoraan vaihdelaatikossa moottorin oikealla puolella. Se on jälkikäteen rakennettu, ja se kytkeytyy päälle kahvasta vetämällä. Sillä pystyisi, jos osaisi, ajamaan vaikka 50 km/h taaksepäin. Se on niinkuin ykkösvaihde taaksepäin.
Sinulla on Harley-Davidson CVO Ultra Limited 2021 veturina?
– Tätä ne eivät enää vuoden 21 jälkeen ole tehneet CVO-mallina. Tässä on eniten kuljetuskapasiteettia ja selkänoja sekä kuskille että kyytiläiselle. Ja penkki on strutsinnahkaa. Se on ilmeisesti hyvin kestävä eikä hiosta niin kuin keinomateriaalit tai tavallinen nahka. Sain vahingossa tietää Youtuben kautta, että se oikeasti on strutsinnahkaa.
Miten sait tuotua kärryn?
– Siinä olikin miettiminen, miten saan sen tuotua ja tiesin, että hinta melkein tuplaantuu siinä yhteydessä. Mutta kaikki harrastukset maksaa jotakin. Sain vihjeen, että Jari Mäki Koskenkorvalta tuo kaikkea Jenkeistä, joten olin häneen yhteydessä ja hän kiinnostui heti, kunhan vaan saisin tämän järjestettyä oikeaan satamaan. Pennsylvaniasta sain toimitettua sen Floridaan tehtaan piikkiin ja siitä eteenpäin Jari Mäki hoiti kaiken. Tullin ja huolinnan ja alv:n. Itse peräkärry etuteltalla varustettuna maksoi 6000 euroa. Neljä tonnia tuli lisää rahdista, huolinnasta, tullista ja alv:stä. Mutta minun ei tarvinnut tehdä mitään, kun kärry oli jo pihassa. Se oli hienosti hoidettu.
– Kymppitonnin juttuhan tämä on, mutta ajattelin, että jos vielä parikymmentä vuotta tässä moottoripyöräilen, niin mieluummin tässä kuin hotellihuoneissa yöpyminen.
Onko sinulla reissuissa mukana grilliä tai vastaavia ruuanlaittovälineitä?
– Ei, en oikein osaa ruuanlaittoa, vaan syön ravintoloissa tai kuppiloissa tai pikaruokapaikoissa.
– Tää on tämmönen kahden hengen swiitti. Enimmäkseen oon yksin liikkeellä, vaimo on matkassa silloin, kun häntä huvittaa.
Millaisen vastaanoton olet saanut leirintäalueilla tämän kanssa, oletko saanut nukkua rauhassa?
– Tämän pystyttäminen kestää noin 5 minuuttia. Mutta siinä menee helposti pari tuntia, sen takia, että ihmiset tulevat kyselemään ja se aina keskeytyy ja pikku hiljaa tämä rakentuu sitten.
– Kyllä tämä herättää mielenkiintoa jo, kun liikun tämän kanssa liikenteessä. Jo sekin tietysti, että onhan tämä aika erikoinen valkoinen laatikko tossa perässä.
Mihin ajattelit lähteä ensi kesänä?
– Imatranajoissa minulla on ollut tapana käydä aina. Sen kokoontumisajo on kiva, kun se on siinä kisavarikon vieressä. Siellä ainakin, muu on sitten vielä auki. Ulkomaille en ole tänä kesänä lähdössä, on kaikenlaista muuta.
Tavaratilaa loputtomasti
– Telttakärry painaa 150 kg, silloin kun siinä on etuteltta mukana, eli tyhjänä. Lainsäädännön mukaan peräkärry saa painaa puolet vetolaitteen painosta. Ja tuon prätkän paino on hyvä tässä kohtaa, sillä se painaa 428 kg. Täten tavaraa voi lastata mukaan 64 kg: verran.
– Lisäksi saan vielä itse prätkään tosi paljon tavaraa. Mutta kaikki nämä, mitä näet tässä, on tuolla vaunun tavaratilassa. Takalaukku on kypärää varten ja lisäksi minulla on vähän työkaluja ja renkaanpaikkaussarja sivulaukuissa. Ne ovat puolillaan vaan, koska minulla on tämä vaunu. Kaikki tavara kulkee väljästi.
– Yksi parhaita juttuja tässä etuteltassa on, että tässä on seisomakorkeus. Kaikki, jotka ovat moottoripyörällä liikkuneet leirintäalueella tietää, millaista on vaihtaa housut vaikka makuultaan matalassa teltassa. Varsinkin, jos ne on vielä sateesta märät tai kosteat.
Aisapainon kanssa tarkkana
– Kaikki vaunussa on vakiota paitsi peruutusvalot ja piippi. Jääkaapin viritin aisan päälle. Aisapainon kanssa pitää olla tarkkana: jos se on liian suuri, se keventää eturengasta ja pyörä on huono ajaa kurveissa. Minulla on matkalaukkuvaaka, jolla mittaan sitä. Kun se on kymmenestä 15 kiloon, niin se on aika hyvä,
– Tuo kompressorijääkaappi on aika lähellä 10 kiloa, ja kun mulla on tämä virta-asema, joka painaa saman verran, niin asennan sen ihan perään, joten balanssi on yleensä siinä.
Millainen motoristi olet muuten? Sinulla on ilmeisesti pitkä kokemus moottoripyöräilystä?
– Satakaksvitosen Hondan hankin, kun täytin 16, sitten tuli 500 Honda ja sitten löytyi vaimo, nykyään exä, ja tuli lapset ja sitten tuli pieni tauko ja sen jälkeen minulla on ollut Harrikoita.
– Vielä tuosta, että mitä muissa maissa on peräkärryn vetäminen, niin pienenä vinkkinä: Saksassa on hyvä huomioida, että 60 km/h on huippunopeus moottoripyörällä peräkärryä vedettäessä. Se on vaarallinen nopeus moottoriteillä. Kysyin paikallisilta, miten toimia, ja he sanoivat, että aja rekkojen kanssa samalla kaistalla samaa nopeutta, niin kukaan ei puutu asiaan. Ajelin satasta liikennevirran mukana, ja kaikki sujui hyvin, eli otin riskin paikallisten neuvojen mukaan ja se kannatti, muuten matka olisi edennyt tosi hitaasti, J päättää.
Mikäli haluat lisätietoja Kompact Kamp Mini Mate Camper -vaunusta, niin tästä pääset valmistajan sivuille.
Kompact Kamp Mini Mate Camper -kärryn perustiedot:
- - 1,5x1,2 m, aisan pituus 90 cm
- - avattuna parivuode 2,0 x 1,5 m.
- - etuteltta 2 x 1,5 m
- - avattuna lisäksi matalaa tilaa kannen alla 1,5 x 1 m
- - paino 150 kg, kun etuteltta mukana
- - moottoripyörä painaa 428 kg, saisi olla 214 kg, joten 64 kg voi ottaa matkatavaroita peräkärryn n. 0,43 m3 tilaan etuteltan lisäksi.
- Vetokoukku: moottoripyörässä on lukittava tappi ja kärryssä 360° pyörivä lenkki. Kiinnitystavan etuja on kaksi: ensinnäkin, jos kärry kaatuu, se ei kaada pyörää. Lisäksi lenkki juuri ja juuri mahtuu tapin ympärille. Kiinnityksessä ei siten ole välystä eikä yhdistelmällä ajo ole nykivää, vaan kärry tulee kuin liimattuna perässä.