– Tämä on kolmas kerta, kun olemme mukana Kuopion mp-näyttelyssä, ja olemme paikalla, koska meillä on jäseniä täälläpäin. Ja pitäähän meidän näkyä, koska olemme valtakunnallinen kerho, Sari Laurell kertoo. – On hyvä, että ihmiset pääsevät juttelemaan paikan päällä ja huomaavat, että olemme olemassa.
Laurell on itse kotoisin Joroisilta ja asuu Valkeakoskella, mutta on miehineen muuttamassa takaisin alueelle. Hän on ollut jo kymmenen vuotta mukana Touring Finlandia ry:n hallituksessa, ja ensimmäistä vuotta sen puheenjohtajana.
Miltä tuoreen puheenjohtajan silmissä näyttää matkamoottoripyöräilyn ja Touring Finlandian tilanne?
– Perusongelma on, että jäsenistö ikääntyy ja tapahtuu normaalia poistumaa, kun he luopuvat pyöristään. Lisäksi moottoripyörän hankinta on tehty aika hankalaksi Suomessa, kun ison A:n (oikeuttaa ajamaan minkä tehoista moottoripyörää tahansa) suorittamiseen tarvitsee suorittaa ensin kevari-A ja sitten vielä A2 ennen isoa A:ta.
– Nuorempaa väkeä ei taas matkamoottoripyöräily kiinnosta, kun heillä on lapset ja he elävät elämänsä kuumimpia ruuhkavuosia. Kun menin hallitukseen, tavoitteena oli saada mukaan 30 plus ikäluokkaan kuuluvia motoristeja, nyt tavoite kohdistuu 40+ ja 50+ -ikäisiin.
– Matkamoottoripyöräily ei ole mikään halpa harrastus. Pyörät maksavat, ja polttoaineen hinta on aikamoinen.
Onko jäsenhankinta haastavaa?
– Koronavuosina jäsenmäärämme tippui 250:llä. Se, ettemme voineet järjestää normaaleja tapahtumiamme, näkyi suoraan jäsenmäärässä. Nyt, kun Mp-messut järjestettiin parin vuoden jälkeen Helsingissä, olimme paikalla ja saimme tosi hyvin uusia jäseniä.
– On sellainen positiivinen viba, että jäsenmäärä alkaa taas nousta ja moottoripyörät menee taas hyvin kaupaksi. Vuodenvaihteessa meillä oli jäseniä 1479, nyt jäsenmäärä on jo noussut mukavasti 1600:n. Asiaan vaikuttaa se, kun emme ole merkkikerho. Ajoneuvona voi olla skootterikin, pääasia, että on intohimo mp-matkailuun.
Vieläkö matkamoottoripyöräily kiinnostaa ihmisiä?
– Matkailu on asia, joka tuntuu aina kiinnostavan ihmisiä. Lentokone on ihan joo, mutta moottoripyöräillesä asiat kokee aivan eri tavalla. Itse tykkään tuoksuista ja siitä, miten ne tuntuvat moottoripyöräillessä. Toki tietysti "hajutkin", mutta moottoripyöräillessä aikataulut ovat omissa käsissä: "hei, tuolla on jokin mielenkiintoinen paikka, mennään katsomaan". Mahdollisuudet nähdä ja kokea asioita ovat aivan omaa luokaansa, Sari Laurell tunnelmoi.
– En koe, että kiinnostus matkamotorismia kohtaan olisi hiipunut. Peter Pan Bike on esimerkiksi tehnyt hyvää työtä järjestämällä reissuja Afrikkaan ja muualle eksoottisiin maihin ja lisännyt siten mielenkiintoa asiaan. Me mieheni kanssa puolestaan järjestämme Touringilaisille jäsenreissuja omakustannehintaan. Seuraavaksi meitä on lähdössä 27 henkilöä ja 19 pyöräkuntaa Etelä-Norjaan.
– Huomaa, että jäsenistö kaipaa sitä, että on porukassa matkassa järjestetyllä reissulla. Sellaiselle on helppo lähteä mukaan: hotelli on varattu ja reitti selvä. Kunhan vaan maksaa reissun päällä ruuat ja bensat niin kaikki on ookoo. Ensimmäisen Norjan reissun järjestimme muutama vuosi sitten teemalla "Eka ulkomaanmatka". Se oli helppo ulkomaanmatka ja sijoittui lähelle.
– Pisimmät reissuni ovat olleet Kroatiaan ja Italiaan, siellä olin viimeksi viime toukokuussa. Lempimaani ovat Saksa ja Italia. Pohjois-Italia on ihanaa seutua ajella. Siellä on paljon mukavia mutkateitä ja hyväkuntoiset päällysteet. Myös Norja on hieno maa ihan jo siksikin, että tykkään alpeista eli siis siellä tuntureista ja tietenkin vuonoista.
– Pyrin ajaessani välttämään moottoriteitä. Viime toukokuussa ajoimme poikkeuksellisesti Travemündesta Heidelbergiin suoraan moottoritietä, että pääsimme tavoitealueelle. Yleensä ajamme pieniä päällystettyjä mutkateitä.
– Lokakuussa ajamme parin kaverimme kanssa Garda-järvelle Italiaan. Laulan kuorossa, joka osallistuu Garda-järvellä kuorofestivaaliin. Ajamme paikan päälle prätkillä – hieno tapa yhdistää kaksi harrastusta, Laurell iloitsee.
– Ensi vuodelle mieheni on ideoimassa juustokierrosta. Edam on alunperin juustotyyppinä peräisin Hollannista ja Emmental Saksasta, siitä se lähtee hahmottumaan.
– Korona-aikana teimme kivien kierroksen, joka lähti Imatralta. Koska Imatrankoskessa ei silloin ollut näytöstä, koski oli täynnä kiviä. Pääkohde oli Ruokolahden Kummakivi. Siinä on jättimäinen kivi toisen, pienemmän päällä, ja näyttää että se kaatuu hipaisusta. Rovaniemen lähellä taas on erikoinen kivimonumentti. Matka päättyi Ouluun.
– Yleensä meillä on aina joku juttu, ajatus, mistä reissuidea lähtee. Norjan maisemat, Bergen ovat sellaisia asioita, jotka kiehtovat, vaikka Bergen onkin Länsi-Euroopan sateisin kaupunki. Viime toukokuun Italian reissulla halusin nähdä livenä Prinsessa Ruususen linnan mallina käytetyn Neuschwansteinin linnan. Onneksi tourinkilaiset ovat miellyttäviä ja joustavia, että ehdotukseni sopi. Meillä on ajomatkoilla alustava reittisuunnitelma, joten jos jollakulla on tiedossa joku kova juttu reissun varrella, niin muutetaan reittiä.
Viime Norjan reissulla ennen Geirangeria yhdellä matkalaisella oli tiedossa huikea näköalapaikka, joten suuntasimme sen kautta.
Millaisella pyörällä ajat, ja mikä on oma tarinasi motorisiksi päätymisessä?
– Minulla on tällä hetkellä Yamaha FJR 1300 vuosimallia 2015. Sillä on ajettu 50 000 km. Minulla on tavoitteena ajaa yhdellä pyörällä 100 000 km. Tiedän kyllä, että tämä kestäisi pidempäänkin, mutta kun mallia ei enää myydä Suomessa uutena, voisi sen sadan tonnin jälkeen hankkia vuosimallin 2021 FJR:n.
Mitäs sitten FJR:n jälkeen?
– Taitaa olla BMW KT 1600 vuorossa, isojen matkamoottoripyörien valikoima tuntuu pienenevän koko ajan.
– Kun 20-vuotiaana ajoin ajokortin, niin systeemi oli ehtinyt muuttua niin, ettei A-kortti tullut automaattisesti kylkiäisenä. Toisaalta olen tyytyväinen siihen, sillä pääsin osalliseksi mp-korttikoulutukseen kuuluneesta ennakoivan ajon koulutuksesta, kunnollisista teoriatunneista ja ajotunneista ja osaan arvostaa sitä enemmän. Autokoulussa sai riittävästi kunnollisia ajo-opetustunteja ja käsittelyopetusta, Laurell pohtii. – Nythän tilanne on korttivaatimusten muutoksen jälkeen heikompi.
– Mp-kortin ajoin 2009. Ekan pyöräni, ER 6 N Kawan, ostin ennen korttia. Luulin, että se oli 500-kuutioinen, mutta se paljastuikin 650 kuutiosenttimetrin pyöräksi, eikä myyjäkään oikaissut minua. No, siitä tuli aikanaan Suomen parhaiten varustettu Erppa taka- ja sivulaukkuineen ja kahvansuojuksineen. Sillä ajoin Kroatiaan syksyllä 2009.
– Kokeilin välillä customeitakin. Minulla oli ensin Honda Shawod ja sitten Yamaha Dragstar, sen jälkeen halusin nelisylinterisen pyörän ja ostin Yamaha XJR:n ja sitten kun tuo nykyinen tuli myyntiin, se oli menoa. – FJR:ssä on hyvät matkaominaisuudet. Se vie polttoainetta vähemmän ja on kevyempi käsitellä kuin customi, vaikka onkin painava pyörä.
Tuoreelta puheenjohtajalta on tietysti pakko kysyä, miksi kannattaisi liittyä Touring Finlandian jäseneksi?
– Meillä on hyvin jäsentapahtumia. Perustapahtumia ovat kauden avajaiset, päätapahtuma taas kerhoralli ja vuoden päättää pikkujouluristeily. Lisäksi aluetoiminta on aktiivista. Kuopion alueelta puuttuu tosin vielä vetäjä, mutta minä olen yksi Pirkanmaan vetäjistä, ja Etelä-Suomessa on luonnollisesti aluetoimintaa. Siihen kuuluu kimppa-ajoja ja päiväretkiä.
Jäsenetuihin kuuluu mm. Moottorituristi-lehti, joka ilmestyy neljä kertaa vuodessa ja sisältää jäsenten kirjoittamia juttuja, matkakertomuksia sekä matkoilla tarpeellisia tietoja.
Jos tykkää samanhenkisistä ihmisistä ja matkamoottoripyöräilystä ja haluaa ajaa porukassa, niin Touring Finlandia sopii mitä parhaiten sellaisen henkilön mp-kerhoksi.
Jäsenmaksu on vain 32 euroa vuodessa, ja lehden lisäksi tarjolla on muitakin jäsenetuja. Finnlines antaa esimerkiksi prätkän ilmaiseksi kyytiin.
Kerho järjestää myös ennakoivan ajon kursseja ja opettaa nuoria kuljettajia siihen, että osaa ennakoida ja ottaa muun liikenteen huomioon. Vastaohjauksen osaaminen on minutkin pelastanut jokusen kerran peurakolarilta, Sari Laurell päättää.
Lisätietoja Touring Finlandia Moottorikerho ry:stä löydät täältä.
Edit 3.5. klo 11:42: korjattu Norjaan lähtevien pyöräkuntien määrä, Sarin ajokortin suoritusaika sekä vetäjätoiminta.