Millainen kilpailu Greece-ralli on?
– Se on ikään kuin apilaralli, jossa lähtö tapahtuu joka aamu Veriasta, samoin paluu on joka ilta sinne. Greece Rally on osa FIMin Europe Cross Country -kilpailusarjaa, ja siellä on mukana kovan tason kuljettajia, muun muassa porukkaa, joka on ollut Dakar-rallissa kymmenen parhaan joukossa, Ralf Molander kertoo.
– Kisassa ajetaan seitsemän päivän aikana mm. Six Days endurokisan pätkiä Serreksestä länteen. Rallin kokonaispituus on noin 1300-1700 km.
Dakar mielessä
Millaisin tavoittein lähdet matkaan?
– Tavoitteet ovat kivikovat, lähden maksimoimaan hyvää tekemistä ja treenaamaan erityisesti navigointitaitoja. Kyse on siitä, että pitkällä tähtäimellä pyrin edelleen mukaan Dakar-ralliin, ja haluaisin erityisesti parantaa navigointiosaamistani. Tosin Kreikan vuoristopoluilla suunnistaminen on aivan erilaista: se on tarkkaa puuhaa, ja pitää pystyä navigoimaan 10 metrin tarkkuudella. Aavikolla kyse on sadan metrin tarkkuusluokasta.
– Kun pystyisin Greece Rallyn ajamaan läpi viidennen kerran onnistuneesti, olisin tyytyväinen. Jos kaikki menee okei, haluaisin olla 20 parhaan joukossa. Siinä yksi syy, miksi olen huollossa laitattamassa pyöräni tekniikkapuolta kuntoon.
Molander on kertaalleen osallistunut Dakar-ralliin, mutta joutui keskeyttämään kisan loukkaantumisen vuoksi.
On tietysti tavallaan selvää, että painotat navigoinnin merkitystä, mutta miten se vaikuttaa kisan etenemiseen?
– Tällä ikää on vaikea saada lisää nopeutta, mutta hyvillä navigointitaidoilla pystyy vaikuttamaan sijoituksen parantumiseen. Dakarissa sen merkitys vielä korostuu.
Entä Kreikasta eteenpäin?
– Greece Rally toimii valmistelevana kilpailuna. Päätähtäimeni on edelleen Dakarissa. Projekti on kestänyt jo monta vuotta, ja korona ei ole lainkaan helpottanut asian etenemistä.
– Toivoisin muutenkin, että Suomesta lähtisi lisää porukkaa ajamaan ulkomaille erämaakisoja, saisimme asialle lisää tunnettuisuutta. Enduro ja offroad ovat meitä paremmin näkösällä.
– Dakar on urheilusuorituksena huippua: kalorinkulutus päivässä on samaa luokkaa kuin maratonjuoksijalla kisassa, joten ihmetyttää, ettei se kiinnosta enempää suomalaista mediaa. Kaksi suomalaista on kuitenkin ajanut Dakarin moottoripyörällä maaliin saakka: Tarmo Jormakka ja Kari Tiainen. Jormakalla taitaa olla paras sijoitus, noin 24., mikä on todella kova tuossa kisassa.
Tähtäin vuoteen 2024
Joko ensi vuonna otat osaa Dakariin?
– Kun poliittinen tilanne tällä hetkellä on, mikä on, niin vuosi 2023 ei ollut mahdollinen. Ilmoittautuminen olisi pitänyt lyödä lukkoon jo kesäkuussa. Nyt alkaa budjetti kuitenkin olemaan sellainen, että vuosi 2024 olisi mahdollinen. Tarkoituksena on hakea muutamia yhteistyökumppaneita, jotka palvelisivat tätä tarkoitusta suoraan.
Miten monimutkainen prosessi on ylipäätään päästä mukaan Dakariin?
– Sinne ei voi mennä noin vain. Pitää ajaa sitä ennen riittävä määrä karsivia erämaaralleja. On nimetty tietyt kisat, joiden kautta voi edetä. Sen lisäksi, että pärjää noissa kisoissa, Dakariin pitää vielä erikseen hakea, eikä voi tietää, tuleeko valituksi. Itseni osalta keskimääräistä mielenkiintoisempi työ (Ralf on ammatiltaan helikopterilentäjä) vaikutti, että pääsin viimeksi osallistumaan.
– Dakariin on sitten aikanaan hommattava uusi pyörä, ei kannata vanhalla lähteä kokeilemaan.
Dakarissa on viime vuosina myös tapahtunut muutoksia, miten ne vaikuttavat moottoripyöräkilpailijoihin?
– Navigointi on siirtymässä perinteisistä paperitiekirjoista digitaalisiin. Haastavien ympäristöolosuhteiden vuoksi näin ei ole vielä tapahtunut. Ongelmana on se, että auringo paistaa suoraan digitaaliseen tiekirjaan, jolloin näkyvyys on heikko. Autoissa tämä ei ole ongelma, joten sillä puolen ne ovat jo käytössä. Mutta pyörissä ne ovat nyt testissä, se muuttaa pyörien varustelua hieman.
– Osana Dakar-projektia ovat kisat Marokossa, Tunisiassa ja Abu Dhabissa. Niihin kuluu tietysti rahaa enemmän, niihin verrattuna Kreikan kisa on aika halpa. Rahaa palaa vain muutamia tuhansia euroja. Olli Hytönen lähtee kaverina kisaamaan Suomesta, ajamme vähän niin kuin omassa Rally Raid Team Finlandissa.
Teitä on aiemminkin ollut isompi porukka Kreikassa?
– Vuonna 2019 meitä oli viisi kisaamassa Suomesta, jotka silloin muodostimme Rally Raid Team Finlandin. Ajoimme samalla leikkimielisesti erämaarallin Suomen Mestaruudesta, jossa otinkin luokkavoiton ja olin yleiskisan toinen, Molander nauraa.
– Kreikan kisa on aikaisemmin ollut melko suuri, osanottajia on ollut 70-100. Nyt ilmeisesti korona ja maailmantilanne ovat tehneet tehtävänsä, ja aivan tällaisia määriä kuljettajia ei kisaan ole nyt ilmoittautunut.
Millaisin tunnelmin lähdet matkaan?
– Olin oppaana Lapissa Six Nights Endurossa, jossa sai ajaa paljon, mutta loukkasin hieman olkapäätäni. Murehdittaa tietysti, että ehdinkö saada itseäni riittävästi kuntoon. Seitsemän päivää kestävä kisa on aika vaativa koetus. Senkin takia pyrin ajamaan järkevästi. Jos pysyn pystyssä, enkä eksy, niin se takaa jo, että jonkinlainen tulos syntyy väkisin. Valmisteluna olen pitänyt itseäni hyvässä peruskunnossa ja enduroajoakin on tullut ihan kohtuullisesti, sillä toimin oppaana myös Lopen Endurolla.
– Kisan maasto on täysin erilaista kuin Suomessa. Vuoret ovat satoja metrejä korkeita, jopa lähemmäs kilometriä. Ja vaikka osa teistä on 5 metriä leveää rallibaanaa, niin vikan päivän enduropätkät ajetaan vuohenpoluilla. Ja lisäksi pitää vielä löytää reitti. Se on välillä varsinaista kissa-hiirileikkiä. Kuka seuraa ketäkin ja taktikointi on melkoisessa osassa, koska edellisen päivän voittaja lähtee ekana ladulle, Ralf Molander päättää.
Onnea matkaan!
Aiheesta aiemmin:
MP-Messut 2015: Ralf Molander, mikä saa miehen osallistumaan maailman vaarallisimpaan ralliin?
Suomalainen Dakar-kävijä hakee onnistumista Kreikan Cross Country -rallista