Motoristien Kriisipalvelu on monella tapaa ollut erityisen ajankohtainen viimeisen parin vuoden aikana. Ensinnäkin tietysti moottoripyöräillessä sattuneet onnettomuudet ja läheltäpiti-tilanteet. Siihen lisäksi korona ja sen henkiset ja fyysiset vaikutukset ja nyt Ukrainan sota ja sen kerrannaisvaikutukset.
Mitä apua pystytte meille motoristeille tarjoamaan, kriisityöntekijä ja debriefingohjaaja Jyrki Koivujuuri?
– Ensinnäkin kannattaa ajatella asiaa sillä tavalla, että jos jotain on sattunut: onnettomuus tai läheltäpiti-tilanne tai korona mietityttää itsen tai läheisen takia, tai jos Ukrainan tilanne tuntuu raskaalta, niin ei ole laisinkaan hullua soittaa meille, päinvastoin, Jyrki Koivujuuri pohtii. – Osaa ahdistavat tapahtuneet helpommin, osaa taas ei. Kannattaa kuunnella itseään ja reagoida sen mukaan arastelematta.
– Todellakin toivon, että ihmiset soittaisivat meille mahdollisimman matalalla kynnyksellä, eivätkä jäisi miettimään. Samalla muistutan, että kannattaa kertoa motoristikavereillekin meidän olemassaolostamme, että tänne voi soittaa, oli ongelma mikä tahansa.
– Ongelmia voi olla niin erilaisia. Voi esimerkiksi olla, että on vuosi tai 30 vuotta siitä, kun on ajanut viimeksi prätkällä, ja se johtuu siitä, että on jäänyt jokin tapahtuma tai asia käsittelemättä. Eikä sielu anna sen vuoksi ajaa, kun ajaminen jännittää niin kovasti. Sehän voi jännittää vaikka talvenkin jäljiltä.
– Toiselle taas läheltäpiti-tilanne voi tuntua samalta kuin aito tilanne, ja aiheuttaa samoja reaktioita.
– Jos esimerkiksi ajaa mutkaan niin, että tuntuu menevän pitkäksi, mutta selviää siitä, tärisee hetken sen jälkeen. Pakollinen, tilanteesta syntyvä äkkijarrutus voi taas aiheuttaa saman tunnereaktion kuin jos olisi ajanut kuorma-auton perään. Silloin psyykkinen vaikutuskin on sama kuin jos olisi ajanut sen kuorma-auton perään.
– Ukrainan sota on taas oma lukunsa. Sen suhteen on paras keskittyä niihin ihmisiin, jotka lähipiirissäsi ovat, näyttää, että välität heistä ja olet läsnä, ja olet armollinen itseäsi kohtaan. Parasta on tällä hetkellä pitää kiinni normaaleista rutiineista ja tehdä niitä asioita, mitä normaalistikin tekisi, Koivujuuri korostaa.
– On hyvä ymmärtää se, että me kaikki emme oirehdi samalla tavalla, ja suhtaudumme eri tavalla. Jokin asia, mikä vaikuttaa erittäin vahvasti johonkin ihmiseen, voi hädin tuskin vaikuttaa toiseen. Motoristin Kriisipalvelun asiakkaina on sellaisia ihmisiä, joihin jokin tapahtuma tai asia on vaikuttanut voimakkaammin. Se ei tee heistä sen huonompia ihmisiä kuin muutkaan ovat.
Miten Motoristin Kriisipalvelu voi auttaa?
– Puhutaan resilienssin kasvattamisesta. Eli henkistä palautumista ja joustavuusta voidaan kasvattaa. Kun otat meihin yhteyttä, niin pyrimme muun ohella kasvattamaan myös oman mielesi joustavuutta sekä palautumista.
– Käytännössä kun meihin ottaa yhteyttä, niin me kuuntelemme ja keskustelemme. Meitä on kymmenen alan ammattilaista, jotka teemme tätä työtä vapaaehtoisina. Kuuntelun ja keskustelun lisäksi meillä on tarvittaessa tarjolla myös erilaisia harjotteita.
– Pyrimme yleensä tapaamaan meihin yhteyttä ottaneet henkilöt kasvokkain. Joskus mennään eteenpäin yhdellä tapaamisella, joskus tavataan useammin, Koivujuuri sanoo.
– Jos on tarvetta isommalle ryhmälle tehtävään jälkipurkuun, niin sekin voidaan tehdä nenästä nenään.
– Ajopelkoja on ihmisillä jonkin verran, niitä olemme pyrkineet erityisesti hoitamaan live-tapaamisilla. Olen Etelä-Suomessa tehnyt ajopelkoon liittyvien asioiden kanssa töitä, koska olen myös moottoripyöräilykouluttaja.
– Ainahan tapaaminen ei voi etäisyyden tai vaikka koronatilanteen vuoksi tapahtua livenä, silloin käytämme Zoomia tai jotain vastaavaa videoyhteyttä.
Aloite on sinun
– Tärkeintä on, että ottaa meihin yhteyttä. Asiat lähtevät kyllä siitä kohentumaan. Ensin yhteydenotto ja sitten asiat järjestyvät ammattilaisen kanssa. Vaikka olemme vapaaehtoisia, olemme joka tapauksessa ammattilaisia ja meillä on jonkin verran yhtenäinen tapa käsitellä asioita. Se pohjautuu uusimpiin tutkimusmenetelmiin, mitä maailmalla on tarjolla.
Step by Stepin psyko-, trauma- ja kriisiterapeutti sekä kouluttaja Lasse Salmi on kouluttanut meitä ja olemme tehneet yhteistyötä hänen kanssaan koko olemassaolomme ajan. Pyrimme olemaan aallonharjalla uusimpia menetelmiä hyödyntäen.
– Meillä on kaikilla alan pohjakoulutus, vaikka voimme olla eläkkeellä tai muussa päivätyössä, mutta kriisi- ja traumapuoleen saamme tätä kautta uusinta koulutusta.
– Olennaista on myös se, että kaikki se, mitä teemme on luottamuksellista. Kaikki, mikä autettavan kanssa käydään läpi jää kahdenkeskiseksi, Koivujuuri varmistaa.
Se korona
– Moottoripyöräilyn suosio on kasvanut erittäin paljon näiden kahden koronavuoden ajan. On hyvä, että korona ei ole tarttuvaa silloin, kun ajetaan. Pääsee tekemään jotain muuta mihin keskittyä, plus että ajatukset voi pitää silloin vain ajamisessa. Kun ajaa saa samalla omat ajatuksensa pois siitä, mitä Ukrainassa tapahtuu Venäjän hyökkäyksen jälkeen.
– Muutoin en ole aivan varma, onko koronasta tullut meille yhteydenottoja. Toki korona on helpoimmin vaikuttanut ikääntyneisiin moottoripyöräilijöihin.
– Kannattaa muistaa myös se, että puheenaiheenahan meillä kaikilla voi olla oloa rasittamassa mikä vain isompi asia maailmassa, tai on mahdollista että isompi asia herättää pienemmän muiston. Jos esimerkiksi näkee onnettomuuden, näkee samalla, kun itse ajoi kolarin ja sitä kautta reaktio on voimakkaampi kuin se muuten olisi.
– Korona alkaa onneksi jo olla voiton puolella, Koivujuuri uskoo.
Käytäntöä
– Tapaamiskertoja voi olla vaihteleva määrä. Joku voidaan tavata 10 kertaa, voi olla, että kolmelle kullekin tarvitaan vain yksi tapaaminen, sitten taas voi kerrallaan olla 20 ihmistä. Me teemme vapaaehtoistyötä, sen lisäksi meillä on myös omat elämät ja omat työt ja harrastukset, kuten moottoripyöräily.
– Voi myös olla, että kun meistä johonkuhun otetaan yhteyttä, siirrämmekin hänet toiselle henkilölle. Syynä saattaa olla se, että meillä saattaa olla itsellä liikaa autettavia, tai näemme, että tuo auttaja voisi olla parempi tälle henkilölle.
– Teemme tätä työtä omina itsenämme, omilla puhelinnumeroillamme myös kylillä ja kujilla ja kun ollaan mukana erilaisissa tapahtumissa.
– Ajamme kaikki itse, ja käymme tapahtumissa ja näymme, joten meille on helppo tulla puhumaan. Voit ottaa hihasta kiinni ja sanoa, että "mulla olis yksi juttu", se riittää. Ja siitä se lähtee, Koivujuuri toteaa.
Rahoitusapua tarvitaan jatkossakin
Suomen Motoristit ry eli SMOTO jatkaa edelleen Motoristien Kriisipalvelun rahoittamista omalta osaltaan tältäkin vuodelta.
– Samoin rahaa tulee eri mp-alan yrityksiltä, ja niistä saisi tulla lisääkin. OP Pohjola Vakuutuksen kanssa on vielä tämä vuosi jäljellä kaksivuotisesta sopimuksesta. Meillä on myös keräyslupa, joten meillä voi olla erilaisissa mp-alan tapahtumissa keräyslippaita mukana. Ja pysyvä keräyslipas sijaitsee Pilpalassa Café Lättiksessä.
– Otamme mielellään mukaan lisää tukijoita, jos jotakuta haluttaa lähteä. Voit laittaa pystyyn vaikka haastekampanjan ja haastaa kauppiaita ja kerhoja mukaan. Kerhot ovat myös merkittävästi rahoittaneet toimintaamme. Pohjanmaalla eräs kerho keräsi kerran tiistain pullakaffien summan tukemiseemme, ja kahvilanpitäjä laittoi saman verran lisää.
Kiitos joka tapauksessa kaikille tukijoillemme ja yhteistyökumppaneillemme, Jyrki Koivujuuri sanoo. – Teemme tätä auttamistyötä erittäin pienellä budjetilla ja pienikin panostus, vaikka 30 € on meille iso raha. Olemme tyytyväisiä kaikesta tuesta. Ja muistathan: muutos parempaan alkaa yhteydenotosta!
Motoristien Kriisipalvelun kotisivun ja lisätietoja löydät täältä.