Alan työllistävät ja taloudelliset vaikutukset merkittävät
Oxford Economicsin tutkimus osoittaa, että EU:n ja Englannin moottoripyöräsektori työllistää noin 389 000 henkilöä eri aktiviteettien kautta. Näihin kuuluvat moottoripyörien, osien ja lisävarusteiden sekä henkilökohtaisten suojien ja ajoasujen valmistus sekä erilaiset moottoripyöräilyyn liittyvät aktiviteetit.
Tutkimuksen mukaan moottoripyöräala vastasi vuonna 2019 noin 21,4 miljardin euron bruttokansantuotteesta koko Euroopan alueella. Lisäksi jokaista moottoripyöräalan tuottamaa yhtä (1) euroa kohti kumuloitui lisäksi 1,80 euroa muuhun teollisuuteen.
Veroja mp-ala ja sen toiminnot tuottivat noin 16,6 miljardia euroa, mikä tekee moottoripyöräilystä merkittävän julkisen rahoituksen tukija erityisesti suurilla markkinoilla, kuten Saksassa, Ranskassa, Italiassa, Englannissa ja Espanjassa.
Viennin suuri merkitys
Raportti myös analysoi moottoripyöräteollisuuden roolia kansainvälisessä kaupassa. EU:n ja Englannin alueen moottoripyöräalan yritykset vievät ajoneuvoja, osia ja komponentteja noin 2,1 miljardin euron arvosta joka vuosi ei-eurooppalaisille asiakkaille.
Pääavainmarkkinat ovat USA, Sveitsi, Australia ja Japani. Kuten tutkimuksessa todetaan: "Eurooppalaiset viejät ovat korkeiden tullien kohteena Kiinassa, Thaimaassa sekä Intiassa". Kaikki nämä maat ovat suuria mp-alan markkinoita, joissa on merkittävä kasvupotentiaali eurooppalaisille moottoripyörävalmistajille.
Merkittäviä etuja liikkuvuudelle ja ajansäästölle sekä ympäristöystävällisyyttä
Oxford Economicsin tutkimuksessa selvitettiin myös niitä etuja, mitä moottoripyörät antavat niiden käyttäjille sekä ympäristölle. Analyysissä todettiin, että jos viisi prosenttia heistä, jotka käyttävät autoa työmatkaliikkumiseen Euroopassa (5,3 miljoonaa työmatkaliikkujaa), siirtyisi käyttämään moottoripyöriä, ajan säästö olisi 21,2 miljoonaa päivää vuodessa – arvoltaan 3,3 miljardia euroa näille henkilöille.
Moottoripyörien todettiin myös tarjoavan merkittäviä säästöjä pienempien polttoaineenkulutuksen ja käyttökustannusten vuoksi. Keskimäärin työmatkojen suorittaminen moottoripyörällä (545 €) maksoi miltei vain kolmanneksen siitä, mitä auton käyttö vuoden mittaan (1435 €).
Lisäksi tutkimus vahvisti sen, että moottoripyörien ympäristöjalanjälki on pienempi kuin autojen. Keskiverto moottoroidun kaksipyöräisen CO2-tuotto kilometriä kohti on 99 grammaa, alle puolet keskivertoauton (bensa tai diesel) 210 gr CO2/km päästöihin verrattuna. Kiinnostavaa kyllä, alle 250 cm3 kokoisten moottoripyörien keskipäästöt ovat vain 62 gr CO2/km, ja noin 62 % Euroopan moottoripyöräkannasta kuuluu tähän luokkaan.
Moottoripyöräilyharrastusten ja vapaa-ajan sekä tapahtumien taloudellinen ja sosiaalinen merkitys
Tutkimuksessa selvitettiin myös moottoripyöräilyyn liittyvien tapahtumien taloudellista merkitystä. Näitä ovat esimerkiksi moottoripyöräurheilulajit, moottoripyöräalan messutapahtumat sekä valmistajien ja kauppiaiden järjestämät tapahtumat.
Näiden aktiviteettien taloudellinen arvo Euroopan bruttokansantuotteelle on noin 2,1 miljardia euroa, ja ne tuottavat noin 1,2 miljardin euron verot. Suuri osa tästä vaikutuksesta osuu paikallisiin yhteisöihin, jotka hyötyvät voimakkaasti kansainvälisten turistien osallistumisesta moottoripyöräilyyn liittyviin tapahtumiin.
Noin viisi miljoonaan katsojaa osallistui tärkeimpiin mp-alan urheilutapahtumiin 2019. MotoGP-sarja keräsi heistä 12 kisatapahtumallaan Euroopassa 1,8 miljoonaa. Lisäksi noin 2,5 miljoonaa ihmistä osallistui mp-alan messutapahtumiin ja valmistajien promotapahtumiin samana vuonna.
Koronapandemian vaikutukset mp-valmistajien toimintoihin
Omanlaisensa lisäyksen tutkimukseen toi se, että sitä laajennettiin vuodelle 2020 selvittämään koronapandemian ensimmäisen vuoden vaikutuksia mp-alaan. Pandemia vaikutti huippukautenaan maalis-huhtikuusssa 2020 voimakkaasti moottoripyörien valmistukseen. Valmistus laski vahvasti koko maanosassa kansallisten lukitustoimenpiteiden vuoksi.
Suurimpien moottoripyörävalmistajien joukossa valmistuksen väliaikainen lopettaminen toi merkittäviä vaikutuksia, mutta pääkonttorien toiminta, t&k-toiminta sekä kaupankäynti toimivat suhteellisen hyvin. Lisäksi moottoripyöräalan yritykset vastasivat koronan aiheuttamiin ongelmiin siten, että pystyivät varmistamaan hyvän toiminta-aseman tulevaisuudessa tekemällä t&k-puolen ja designtöitä aktiivisesti ja laativat menettelytapoja ja toteuttivat tarpeellisen infrastruktuurin etätöiden tekemiselle.
– Oxford Economicsin tutkimus vahvistaa, että moottoripyöräala tekee arvokasta taloudellista ja sosiaalista myötävaikutusta Euroopan talouteen ja liikkuvuuteen, totesi ACEMin ja KTM AG:n pääjohtaja Stefan Pierer. – Huolimatta viimeaikaisista haasteista kuten koronaviruspandemia tai kansainvälisen kaupan vaikea ympäristö, sektorlmme pysyy vahvana. Moottoripyöräala jatkaa positiivista rooliaan työpaikkojen luomisessa, taloudellisessa kasvussa sekä urbaanissa ja vapaa-ajan liikkumisessa.