Tänä vuonna näytösajoissa kunnioitettiin Matti Salosen mahtavaa ja pitkää uraa TT- ja RR-ajoissa otsikolla: "Itäharjun ajot 1944-65 rakkaudesta prätkiin - Matti Salonen". Kuka on Matti Salonen? Siihen meille vastasi Juha Harju, joka oli Turussa seuraamassa itse ajoja ja tietenkin kuvaamassa.
Matti Salosen ura on ollut huima. Suomen mestaruuksia on tullut yhteensä yksitoista. Lisäksi hän ajoi vakiopyöräkilpailuja. Viimeinen SM-kisa oli Räyskälässä 1983 Suzuki RG500:lla ja sijoituksena kolmas, kun Tapio Virtanen pääsi kilpailun loppupuolella ohitse ja voiton vei joku ruotsalainen 750-kuutioisella pyörällä. Ensimmäinen SM-kisan voitto tuli 1964 350-kuutioisella AJS:llä. Matti valittiin 1968 Varsinais-Suomen parhaaksi urheilijaksi, kun hän voitti mestaruudet 250-, 350- ja 500-kuutioisissa.
MM-kilpailuja hän ajoi luokissa 50cc,125cc, 250cc, 350cc ja 500cc, päästen niissä kaikissa MM-pisteille. Paras sijoitus oli 1973 yhdeksäs 125-kuutioisissa. Matin veli Pentti oli silloin samassa luokassa kymmenes. Kolmas veli Pertti on myös ajanut kilpaa.
Myös muut vauhtilajit moottoripyörillä ovat tuttuja, mutta speedwayta Matti ei ole ajanut. Gotlannin suuressa endurokilpailussa hän kävi ajamassa yhdeksän kertaa, mutta kun 60 vuotta tuli täyteen, niin kisailu siellä jäi, järjestäjien asetettua yläikärajan. TT (Tourist Trophy) oli Matin laji ja vasta ihan viimeset kisat olivat Road Racingia.
Kilpailujen lisäksi Matilla on pitkä työura moottoripyöräkauppiaana Turussa. Hän ehti nähdä 1970-luvun nousun ja 1990-luvun allonpohjan sekä uuden nousun. Kokemus kilparadoilta on auttanut työelämässä, koska omakohtaista tietämystä eri lajeista oli kertynyt paljon. Moottoripyöräily on vieläkin voimakkaasti Matin elämässä mukana, sillä tallissa on kilpapyörien lisäksi myös katupyöriä aktiivisessa käytössä.
Sunnuntaina Turussa Matti ajoi "omat lähtönsä" Pentti Korhosen ja Jouko Ryhäsen kanssa. Kun Matilta kysyttiin, mikä oli hänen hienoin saavutus urallaan, hän vastasi omaan veikeään tyyliinsä: "Kun säilyin hengissä".
Turussa nähtiin koko joukko vuoden 1972 ja sitä vanhempia moottoripyöriä. Autojakin toki paikalla oli, mutta keskitymme tällä kertaa näihin hienoihin kaksipyöräisiin.