Julkaisemme joulun ja Uuden Vuoden välisenä aikana vuoden 2021 luetuimmat jutut uudelleen toimituksen osittaisen lomallaolon vuoksi. Hauskaa Joulun ja Uuden Vuoden odottamisen ja vaihtumisen aikaa kaikille!
Tämä juttu oli vuoden 2021 2. luetuin.
Tähän juttuun liittyy myös viime syksynä pari viikkoa myöhemmin kirjoitettu artikkeli:
Tässä: Edunvalvonta: moottoripyörien katsastus on tulossa väkisin – voiko alan toimijoiden yhteistyö pelastaa, mitä pelastettavissa on?
Suomen Motorististit (SMOTO) ry:n ja alan toimijoiden yhteistoiminnalla saatiin moottoripyörien määräaikaiskatsastus torpattua viime kerralla. Tosin asia siirtyi jatkoajalle: mikäli Suomi ei pysty osoittamaan (ei ole osoittanut), että korvaavin toimin on pystytty lisäämään liikenneturvallisuutta, katsastus tulee vuodesta 2023 lähtien.
Haastattelimme SMOTO:n asiantuntija Veli-Pekka Ratista selvittääksemme, miltä tilanne näyttää.
Moottoroidut kaksipyöräiset kiinnostavat yhä enemmän niin tavallista työmatkaliikkujaa kuin kaupungin parkkiongelmiin kyllästynyttä nuorta aikuista. Rekisteröintitilastot sen kertovat: Suomessa myydään yhä enemmän pieniä, alle 500cc moottoripyöriä ja skoottereita. Erimerkiksi 300cc Vespa on tuplannut myyntinsä vuosittain jo kolmen vuoden ajan.
– Nykymoottoripyörä on edullinen, vähäpäästöinen ja helppo tapa liikkua työ-ja asiointimatkoja, ja sellaisena se tulisi säilyttääkin, Veli-Pekka Ratinen toteaa.
Kun aikanaan katsastusdirektiiviä sorvattiin, Suomi päätti ettei se sisällytä moottoripyöriä katsastuksen piiriin. Silloinen edunvalvontatyö tuotti tulosta: Virkamiehille kerrottiin että moottoripyöräily on pääasiallisesti harrastajien käsissä, kesä on lyhyt ja tehtiin laskelmat, että katsastuksista saatava hyöty ei kata kustannuksia. MMAF ja SMOTO tekivät loistavaa työtä, jonka tuloksista kaikki moottoripyörällä liikkujat saavat nyt nauttia.
"Tehokkaat vaihtoehtoiset liikenneturvallisuustoimenpiteet"
– Nykyiseen EU:n katsastusdirektiiviin (2014/45/EU) sisältyi kuitenkin erityisehtoja. Jäsenvaltiot voivat vapauttaa L-luokan ajoneuvot katsastuksesta, kun jäsenvaltio on ottanut käyttöön kaksi- tai kolmipyöräisiä ajo-neuvoja koskevia tehokkaita vaihtoehtoisia liikenneturvallisuustoimenpiteitä, ottaen erityisesti huomioon asiaan liittyvät liikenneturvallisuustilastot viimeisten viiden vuoden ajalta.
– Moottoripyörien liikennevahingoissa tekninen vika ei ole Suomessa noin kymmeneen vuoteen aiheuttanut kuolemaan johtaneita vahinkoja. Katsastus on vain harrastajan rahojen siirtämistä viranomaisille, Ratinen väittää.
Katsastus tuo harrastajille noin 15 miljoonan euron vuotuiset kustannukset pelkästään katsastusmaksuina. Lisäksi talvikausi aiheuttaa hankaluuksia pyörän katsastukseen viemiseen. Harrastajan kannalta tähän on varmasti olemassa järkevämpi ja liikenneturvallisempi vaihtoehto.
Hukkaan valunut edunvalvontatyö
Jäsenvaltioiden on ilmoitettava komissiolle poikkeuksista ja vaihtoehtoisista katsastusta korvaavista toimista.
Nämä vaihtoehtoiset toimenpiteet, joilla katsastus korvattaisiin tuli toimittaa komissiolle 20.05.2017 mennessä. Muutokset direktiiviin otettaisiin kuitenkin käyttöön vasta 1. tammikuuta 2022.
SMOTO teki ehdotuksen Trafille korvaavista toimenpiteistä 26. päivä helmikuuta 2016. Sitten syyskuun neljäntenä 2019 SMOTOn edustajat tapasivat Traficomin edustajia asian tiimoilta. Tapaamisessa selvisi ettei Suomi ole ilmoittanut vaihtoehtoisista toimenpiteistä Euroopan komissiolle. Kysymys kuuluu, miksi ilmoitusta vaihtoehtoisista toimenpiteistä ei oltu tehty. Onko viranomaisella asiassa oma etu mielessä – harrastajan ja työmatkaliikkujan kustannuksella?
– Siinä oltiin uudessa tilanteessa. Hyvin tehty edunvalvontatyö oli valumassa hukkaan. Odottamisen tie ei näyttänyt tuovan mitään hyvää motoristeille, Ratinen kertoi.
Moottoripyörien meluhaitasta muutakin haittaa
– Samaan aikaan osallistuin ACEM:in (Euroopan moottoripyörävalmistajien yhteisö) kokoukseen Brysselissä. Siellä keskusteluun olivat vahvasti nousseet moottoripyörien meluhaitat. Isoissa kaupungeissa eniten valituksia äänisaasteesta aiheutui jakeluautoista sekä moottoripyöristä. Valmistajat korostivat sitä, että pyörät ovat myyntihetkellä normien mukaisia, mutta ”osien peukalointi” ja ”epäsosiaalinen käytös” aiheuttavat melusaastetta, ja tienvarsitarkastukset koettiin ainoaksi tehokkaaksi ratkaisuksi tähän ongelmaan.
– Suomessa tätä metelikeskustelua ollaan nähty iltapäivälehdissä sekä sosiaalisen median alustoilla, eikä se nyt varsinaisesti ole ainakaan helpottanut meidät tilannettamme katsastuksia ajatellen, Ratinen totesi.
– MP-alalla on yhteistyöelin, joka kokoontuu aika ajoin ja keskustelee kulloisistakin mopoihin ja moottoripyöriin liittyvistä haasteista. Porukkaan kuuluu sekä maahantuojien että kauppiaiden edustajia ja liikenteen erityisasiantuntijoita. Syksyllä 2019, Traficomin tapaamisen jälkeen, otin tapaamisessa esille katsastuksen tilanteen sekä ehdotuksen toimenpiteistä.
Kyseessä oli sellainen karkea ehdotus, mitä ala voisi itse tehdä asian eteen.
Alan omat mahdollisuudet
– Yksityiskohtiin menemättä alalla olisi täydet resurssit tarkastaa pyöriä ja kerätä dataa tähän liittyen. Tehdä siis niitä katsastusta korvaavia toimenpiteitä, joista tavallinen harrastaja hyötyisi aidosti rahastamisen sijaan, Ratinen kuvaa.
Ratisen ehdotus ei varsinaisesti saanut kannatusta. Osallistujilla ei ollut kaudella aikaa eikä uskottu että vetäjiä tai rahaa asiaan löytyisi. Liikenteen asiantuntijat pitivät ehdotusta hyvänä, mutta jos varsinainen toimija puuttuu, ei kannatus riittänyt. Palattiin odottamisen tielle.
Palkittiinko pelkkä odottaminen?
Kauaa ei tarvinnutkaan odottaa, siitä piti Euroopan komissio huolen. Tammikuussa 2021 Euroopan parlamentin liikennevaliokunnan (TRAN) kokous käsitteli raporttia “Implementation report on the road safety aspects of the Roadworthiness Package”. Raportti on arviointi siitä, miten EU:n 2014 säädetty liikennekelpoisuuspaketti ”Roadworthiness Package” on otettu jäsenvaltioissa käyttöön. Direktiivi 2014/45/EU on katsastusdirektiivi ja osa liikennekelpoisuuspakettia. Raportin käsittelyssä parlamentin liikennevaliokunnan TRAN:n jäsenet olivat halunneet siihen pakollista moottoripyörien katsastusta koskevia lisäyksiä. Ehdotus hyväksyttiin TRAN:n äänestyksellä ja se siirtyi yleisistunnon päätettäväksi.
– Keskustelu uhkaavasta katsastuksesta alkoi uudestaan. SMOTON ehdotusta vilauteltiin mutta alan toimijat eivät ehkä nähneet metsää puilta ja puheensorina vaihtui hyvään myyntipöhinään alan liikkeissä. Kausi ei kerennyt kunnolla alkaa, kun asiat etenivät Brysselissä.
27. huhtikuuta 2021 EU:n Parlamentin yleisistunto hyväksyi TRAN:n raportin äänestyksessä. Raportissa on muutama moottoripyöriin liittyvä kohta:
”Kehottaa siksi komissiota harkitsemaan tienvarsitarkastuksia koskevan velvollisuuden laajentamista koskemaan myös kaksipyöräisiä ja kolmipyöräisiä ajoneuvoja, mukaan lukien 5 prosentin vuotuinen vähimmäistarkastustavoite, koska nämä ajoneuvot eivät tällä hetkellä kuulu direktiivin 2014/47/EU soveltamisalaan”
Ja toinen kohta:
”Kehottaa komissiota harkitsemaan poikkeusten lopettamista kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen määräaikaistarkastuksista, mikä on tällä hetkellä mahdollista direktiivin 2014/45/EU mukaisesti”
– Tilanne on nyt käytännössä tämä. Edessä on kova työ harrastajan ja työmatkaliikkujan kannalta vähiten kuormittavan vaihtoehdon löytämiseksi. Olihan se pettymys, kun alan toimijat eivät aikanaan nähneet asiaa samoin kuin me SMOTOssa. Aikaa on enää noin kaksi vuotta, ja toivon todella että yhteinen sävel löytyy, Ratinen painottaa.
Vaihtoehdot, onko niitä?
Mitä ne katsastuksen mahdolliset vaihtoehdot sitten ovat? Mitä mahdollisuuksia meillä oikeasti on vaikuttaa asiaan?
– Komissio edellyttää tienvarsitarkastusten käyttöönottoa. Uskoisin, että niillä vaikutetaan pääasiassa ääniin ja valoihin sekä renkaiden kuntoon liittyviin asioihin parhaiten. Katsastuksen kohdalla järkevin vaihtoehto olisi, että tarkastukset tehtäisiin alan liikkeissä. Vaihtopyörät tarkastettaisiin saapuessaan ja huoltojen yhteydessä voisi yleiskunnon tarkistukset suorittaa samalla. Saatu data kerättäisiin tietokantaan, jota ylläpitäisi sovittu taho, Ratinen avaa.
– Sovittavia asioita on toki paljon: tarkastuskohteet, mahdollinen sertifikaatti toiminnalle, rajaukset esimerkiksi vanhojen ja uusien pyörien kohdalla jne.
– Toinen skenaario on, että vain odotetaan. Kyllä yhteiskunta sitten kertoo, mitkä vuosimallit ja huoltokohteet tarkastetaan ja mitä se maksaa.
– Palaan tässä kohtaa vielä tuohon alun kommenttiini työmatkapyöräilystä. Nyt ja tulevaisuudessa tulee olemaan motoristeja jotka eivät harrasta moottoripyöräilyä, vaan liikkuvat niillä. Heitä ei kiinnosta tekniikka tai vuokratallin hommaaminen talveksi, heitä kiinnostaa helppo ja vaivaton tapa liikkua ilman pysäköintiongelmia ja kohtuullisin kustannuksin. Kaupungeissa tulee olemaan palveluita, joissa keväällä tuodaan prätkä asiakkaalle asuinpaikan parkkiruutuun, ja haetaan se syksyllä pois. Tämä on huomioitava kokonaisuudessa. Esimerkiksi jarrunesteiden vaihto ja ABS-jarrujen toimivuus ovat asioita, jotka voivat kaivata tarkastelua jos kilometrejä syntyy vähän. Motoristille tarkastettu laite saattaa tuoda lisäarvoa hankinnan yhteydessä, Ratinen uskoo.
– Maailma on tulevaisuudessa erinäköinen, se on varma. Mielestäni on yhteinen asia tehdä siitä mahdollisimman motoristiystävällinen paikka – siihen tarvitaan kaikkien osapuolten panosta.
Ratinen toivookin, että edunvalvonta olisi aktiivista ja vaikuttavaa, ja alan toimijoiden pitäisi tehdä yhteistyötä edunvalvojien kanssa.
Myös moottoripyöräharrastajien on toimittava vastuullisesti. Turhalla huomiohakuisuudella ammutaan omaan jalkaan.
Nuorisotyötä on kunnissa tehtävä, jotta saadaan vaikutettua nuorten käyttäytymiseen liikenteessä.
Kun kysytään, mitä kukin motoristi voisi tehdä asian eteen, niin Ratisen mielestä vastaus on selvä.
– Tue edunvalvontaa, aja vastuullisesti ja ole mukana toiminnassa.
Katsastusasian yksityiskohdista voit lukea lisää SMOTOn sivulta täältä.
Toimituksen kommentti:
On mielenkiintoista nähdä, saako koko moottoripyöräala kerättyä voimansa saamaan enää edes torjuntavoiton katsastusasiassa. Ranskassa moottoripyörien edunvalvojaa kuullaan, koska presidentti Macron on puuttunut asiaan. Meillä ei taida tällaista ylimääräistä apua olla odotettavissa, vaan tarvitaan SMOTOa, mp-kauppiaita ja maahantuojia puhaltamaan yhteen hiileen. Löytyykö tällaista tahtoa?
Haastateltu Veli-Pekka Ratinen "pähkinänkuoressa":
- 53-vuotias SMOTOn hallituksen jäsen.
- 36 vuotta moottoripyöräalan työkokemusta.
- 48 vuotta moottoripyöräilyn harrastus- sekä kilpailutoimintaa.
- 5 vuotta moottoripyöräalan edunvalvontaa.
Aiheesta aiemmin:
Moottoripyörien katsastus: tuleeko se sittenkin?