Kirsi Kainulainen oli kolme vuotta sivuvaunuratamoottoripyöräilijä Pekka Päivärinnan purkkiorjana, jolloin parivaljakko voitti  maailmanmestaruustasolla pronssia, hopeaa ja kultaa. Sittemmin Kirsi siirtyi Euroopan kilparadoille soolopyörällä ja on ollut tuttu näky myös kotimaisilla jääradoilla. Vuonna 2018 Kainulainen kisasi hollantilaisen Oosterveen Racing Teamin väreissä OW Cup - sarjan 600cc NK Super Cup -luokassa. 2019 hän ajoi omalla pyörällään ja kiersi Euroopassa OW-Cup- ja Alpe Adrian -sarjan kisoja.

Viime kausi oli koronan takia lyhyt, eivätkä harvat Alpe Adria -sarjan kilpailut menneet aivan toivotulla tavalla. Oli ikäviä kaatumisia ja teknisiä ongelmia. Korona kaatoi tämän kauden Euroopassa kiertämisen ja Kainulainen mietti jo lopettamistakin, mutta ratkaisu löytyi yllättävän läheltä ja yllättävältä taholta, sillä Kirsi Kainulainen nähdään tulevalla kaudella kotimaisilla rr-radoilla Superstock 600 -luokassa Finnish Talent Racing tiimin väreissä.

Miten asiat yhtäkkiä järjestäytyivätkin tällä tavalla?

– Pyörät lähtivät pyörimään todella lyhyellä varoitusajalla. Pari viikkoa sitten Finnish Talent Racing tiimin ja samalla tuleva mekaanikkoni, Jorma "Purkke" Saarinen soitti aivan muuta mp-asiaa. Keskustelu meni siihen, että mitä tuleva kauteni pitää sisällään, vai lopetanko, kun joskus sellaista olin ajatellut ääneen? Sanoin, etten oikein tiedä. Motivaatio ja palo ajamiseen ovat yhä kovia, etten tiedä uskallanko olla ajamatta ja lähtemättä kauteen. Mutta haluaisin jotakin konkreettista muutosta, että ajamisesta ja tekemisestä tulisi mukavaa. Jos olisin lähtenyt kauteen omalla vanhalla systeemilläni, niin se ei olisi ollut kivaa ja tämä taas olisi heijastunut ajamiseen. Taas olisi ollut yksi kesä, jolloin kynttilä olisi palanut molemmista päistä. Kerroin tarvitsevani jotakin uutta.

– Talven menin laput silmillä. Halusin ajaa jäärataa, tehdä asioita, jotka tuntuivat hyvältä. Pääsin hiihtämäänkin, kun pitkästä aikaa oli talvi läpi Suomen. Kävin tekemässä hiihtolenkkejä varmaan tuhannen kilometriä. Tulevalle kesälle en suonut ajatustakaan, ennenkuin jääratakilpailut oli ajettu. Pari kolme päivää jääratakilpailukauden päättäjäisten jälkeen aloin miettimään, että pitäiskö ja mitenkä pitäisi, mitä vaihtoehtoja enää on jäljellä, kun rata-ajokausi on ihan kohta pyörähtämässä käyntiin.

Kirsille kertyi tänä talvena tuhannen hiihtokilometriä.

– Kun Purken kanssa juteltiin niin kävi ilmi, että Peetu Paavilainen, joka voitti viime vuonna Superstock 600 -luokan SM-mestaruuden Finland Talent Racing tiimissä, on tällä hetkellä armeijassa, eli hänen pyöränsä on vapaana. Siinä jutellessa tuli mieleeni soittaa tiimin päällikölle Petri Paavilaiselle, olisiko hänellä kiinnostusta tai edes ylipäänsä mahdollisuutta yhteistyöhön, kun aikaa ei ole enää paljon kisojen käynnistymiseen.

– Vaikka Petrillä oli jo muuta suunnitelmaa tulevalle kesälle, niin on hieno asia, että hän soi minulle tämän mahdollisuuden ja lähti näin pienellä varoitusajalla tätä pakettia minulle kasaamaan. Päästiin hyvään yhteisymmärrykseen. Ostan heiltä palvelun, eli ajan Talent Racingin tiimin Yamaha R6:lla, teknistä tukea saan Jormalta sekä Petriltä. Esa Juntunen taas vastaa sitten tiedonkeruun tuesta. Vielä on monta käytännön asiaa järjestettävänä, mutta ne ovat järjestettävissä. Eihän tämä ikinä ole helppoa miltään kantilta katsottuna, mutta siihen uskallan luottaa, että nyt minulla on pitkästä aikaa paras lähtökohta tulevaan ajokauteen, Kirsi huokaa.

– Muutamia yhteistyökumppaneita on ilmoittanut heti olevansa mukana, kiitos siitä. On erittäin hienoa ja tuntuu todella hyvältä, että kaikkien näiden vuosien jälkeen ja varsinkin tänä aikana, kun toisilla on vähemmän työtä, löytyy apua. Tietyt tahot ovat ilmoittaneet olevansa mukana, mitä tahansa päätänkään tehdä. Iso kiitos heille, sillä tämä on se juttu, mitä haluan tehdä.

– Vielä kun saisi oman pyöräni kaupaksi, niin saisin siitä rahaa ajokautta varten. Ei tarvitsisi tehdä niin pitkiä työpäiviä. Pyörä on myynnissä ihan pilkkahinnalla. Ihmiset eivät käsitä, mikä määrä varaosia siinä tulee mukana samaan hintaan.
Katso tarkemmat tiedot tästä: https://www.nettimoto.com/suzuki/gsx-r/2663086

Kirsi Kainulaisen pyörä Suzuki GSX-R 600cc vm. 2015 on myytävänä. Mukaan tulee valtava määrä varaosia.

Toisenlaista elämää?

– Talvella ehdin jo suunnitella, että mitä jos laittaisinkin itselleni piilopirtin järven rannalta ja alkaisin oleskelemaan ja miettimään elämää toiselta kantilta siellä. Minkälainen olisi se toisenlainen elämä ja toisenlainen minä? Mutta rahoitus siihen tuntui olevan vielä hankalampi järjestää, kuin tähän motorsport-hommaan. Jostain syystä ei uskota, että pystyisin maksamaan mökinreuhkan, vaikka olen vuosia pystynyt hoitamaan näitä motorsport-hommia, mitkä ei ikinä maksa itseään takaisin. Mutta se elämä ei vielä kohdannut minua ja toki pitäisi olla vielä jotakin siihen ajamisen tilalle.

Pitkät kilpailumatkat Euroopan radoille ottivat välillä voimille.

– Talven aikana kävi ajoittain mielessä, että entä jos en ajaisikaan? Miten pystyn elämään sen viikonlopun, sen hetken, kun näen että toiset ovat kilpailupaikoilla ja starttaamassa kisaviikonloppuun, niin mitä minä sitten teen? Tapanko itseni työllä, vai millä täytän sen tyhjiön. Tyhjyys, minkä kilpaileminen jättää, on kova. Siitähän ajatus selkeytyi, että pitää päästä pyörän päälle. Nyt on jo lähtökohtaisesti parempi tilanne, kun on tämmöinen taustojoukko ja tiimi taustalla.

– Minulla on mahdollisuus keskittyä enemmän ajamiseen ja siihen itse tekemiseen. Aika näyttää, mihin minusta vielä on. Onko minusta tällä kaudella taistelemaan paremmista sijoituksista, kuin mihin olen päässyt omalla panoksella ja omalla systeemillä. Jos se ei tuota tulosta, niin sitten varmaan pitää vain ymmärtää ja todeta, että aika on mennyt minusta ohi. Sitten ehkä voisi hyvillä mielin antaa olla ja siirtyä harrastehommiin. Kävis vaikka sillointällöin ajamassa. Jäärata on hieno laji, sitä tuskin tulee heivattua ikinä kokonaan. Se on niin mukavaa touhua, Kainulainen maalaa.

– Olen todella kiitollinen Finnish Talent Racing Teamille ja kaikille yhteistyökumppaneille, ketkä aina ovat hengessä mukana tavalla tai toisella. Kiitos siitä!

Finnish Talent Racing tiimipäällikkö Petri Paavilainen ja tiimin kisakuljettaja Kirsi Kainulainen.

Ajokautteen valmistautumaan

Sopimus vahvistettiin eilen, tiistai-iltana. Tavoitimme Finnish Talent Racing tallipäällikkö Petri Paavilaisen puhelimitse illalla.

– Kyllä, sopimus saatiin tehtyä, Petri Paavilainen vahvisti.

– Alunperin meillä oli tarkoitus pitää hieman kevyempi vuosi. Ainakaan ihan jokaiseen kisaviikonloppuun ei olisi lähdetty mukaan, mutta Kirsi on kokenut kuljettaja ja aika nopeastikin päästiin ratkaisuun, että tehdään yhdessä tämä projekti.

– Koronatilanne huomioon ottaen ja kun ratoja alkaa aukeamaan, lähdemme testaamaan mahdollisimman pian, että saadaan nopeasti paketti kasaan. Mukana on tuttu porukka, joiden kanssa yhteistyö toimii erinomaisesti. Viime vuoden Superstock 600 -luokan Suomen mestari Peetu Paavilainen on tällä hetkellä armeijassa, mutta sen minkä armeija suo, hän on mahdollisesti mukana koutsaamassa ja vähän auttamassa missä pystyy. Pyörän perus set upit ovat olemassa ja Kirsi on kokenut tekijä, niin varmaan saadaan nopeasti pyörä Kirsille sopivaksi, tiimityö rullaamaan ja kuskilta ruosteet pois. Tänään sovitimme Kirsille ajopukua, ja kuin enteenä edellisen kuskin puku sopi hänelle täydellisesti.

– Kauden tavoitteena on lähteä haastamaan kärkeä. Näen, että Kirsissä on potentiaalia mihin vaan, muuten en olisi tähän projektiin lähtenytkään. Innokkaasti odotetaan tulevaa kisakautta, vakuutti Petri Paavilainen.

Aiheesta aiemmin:

Circuit Racingin kolmannessa osakilpailussa Motoparkissa tehtiin historiaa

Circuit Racing SM-sarja: Paavilainen varmisti Suomen Mestaruuden KymiRingillä

Kirsi Kainulainen haasteellisen Alpe Adria -kisan jälkeen: "Yhdeksäs sija tuntuu yhtä hyvältä kuin voitto"

Kirsi Kainulainen loukkaantui harjoituksissa – ajoi sisulla Alpe Adria -sarjan Kroatian osakilpailut 

Teksti Eija Kyllönen, kuvat Kirsi Kainulaisen albumi