"Hain pyörän Jalasjärveltä torstaina 23.7 josta ajoin sen kotiini Lahteen. Perjantai meni renkaita vaihtaessa, alle vaihtuivat Michelinin Anakee Wildit, sekä pyörää pakatessa, siihen tutustuessa.

Missä olikin hommaa ihan kiitettävästi, sillä pyörä on varustettu todella suurella määrällä elektroniikkaa.

Lauantaina oli sitten lähtö tien päälle. Ekan päivän kohde oli Tohmajärvi, jossa menimme Kari Nenosen vieraaksi.

Kari Nenonen otti endurotyypit Motouutisten kestotesti Africa Twin Adventure Sportsista.

Kari Nenonen otti endurotyypit Motouutisten kestotesti Africa Twin Adventure Sportsista.

 

Nenonen tunnetaan myös "Mister HD Päitsillä" -nimellä. Eli sama mies, joka ajoi melkein Päitsin läpi Jorkki Korhosen rakentamalla HD enduropyörällä.

Kun saavuimme hänen luokseen, niin pitemmittä puheitta kuollut kuorma pois Afrikkalaisen päältä, Kari puikkoihin ja läheiselle enduropolulle koittamaan, miten pyörä siellä taipuu.

Karin käsittelytaitoa voit ihailla tässä:

Kari pääsi todella nopeasti sinuiksi pyörän kanssa, ja sora rupesi siirtymään. Hyvin kulki helppoa endurouraa pyörä Karin käsissä.

Ei taida maisema haitata miehen olotilaa.

Ei taida maisema haitata miehen olotilaa.

Seuraavana aamuna lähdimme kohti Kuhmon Iivantiiraa, jossa yövyimme.

Kaksi ekaa päivää olivat ns. siirtymiä. Sen jälkeen alkoi sitten tositoimet, eli ajoimme TET reitille Iivantiiran korkeudelta.

Tuo TET-reitti sopii Hondalle todella hyvin, se on valtion soratietä sekä hyväkuntoista metsäautotietä. Muutama huonompi osuus siellä oli, mutta nekään eivät tuskaa tuottaneet.

Juha Harmanen reissutunnelmissa.

Juha Harmanen reissutunnelmissa.

TET reitin jälkeen ajoimme Norjaan ja siellä legendaariselle Altan vanhalle postitielle, joka kannattaa ajaa etelästä pohjoiseen, näin maisemat paranevat, kun matka etenee.

Pohjoisen Norjan mielettömiä maisemia voit ihailla tämän seuraavan videon parissa. Africa Twinin soundimaailma on varsin onnistunut: Se on murea ja matala sekä sopivan hiljainen, mutta kuuluva vakioputkellakin.

Eteläinen osuus on vähän huonompaa tietä; siellä on pari puron ylitystä ja muutama lampi sekä lätäkkö. Jos sataa enemmän muuttuu tie puroksi, ja nousuissa voi olla vettä enemmänkin.

Tässä videota vetisemmän tienosan ylityksestä:

Honda selvisi tuon osuuden todella hienosti.

Joskus tiet ovat haastavampia. Onneksi on olemassa kapulalossit.

Joskus tiet ovat haastavampia. Onneksi on olemassa kapulalossit.

Pohjoinen osuus on sitten hyväkuntoista soratietä, jossa on aikaa ihailla aivan mahtavia maisemiakin.

Takaisin etelää kohti lähdimme heti ajettuamme tuon postitien. Kohteeksi otimme TET-reitin, josta sille olimme nousseet. Lähdimme ajamaan sitä etelään päin Kaaville asti. Tästä sitten Savonlinnaan. Jossa olikin sitten aikaa laittaa kuvat ja videot järjestykseen.

Kapulalossilla yli Suomen puolen TET-reitilla.

Kapulalossilla yli Suomen puolen TET-reitilla.

Sekä kirjoittaa tarinat, niin pyörästä kuin reissustakin."

Anssi Kivinen 4.8.2020

Aiheesta aiemmin: 

Motouutisten kestotesti: Africa Twinillä takana jo 8700 km – miten on sujunut?

Motouutiset kestotesti: Honda Africa Twin Adventure Sportsin ensimmäiset tuhat kilometriä

Motouutiset kestotesti: Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT – Tästä se alkaa