Kaikkineen ISNE pitää sisällään kuusi ajopäivää kahdessa kolmen päivän ryppäässä. Näiden väliin on jätetty yksi huolto-/ lepopäivä.
– Tänä vuonna kuskeja on kaikkiaan 47, joista kymmenkunta ajaa kaikki kuusi päivää. Lisäksi tulevat tietenkin ajo-oppaat, joita on 16, kertoi MotoJyskyn Jyri Tengman.
Suurin osa ajaa omilla pyörillään, mutta vaihtoehtoisesti pyörän ja ajovarusteet voi myös vuokrata MotoJyskyltä.
– Tänä vuonna meillä on yhdeksän pyörää vuokrattavana, jotka kaikki ovat käytössä, jatkoi Jyri Tengman.
Kyseiset pyörät tuodaan rekalla Saariselälle ja lisäksi paikan päälle tuodaan erinäinen setti vararenkaita ja valtava määrä muutakin huoltoihin sekä mahdollisiin korjauksiiin vaadittavaa kalustoa.
Ajoreitit ovat vuosien aikana vakiintuneet ja jokaiselle reitille/reittiosuudelle on ennakkoon hankittu lupa ja maksettu siitä, että kyseisillä reiteillä saa ajaa. Vaikka ajoreitit ovatkin ennakkoon tuttuja, reittioppaat ajavat edellisellä viikolla kyseiset reitit läpi.
– Luonto muovaa maastoa ja käymme aina tarkistamassa etukäteen, että reitit ovat ajokunnossa. Esimerkiksi ylitettävien jokien vedenpinnan korkeus voi vaihdella hyvinkin suuresti. Veden voima on uskomaton. Tänäkin vuonna tunturista virrannut vesi on vienyt pätkän tietä monin paikoin.
– Ryhmät jaetaan asiakkaiden ajotaitojen mukaan, mitkä pyritään arvioimaan ilmoittautumisen yhteydessä olevan kyselyn perusteella ja suurinta osaa on ehditty haastattelemaan ennen safarin alkua. Muutamia vaihtoja tulee ensimmäisen ajopäivän jälkeen. Tärkeintä on, että löydetään jokaiselle ryhmä, missä on mukavaa ja turvallista ajaa. Meidän päätavoite on, että jokaisella asiakkaalla on päivän päätteeksi "voittajafiilis".
– Jokaisella ryhmällä on oma opas. Privaattiryhmät, jossa kaikki tuntevat toisensa ja pystyvät auttamaan toinen toisiaan, on yksi opas, mutta yksittäisistä kuskeista kootuissa ryhmissä on mukana toinen opas, joista toinen ajaa edellä toisen varmistaessa perässä, että kaikki pysyvät mukana, selitti Jyri Tengman.
Lähtö on aina Saariselän Nesteen pihasta, josta ryhmät päästettiin matkaan porrastetusti. Päivittäin on kaksi eri reittiä, helpompi ja vaativampi, soviteltuna kunkin ryhmän ajotaitojen mukaan. Kaikkien päästyä matkaan, perään lähdettiin kahdella huoltoautolla, kuskeina Eeva Tammi ja Jere Rekola. Toisen kyydissä oli varapyörä ja toisessa huoltoautossa mönkkäri siltä "raatokeikan" varalta, eli jos tarvitsee hakea rikkoontunut pyörä jostain reitin varrelta.
Enduro on fyysisesti raskas laji. Energiaa ajon aikana kuluu paljon, joten reitin varrelle on järjestetty ruokailu, joka kuuluu safarin hintaan. Tiistaina ruokailupiste oli pystytetty Kurunjärven rannalle. Tiistain reitti oli sen verran pitkä, että taukopaikalle oli tuotu polttoaineet tankkausta varten. MotoJyskyn pyörillä ajaneille polttoaine ja pyörän huollot kuuluvat hintaan mutta omilla pyörillään matkaa tehneet jättivät lähtöpisteessä omat kanisterinsa, joka tuotiin huoltoautossa paikalle.
Saavuttuaan taukopaikalle jokainen tankkasi, huoltomaton päällä, pyöränsä ja ketjujen rasvaus suoritettiin biohajoavalla ketjurasvalla. Tämän jälkeen kuskit pääsivät nauttimaan Niesta Catering:ilta tilattua, Petro Niskasen ja Petra Idströmin tarjoilemaa jauhelihakeittoa, jota oli mukava nauttia luonnonkauniilla paikalla.
Kun kaikki kahdeksan matkassa ollut ryhmää olivat käyneet tankkaamassa itsensä ja pyöränsä, huoltoautot palasivat lähtöpisteeseen, Nesteen pihaan, jonne ensimmäiset saapuivatkin raskaalta, mutta ilmiselvästi antoisalta ajoreissulta. Pyörien pesupiste oli järjestetty Nesteen takapihalle. Pyörien lisäksi, jotkut kuskeistakin asettuivat painepesurin putsattaviksi. Viimeisten kuskien saapumiseen asti, Jyri Tengman oli puhelimen ääressä, varmistamassa että ajot sujuivat suunnitelmien mukaan.
Kuskien osalta päivä oli ohi, mutta MotoJyskyn työt vielä jatkuivat. Asiakkaiden tallille palauttamat vuokrapyörät olivat vielä pesua ja huoltoa vailla. Päivä kääntyi pitkälle iltaan, ennen kuin kaikki työt oli tehty.
– Alle kymmenen tunnin päivät tuntuvat lyhyiltä, kommentoi päivän vaativammalla reitillä oppaana ollut ja pyörien huollosta vastaava Otto Tengman tyynesti.
Lähdimme matkaan tiistaina puolilta päivin ja palasimme noin kuuden tunnin päästä takaisin. Oli mielenkiintoista seurata ja huomata, kuinka jouhevasti kaikki sujui. Ennen kaikkea enduro-safarille osallistuneiden kuskien hymystä loistavat kasvot kertoivat, että päivä oli ollut todella antoisa.
ISNE päättyy nyt lauantaina, mutta ensi viikon tiistaina starttaa kolmepäiväinen safari Adventure-motoristeille. Tälle jokainen osallistuu omalla pyörällään, joihin on voinut tilata ennakkoon maastorenkaat vaihdettavaksi paikan päällä. Näille ajopäiville on vielä tilaa kahdelle pyörälle. Jos kiinnostuksesi herää näin viime hetkillä, niin ota yhteyttä MotoJyskyyn +358 400 733 833.
Aiheesta aiemmin:
Adventure-koulutuksessa Riihimäellä Africa Twinillä – katso myös video
Vielä ehdit ilmoittautua Motouutisten 1. Adventureajopäivään