Etä-ajotapahtuman järjestäminen

Tehdään foorumille tapahtumailmoitus hyvissä ajoin, ilmoitukseen lisätään linkki tapahtuman Whatsapp-ryhmään, joka aktivoituu jo tapahtumaa edeltävän päivän aamuna, kun hätäisimmät ovat jo aloittamassa.

Vaihe 1: mehustelu

Mehustellaan tulevaa tapahtumaa ilmoituksen keskusteluissa 3-10 kuukautta ja muistellaan edellisiä tapahtumia.

Vaihe 2: toimintaan!

Kaikki ovat puettuina pyörillään sovittuna aikana, paitsi 1-3 kaveria tulee vartin myöhässä ja yhden pyörä ei käynnisty. Tekniikkavaivainen lähettää videota oireista, ja muut neuvoo.

– Sullon tulppa.

– Sulleioo bensaa.

– Tapponappi on kuiteski.

– Osta Bemari.

– Silloin kun oltiin vuonna XXXX KKKKURAAART:llä, ni Penalla repesi Kiertarin alasilmukka svingistä, mut me vedettiin se jesarilla nippuun ja se on vieläki sillee.

Kun viimeinenkin mopo on saatu tulille, voidaan siirtyä vaiheeseen 3.

Vaihe 3: Matkaan

Kaikki lähtee ajamaan, pyrkimyksenään joko jäädä kiinni, tai löytää paikka jossa voi joko kaatua, keulia tai sudittaa näyttävästi sekä tietenkin liata pyörän ja kamat. Myös muut temput sallitaan.

Kun paikka on löydetty, laitetaan kamera kuvaamaan ja vedetään näyttävästi. Kaadon jälkeen kuvataan vielä vauriot ja eikun videota ryhmään ja on palautekeskustelun aika:

– Vuonna XXXX oltiin Höntsän huoltotiellä ja Pena veti ton Goldwingillä.

– Tuon haljenneen lohkon voi muuten paikata hieromalla siihen karhunpaskan ja sammalen sekoitusta.

– Joo vuonna XXXX Ripa teki silleen ja se paikka on siinä vieläkin.

– Osta Kotari.

Kun pyörät on taas saatu ajokuntoon eikä kenelläkään ole enää sanottavaa, voidaan jatkaa ja odotella, kuka lähettää seuraavan aiheen.

Vaihe 4: bensatäydennys ja hyvät neuvot

Kun jokainen on tehnyt jotain, josta voidaan keskustella ja kaikki vauriot on korjattu, ryhmän pahimmalta sählältä loppuu polttoaine ja siitä luonnollisesti raportoidaan ryhmään.

Ennen ilmoitusta ryhmään, bensapulassa olija on ensin yhteydessä kotiinsa ja tilaa täydennystä. Täydennystä odotellessa muu ryhmä odottaa ja antaa palautetta/neuvoja bensattomalle.

– Osta Honda.

– Toi XXX 1300 muuten kuluttaa tosi paljon.

– Ihanko totta s..tana.

– Me ku oltii joskus Zezbekistanissa ja Maralta loppu polttoaine, se joi pullon paikallista viinaa ja kusi tankkiin. Jumalauta sen pyörä kulki sen jälkee.

Bensatäydennyksen saavuttua ja kun pyörä taas käy, joku ilmoittaa menevänsä kakalle. Odotellaan...

– Vuoden ZZZZ KURAA:lla Nipalla oli niin kauhee ripuli että se joutu pyyhkimään perseensä rusakolla.

– Osta Yamaha.

Kun viimeinenkin on saatu joukkoon, voidaankin taas jatkaa vaiheeseen 5.

Vaihe 5: ruokatauko

Jokainen etsii huoltoaseman jossa saa täydennettyä juomarepun, tankin ja vatsan. Tärkeää on jättää kuraiset jäljet ovelta vessaan ja dokumentoida ne jotta niistä voidaan keskustella ruokailun lomassa.

– Olikse ZZZZ-vuoden LBGT ku Simppa ajo vahingossa lietelantalaan, just ku oltii menos syömää?

– Juu oli, siitä jäi aika vana ABC:n käytävälle.

– Osta Suzuki.

Huollon jälkeen vaihe 6, katso vaihe 2.

Vaihe 7: rengasrikko

Rengasrikko. Jonkun on puhkaistava rengas, joko luonnollisella tavalla tai sitten vaan kiertää venttiilistä sielun pois. Tyhjästä renkaasta raportoidaan ryhmään.

Kun kaikki ovat taas paikalla, aloitetaan renkaanvaihto.

– Ei ois Bemarista hajonnu.

– Osta Husqvarna.

– Mulla on tämmönen Touratechin hiilikuituinen rengasrautasarja jonko voi pujottaa kardaaniputken sisään.

– Sillokuoltiin...

Kun uusi sisukka on saatu parin kävyn ja jäniksenpapanan kera sullottua renkaaseen ja rungossa nippusiteillä kiinni olleet rengasraudat tungettua kengän varteen, voidaan lähteä kohti vaihetta 8.

Vaihe 8:

Takaisin aloituspaikalle, sauna lämpimäksi ja olutta.

– Kerrataan tämän päivän ja kaikkien edellisten tapahtumien kaikki tapahtumat ryhmässä.

– Ihmetellään sitä viisauden ja osaamisen määrää, mikä porukassa on, ja ollaan onnellisia.

 

Teksti on Pohjolan kurapyöräilijöiden sivulta tekijän luvalla kopioitu myös tähän. Kirjoittaja: Sampo Kuikka.