Veteraanirallin portilla rallipäällikkö Hannu "Hasse" Kaskela otti meidät vastaan perjantai-iltana.
– Tähän mennessä alueelle on saapunut yli 300 pyörää. Vuosien aikana osallistujamäärä on pysynyt aika vakiintuneena. Vanhimmat pyörät ovat 1900-luvun alusta ja suurin osa vanhimmistakin moottoripyöristä on ajettu alueelle. Osallistujia on ympäri Suomen.
– Itse tulin 1600 cc Bemarilla. Tottakai siitä on vinoiltu, mutta sanoinkin, että ilmoitan tuon pyöräni kilpailuun 30 vuoden päähän. Olen aina ollut kiinnostunut vanhoista moottoripyöristä ja 50 motoristivuoden aikana olen kokenut kaikki Bonnevillestä lähtien. On minulla tälläkin hetkellä tallissa Moto Guzzi, mutta vaimon mukavuudenhalun takia ajellaan nyt Bemarilla.
– Veteraanirallin järjestäjä vaihtuu joka vuosi. Yleensä seuraavan rallin järjestäjä päätetään järjestettävää rallia edeltävän vuoden helmikuussa, mutta poikkeuksellisesti saimme tehtävän viime syksynä, eli oli vähän lyhyempi aika rallin järjestämiseen. Mutta tässä ollaan ja hyvin on ainakin tähän mennessä kaikki mennyt.
– Veteraanirallilla on aina teema. Tämän vuoden teemana on Hämeen vaakunaakin koristava ilves, jonka latinankielisen nimen (Lynx Lynx), olemme lyhentäneet Lylyksi. Teema näkyy kaikessa: mainoksissa, rallipaidassa ja -pinssissä. Rallitunnuksen on tehnyt akvarellistina itseoppinut taiteilija Jorma Tuomola. Alkuperäinen teos huutokaupataan lauantai-iltana, palkintojen jaon yhteydessä ja tuotto lahjoitetaan Koivikkokotiin, joka on paikallinen saattokoti. Sitä kannattaa kannattaa, sillä sitä kohti me kaikki ollaan menossa.
– Tärkein osa Veteraanirallissa on entisöintikilpailu. Kilpailuun osallistujien määrä on mennyt vähiin, tänä vuonna osanottajia on vain kolme, mikä on sikäli ymmärrettävää että jokaisesta kilpailuun osallistuvasta pyörästä pitää tehdä kattava kertomus pyörän historiasta ja mitä pyörään on tehty.
Mikä on ollut suurin haaste Veteraanirallia järjestettäessä?
– Suurin haaste kuitenkin oli, kun tuli tämä helle (lämpötila 30 astetta). Teltta-alueella on varmasti lämmin jo aamusta ja kun keski-ikä Veteraanirallissa alkaa olla lähempänä 70 vuotta, niin nestetasapainosta on muistutettu säännöllisin väliajoin. Osa teltalla varustautuneista on siirtynyt sisätiloihin saliin lattiamajoitukseen.
– Halusin, että täällä on muutakin kuin pelkkä kokoontumisajo ja on hienoa, että tänne saatiin Jawa, joka täyttää Suomessa 70 vuotta ja maailmalla 90 vuotta. He toivat mukanaan moottoripyöriä koeajettavaksi. Lisäksi esillä on Jokke Ryhäsen kilpa-ajopyörät ja huomenna tulevat Gospel Riders -moottoripyöräkerho ja Lahden moottoripyörämuseolta Riku Routo on luvannut tuoda näytteille muutamia museopyöriä.
Ja kuten ralleihin kuuluu Veteraanirallissakin on esiitymässä bändi. Karhukopla soittaa semmoista hyvää -60-70 -luvun musiikkia.
Yli tunnin ajan kiersimme perjantai-iltana Veteraanirallialuetta Rallipäällikkö Kaskelan opastamana. Vanhojen pyörien parissa olisi helposti vierähtänyt pidempikin aika, mutta valitettavasti meidän oli jatkettava matkaa. Päällimmäisenä jäi mieleen ihailu ja kunnioitus kaikkia niitä motoristeja kohtaan, jotka vielä jaksavat pieteetillä entisöidä ja ylläpitää historiallisesti arvokkaita kaksipyöräisiä. Kiitos Rallipäällikkö Hannu "Hasse" Kaskelalle opastuksesta.
Edit 1.8. klo 14.10: lisätty Jaakko Haapaniemen kuva juttuun.