Ajonopeudella ja sen tietämisellä on merkitystä oman sujuvan ja turvallisen ajamisen takaamiseksi. Omassa pyörässäni mittarilukema heittää noin 8 km satasen vauhdissa, eli kun ajan satasta, todellinen nopeus on noin 92 km/h. Jos siis ajan mittarinopeutta satasen alueella, jono takana kasvaa, kunnes tulee ohituspaikkoja.
80 alueella heitto on suurinpiirtein samaa luokkaa - kuka haluaa ajaa kenenkään sellaisen takana, joka matelee 72 km/h nopeudella?
Vanha sanonta siitä, että moottoripyörällä pitää ajaa noin 10 km/h rajoitusta kovempaa, että saa ajaa turvallisesti, voikin johtua siitä, että nopeusmittarin heitto on tuota suuruusluokkaa.
Se, että omassa pyörässäni mittari heittää tuon verran, ei tarkoita, että lukijan pyörässä virhe olisi samansuuruinen. Oman pyörän nopeusmittarin heitto ja sen tapa on syytä hallita. Jos haluaa tietää, mikä on oman mittarin virhemarginaali, kannattaa kaivaa gps-paikannin esiin ja asentaa se vaikka tilapäisesti pyörään siten, että pystyt seuraamaan omaa nopeuttasi siitä.
Gps-paikannin näyttää todellisen nopeuden. Seuraavaksi ajat vain tielle, jossa voit ajaa rauhassa satasen mittarinopeutta tasakaasulla riittävän pitkään ja tsekkaat, mitä gps näyttää. Sitten ajat todellisen nopeuden mukaista satasta ja katsot, mihin kohtaan mittarin neula tai digimittarin näyttö nousee.
Sama kannattaa toistaa vaikkapa 60 km/h ja 120 km/h nopeuksissa, jolloin samalla selviää, onko näyttämän virhe prosentuaalinen vai onko se aina kilometrimääränä saman suuntainen.
Vaikka nopeusmittarin heitto ei välttämättä tunnukaan suurelta, sillä voi olla iso merkitys juuri oman liikenneturvallisuutesi kannalta, tai jos aiot ajaa vaikka rautaperseajon. 1609 kilometrin matkalla nopeusmittarin virheen huomiotta jättäminen tietää selvästi pidempää ajoaikaa samalla matkalla.
Nopeusmittarin näyttöön - jos se on analoginen - voi myös esimerkiksi värillisillä teipinsuikaleilla merkata todelliset nopeudet vaikkapa noille 60, 80, 100 ja 120 km/h nopeuksille. Numeronäytöllä varustettujen digimittareiden kanssa se ei taida valitettavasti onnistua.
Nopeusmittarin kalibrointiin on tarjolla myös apuvälineitä, mutta ne eivät välttämättä toimi mm. Abs-jarruilla varustettujen pyörien kanssa.