1. Muista huolehtia nestetasapainosta
Hyvä ralliin valmistautuminen alkaa tarkalla nesteytyksen ennakkosuunnittelulla. Mikäli on kuuma keli, raju hikoileminen alkaa jo ajomatkalla. Mitä pidempi matka tapahtumapaikalle, sitä enemmän hikeä. Ajoviiman vaikutuksesta hikoilun määrää ei välttämättä huomaa, joten muista juoda vettä runsaasti tauoilla, joita tietysti pidät riittävän usein, vaikka matkanteko maistuisikin.
Jos taas on kylmä, taukoja tulee matkalla pidettyä muutenkin. Mutta yllätys: nestehukkaa syntyy silti, joten kannattaa juoda, vaikkei janottaisikaan.
Nesteytyksen merkitys tulee esille erityisesti kokoontumispaikalle päästyä. Vaikuttaa siltä, että monilla juomapuoli on tullut hoidettua huonosti matkan aikana, sillä kisauupumus saattaa iskeä jo pari tuntia ralliin pääsyn jälkeen. Tämä johtuu yleensä siitä, että kyseinen henkilö on epätoivoisesti yrittänyt kuroa kiinni nestehukkaa, ja näin nukahtanut ankarasti yritettyään, viattoman lapsen lailla kuorsaamaan nuotion viereen kokoontumisajoille niin tyypilliseen tapaan kertyneeseen sadevesilammikkoon.
2. Varaa riittävästi juotavaa mukaasi!
Monesti on niin, että kun nestetasapaino horjuu ankarasti ensimmäisen rallipäivän mittaan, sen kiinnikurominen ja pysyvämpi tasapainottaminen voi ottaa todella koville. Seuraavana aamuna suussa saattaa maistua kissanjokin, joka ei ylennä mieltä kovinkaan paljon. Toinen nestehukan oire iskee yleensä samalla kertaa eriasteisena päänsärkynä. Joillakuilla saattaa ilmetä myös aamupahoinvointia, jota ei pidä sekoittaa perheen lisääntymiseen liittyviin asioihin. Varsinkaan, jos oireyhtymä on miehellä.
Siispä kannattaa varata riittävästi juotavaa jo kotoa lähtiessä mukaan. Koska moottoripyörän tavaratilat ovat rajalliset, ja tilaa on varattava teltalle, makuupusseille, makuualustoille ja sadekatokselle sekä sadevaatteille ja muille varusteille, emme suosittele pullotettujen normaalivahvuisten juomien mukaanottoa, vaan mieluummin juomatiivisteitä. Tiivistetyssä muodossa oleviin juomiin lisätään vain vesi, joskus limu, ja niistä riittää juomista paljon pidempään.
Tosin tiivitettyjen juomien ongelmana on, että niitä saatetaan nauttia myös aivan sellaisenaan. ja lisäksi kun niitä surutta tarjotaan kavereidenkin nestehukan tasapainottamiseksi, niin on tyypillistä, että koko viikonlopun juoma-annokset kulutetaankin yhtenä iltana. Ja kumma kyllä, ongelma on kaikilla sama. Seuraavana päivänä kukaan ei enää tarjoilekaan kenellekään yhtään mitään, vaan kaikilla on sama vain olennaiseen keskittymisestä - kuten varovaisesta hengissäpysyttelystä - kertova varsin tiivis ilme kasvoillaan.
Jos niin ikävästi käy, että urheilujuomasi loppuvat jo ensimmäisenä iltana, niin sinua lohduttanee tieto siitä, että miltei kaikissa nykyaikaisissa kokoontumisajoissa on varusteena juomateltta, josta voit ostaa juotavaa leirin jäljelläolevina päivinä.
3. Nauti lämpimästä - varustaudu kylmään
Suomalainen kesä on yllätyksiä täynnä. Useimmiten yllätys on sellainen, että onkin yhtäkkiä lämmin tai peräti kuuma keli. Yleensä on kylmä tai vähintään viileää. Ja sataa. Onneksi vain aniharvoin sataa enää esimerkiksi juhannuksena lunta, kuten tänä vuonna Inarissa.
Rallit ovat tapahtumia, joissa vietetään aikaa ulkosalla ja mennään myöhään nukkumaan. Kannattaa siis varata riittävästi vaatteita kylmää keliä varten. Yön sateisia kylmänhuuruja vastaan merinovillaiset kerrastot ovat kovaa valuuttaa. Kun niiden päälle laittaa farkut, paksun fleesen tai villapuseron, kokoajoasun ja sadevaatteet, saattaa hyvinkin pärjätä suomalaisen suven sateisessa ja viileässä yössä hytisemättä.
Ja mikä parasta: paksu asu suojaa hyttysiltä, mäkäräisiltä, paarmoilta ja punkeilta sekä mahdollisilta kompastelun aiheuttamilta vammoilta tai lätäkköönnukahtamisen paleltumavaaroilta. Asun voi kruunata kypärähupulla ja hirvensarvilakilla (huom. ei hirvestysaikana). Aurinkolaseja tarvitaan vain harvoin.
4. Muista hyönteiset!
Ettei totuus unohtuisi, motoristin kannattaa varautua sääskien, mäkäräisten ja punkkien olemassaoloon. Lisäksi Suomen luonto on täynnään erikokoisia paarmoja, joista suurimmat ovat miltei lentävän kuplavolkkarin kokoisia. Paitsi että pitävät pahaa pörinää, saattavat ne myös purra ikävästi.
Koska hyönteislajistomme on näin ilahduttavan monimuotoista, suomalaisen motoristin erottaa kokoontumisajoissa siitä, että hänellä on mukana vähintään viisi erilaista hyönteismyrkkyä, joista yksi tepsii sääskiin, toinen mäkäräisiin ja kolmas punkkeihin. Paarmoihin ei taida purra mikään, ja ne kaksi muuta ovat lähinnä täydentämässä edellisten vaikutusta. Kokoontumisajoissa vallitseva tuoksu onkin aina yhtä mielenkiintoinen sekoitus erilaisten hyönteismyrkkyjen ja janonestojuomien sekä niiden jälkeistilojen yhteisvaikutusta.
Kun kerran myrkkyosastolla ollaan, niin mukaan pitäisi ottaa myös kyynpureman varalle tarkoitettu hydrokortisonitablettipakkaus. Niistä ei taida olla paljoakaan apua käärmeenpuremiin, koska ovat niin mietoja, mutta ne helpottavat kyllä ampiaisenpiston oireita. Ampiainenkin on hyönteinen, kun kyy taas on matelija.
Sudenkorennot puolestaan tuovat ajomatkoille hauskasti oman lisänsä: kun sellainen kopsahtaa kypärän visiiriin, tietää varmasti jotain tapahtuneen.
5. Sadekin saattaa yllättää?
Suomalaisessa kesässä sade vaikuttaa välillä olevan vallitseva olotila. Onneksi motoristit ovat karaistuneet luonnollisista syistä johtuen asiaan. On kuitenkin syytä muistaa tämä asiantila tavaroita pakatessaan, vaikka sääkartat kertoisivat mitä viikonlopun säästä. Valitettavan usein ne ovat luotettavuudessaan samalla tasolla astrologien tähtikarttojen kanssa.
Lisäksi olen ollut ainakin omalta kohdaltani huomaavinani vaipuvani käsittämättömään toiveajatteluun sään suhteen: ”Kyllä se siitä lämpiää ja aurinko paistaa”, vaikka suora meteorologin selvin päin julkisesti tekemä lupaus kertoo, että koko viikonlopun sataa, ja maksimilämpötila on +8 astetta. Silloin yleensä ennusteet pitävät paremmin paikkansa kuin henkilökohtainen optimismi.
Mukaan on siis syytä pakata kaiken maailman goretekseistä huolimatta ehdottomasti kaksiosainen sadeasu (sivullisten mielestä maailman kutkuttavimpia tilanteita olisi seurata, jos se olisi mahdollista, miten paksusti pukeutunut palloa muistuttava motoristi kiemurtelee kuin toukka äärisitkeästä kuorestaan, yrittäessään bajamajan rajoitetussa tilassa päästä ulos yksiosaisesta sadeasustaan edes sen verran, että onnistuisi tekemään tarpeensa itseään sotkematta ja selän kramppaamatta). Lisäksi tarvitaan sadehanskat, sadejalkineet, sateenvarjo, telttaan sateenpitävä lämpöalusta ja sadekatos.
6. Varaudu parhaimpaan
Mikäli olet pystynyt lukemaan tämän tänne asti suuremmin järkyttymättä, voit ehkä kestää sokerit pohjalla. Kokoontumisajoissa on nimittäin yleensä oikeasti hauskaa.
Ja niiden parasta antia ovat tietysti ihmiset. Niin kiinnostavia - ja moottoripyöräilyä oikeasti ymmärtäviä - ihmisiä tapaa harvoin muualla. Kuten niin moni on todennut, paras syy tulla ralliin vuodesta toiseen, on tavata muita samanhenkisiä ihmisiä, joista tulee vuosien varrella hyviä kavereita. Miksi muuten kukaan jaksaisi vuodesta toiseen kymmenien vuosien ajan kiertää samoja ralleja? Liity joukkoon!