5. Nosta nopeutta hinnalla millä hyvänsä
Tämä on oikeastaan se viimeinen vaihtoehto, ja jos häntäkärpäsenä 30 senttimetrin päässä takalokasuojasta hengailee uunituore Ferrari tai McLaren, yritys voi olla myös turha. Lisäksi se sisältää tarpeettomia riskejä, kuten yllyttää yksinajamista pelkäävän pysyttelemään entistä lähempänä ja tiukemmin persieessä, ja vaaramomentit sen kuin kasvavat, kun nopeus nousee.
Joskus nuorena kokemattomana motoristin alkuna olin customilla matkassa kolmostiellä. Pyörä takatarakka oli niin täynnä tavaraa, että se olisi ollut selkeä oppikirjaesimerkki siitä, miten moottoripyörää ei pidä lastata. Kuorma oli korkea, leveä ja pitkä sekä tavattoman huonosti sidottu kiinni. En epäile, etteikö se itsekseen huojunut eessuntaassun kaiken lisäksi. Vain edellisjouluinen joulukuusi puuttui kyydistä.
Taakse ilmestyi pari setämiestä autolla, ja he alkoivat närkkiä siten, että ajoivat vuoroon ihan pyörän prseeseen kiinni, jättivät vähän tilaa ja lähestyivät sitten taas pikkuhiljaa. Vilkaisin taaksepäin, ja ilmeistä näin näitten tekevän hommaan ihan tahallaan, joten pelästyin ja väänsin välvit auki ja katosin noin 160 km/h kaukaisuuteen. Eivät onneksi seuranneet.
Eli ei näin, voin vain kuvitella, miten helkkarin hyvää tsägää itselläni tilanteessa lopulta oli.
4. Tarkista oma nopeutesi
Mikäli takana-ajava vaikuttaa kärsimättömältä, tarkista, mitä nopeutta todellisuudessa ajat esimerkiksi vallalla olevaan nopeusrajoitukseen nähden. Jos ajat mittarinopeutta, todellinen nopeutesi saattaa olla 5-10 km/h alle rajoituksen, ja nopeuden nostaminen oikeaksi saattaa poistaa ongelman.
Yksi hyvä tapa on ajaa letkassa samaa vauhtia kuin kaikki muutkin, ja tietysti keskellä kaistaa, eikä sivussa, mikä lisää takanatulevalta autolta huonon ohituksen riskiä.
Hyvä motoristi lisää omaa turvallisuuttaan (myös ylinopeuksien suhteen) sillä, että tarkistaa joko omalla tai kaverin navigaattorilla pyöränsä nopeusmittarin heiton eri nopeuksissa, esim 60, 80 ja 100 km/h. Yleensä heitto on samansuuntainen, esimerkiksi 5-10 %.
3. Jätä väliä edelläajavaan
Jos itse ajat kovin lähellä edellä menevää, lisäät tietenkin turhaan omaa riskiäsi muuttua kahden auton väliseksi sämpyläksi. Jätä riittävästi tilaa eteesi jo siksikin, että ehdit itse reagoida, jos jotain yllättävää tapahtuu, mutta myös siksi, että hyvä esimerkki saattaa tarttua. Ei tosin kovin todennäköisesti, mutta aina kannattaa kokeilla.
2. Hidasta vauhtia
Aina voi myös kokeilla hidastaa varovasti vauhtia ja siten toivoa, että prskärpäsesi painuu ohi.
1. Aja sivuun
Tämä viimeistää tepsii. Aja tien sivuun ja parkkeeraa sinne niin pitkäksi aikaa, että ehdit kunnolla jäähtyä. Jos kiusanasi ollut auto jää jotenkin kärkkymään, vaihda suuntaa tai soita poliisi.
Julkaisemme Joulun – Uuden Vuoden aikana tämän vuoden kymmenen luetuinta juttuamme uusiksi. Lukuiloa! Tämä juttu oli yhdeksänneksi luetuin vuonna 2019.