MSF on kehittänyt kirjainlyhenteen helpottamaan ennen ajoa tarkistettavien asioiden muistamista. Englanninkielisistä sanoista muodostuva lyhenne T-CLOCS on viisikohtainen ohjelma pyörän kunnon varmistamiseksi.

T - tires and wheels eli renkaat ja vanteet, jarrut

Ennen ajoa on syytä tarkistaa, että renkaat ovat huippukunnossa, niiden ilmanpaine on riittävä, etteivät ne ole kuluneet tai ettei niissä ole ylimääräisiä jälkiä tai renkaaseen uponneita esineitä, kiviä, nauloja tms. Rengaspaineet saattavat vaatia nostamista kylmällä ilmalla.

Vanteiden ja pinnojen tai puolien kunto selvitetään niin ikään, samoin laakereiden ja tiivisteiden. Lisäksi varmistetaan, että etu- ja takajarrut toimivat kuten niiden pitääkin.

C - Controls, eli hallintalaitteet

Ohjaustangon pitää olla kunnolla kiinni, ja kahvojen sekä polkimien pitää toimia moitteettomasti. Tarkista myös kaikki vaijerit toimivat kuten pitää, samoin mahdollisten nestejäähdytyksen ja jarrujen letkut ovat ehjät eivätkä vuoda. Muista myös, että kaasukahva ei saa tarttuilla, kun käännät sitä, ja että se palautuu normaalisti lähtöasentoon, kun päästät siitä irti.

L - lights and electronic, eli valot ja elektroniikka

Tähän kuuluvat akun kunnon katsominen sekä sen tuuletusletkun kunnon ja esteettömän kulun varmistaminen. Ajovalo, parkit ja vilkut ovat niin ikään olennainen osa turvallisuuttasi. Kannattaa samalla tarkistaa kaikkien katkaisijoiden, peilien ja heijastimien kunto. Eikös niin, että haluat paitsi nähdä, niin tulla myös nähdyksi tien päällä ollessasi?

O - oil and other fluids, öljy ja muut nesteet

Polttoaineen ja moottoriöljyn määrän tarkistaminen ovat olennaisia. Ensimmäinen sen vuoksi, että se varmistaa, ettet jää tielle, jälkimmäinen taas turvaa moottorin moitteettoman toiminnan. Samalla kun kävelet pyörän ympäri, on hyvä katsoa, ettei pyörässä ole mitään nestevuotoja.

C - chassis, eli alusta

Pyörän täytyy tuntua hyvältä ennen ajoonlähtöä. Tämä tarkoittaa sitä, että jousitus tuntuu normaalilta, ja sen säädöt ovat kohdillaan sekä edessä että takana. Samalla kannattaa katsoa rungon ja ketjun tai vetohihnan kunto ja varmistaa, että kaikki mutterit ja pultit on kunnolla kiristetty. Milloin viimeksi öljysit pyöräsi ketjut?

S - stand, eli keski- tai sivuseisontatuki

Näistä varmistetaan se, että ne ovat tanakassa kunnossa, ja pitävät moottoripyöräsi pystyssä kun siihen on tarve. Lisäksi sivuseisontatuen sammutusautomatiikan pitää toimia: kun pyörä on käynnissä ja sivuseisontatuki alhaalla, niin moottorin pitäisi sammua, kun laitat vaihteen päälle. Tämä estää sen, että lähdet ajamaan sivuseisontatuki alhaalla. Asia, joka aiheutti aikanaan runsaasti loukkaantumisiin ja kuolemaan johtaneita onnettomuuksia, kunnes lainsäädännön muutoksen avulla varmistettiin elektroniikan käyttö ongelman ratkaisemiseksi.

Listassa on paljon tarkistettavaa muutaman kilometrin matkaa varten, mutta kun käyt listan läpi säännöllisesti aina ajamaan lähtiessäsi, kierros ei välttämättä kestä kauaa. Kun tiedät, mitä etsiä, ongelman löytämisen pitäisi olla helppoa, ja toivottavasti sitten ongelman ratkaisukin.

T-CLOCSin täydellisen tarkastettavien kohtien listan tulostettavan version löydät täältä.

Onko suomeksi olemassa vastaavaa muistamista helpottavaa muistilistaa tai kirjainsanaa, johon turvautua? Mikäli sellainen löytyy, laita viestiä meille toimitus att motouutiset.fi - osoitteeseen.

Tästä listasta: Renkaat ja vanteet, Hallintalaitteet, Valot ja elektroniikka, Öljyt ja muut nesteet ja Alusta, saatava RHVÖA ei kuulosta oikein suomalaiseen korvaan eikä kieleen istuvalta?