Miniverkkokurssi on jaoteltu kolmeen 15-20 minuutin pituiseen luennonomaiseen osaan.

1. Osa: Meitä on moneksi - kuinka mitoitan pyörän itselleni sopivaksi

Moottoripyöräily on jo itsessään sen verran vaikeaa, että siihen ei tarvitse lisähaastetta niin, että pyörä on mitoitettu itseäsi isommalle tai pienemmälle ihmiselle. Pyörän korkeuden lisäksi kannattaa ottaa huomioon esimerkiksi stongan leveys, kytkin- ja jarrukahvojen etäisyys ja pituus, ajo-asennon polvikulma... kyse on kuitenkin jokaisen motoristin omista fyysisistä mittasuhteista, jossa ei ole yhtä totuutta.

Kun moottoripyörä säädetään kuskin mukaan, niin pyörän hallinta paranee, kun pystyy muokkaamaan ajo-asentoa, rentutumaan ja näin liikkumaan ajaessa enemmän.

Moottoripyöriä on erikokoisia ja niihin voi tehdä erikoissäätöjä kuskin mukaan.

Moottoripyöriä on erikokoisia ja niihin voi tehdä erikoissäätöjä kuskin mukaan.

2. Osa: Totta vai tarua? Uskomuksia ja legendoja moottoripyöräilystä

a) Moottoripyöräily on vaarallista?

Jokainen moottoripyöräonnettomuus johtuu ihmisen tekemistä virheistä. Suurin ennaltaehkäisevä asia on asenne, se ratkaisee.

b) Ajo-asennon pitää pysyä muuttumattomana?

Näin ohjeistettiin moottoripyöräilijää vielä parikymmentä vuotta sitten, mutta pyörän tasapainottamisen kannalta tiivistettynä: Hitaassa käännöksessä nojaa ulkokaarteen puolelle vaikka "kannikka" pois satulasta ja vastaavasti nopeassa käännöksessä sisäkäännöksen puolelle. Liike tuntuu aina isommalta, kuin se oikeasti on.

Kahdeksikon ja ympyränajon treenaaminen on suositeltavaa ajoharjoittelua. Kuvassa Regina Lanko Kuopion MP-näyttelyssä 2018.

Kahdeksikon ja ympyränajon treenaaminen on suositeltavaa ajoharjoittelua. Kuvassa Regina Lanko Kuopion MP-näyttelyssä 2018.

Konkreettisena treeninä voi harjoitella kahdeksikkoa tai ympyrää. Treenaamisella saavutat ajamisen rentouden ja mahdollisessa hätätilanteessa reaktio tulee selkäytimestä.

c) Kallistettua pyörää ei voi jarruttaa?

Taitava kuski kykenee ennakoimaan, tunnistamaan ja hallitsemaan ajoympäristöä niin, että riskitilanteita ei ehdi tulemaan. Ajoharjoittelu lisää pyörän hallintaa, mutta myös nostaa ajonautintoa. Tässä lajissa ei ole koskaan valmis. Vaikka on ajanut vuosikymmeniä, niin aina pystyy kehittymään paremmaksi motoristiksi.

3. Osa: Pyörän huolto ja fiksaus - 5 vinkkiä

Oman pyörän tunteminen on tärkeää, vaikka et itse huoltaisi pyörääsi, niin sen kunto on vastuullasi.

a) Renkaat

Renkaat ovat moottoripyöräilyn tärkein turvavaruste. Tarkista ikä, rengaspaine ja urasyvyys. Jokaisesta renkaasta löytyy paistoleima esimerkiksi DOT 4816 (viikko 48 vuosi -16) Rengaspaine noin 200 kiloiseen moottoripyörään, eteen 2,5 ja taakse 2,8 baaria. Vaikka laki määrää minimi urasyvyydeksi 1mm, niin kannattaa ottaa huomioon, että renkaat eivät kulu tasaisesti. Renkaat ovat väärä paikka säästää moottoripyöräilyssä. Renkaat kannattaa valita käytön mukaan ja lisäksi on hyvä ottaa huomioon, että aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä, kelien ollessa viileät, renkaat eivät lämpene normaalisti ja voivat siksi olla ajettaessa liukkaita.

Renkaat valitaan käyttötarkoituksen mukaan. Tässä jääratapyörissä käytettävät 'piikkirenkaat'

b) Nesteet

Tarkkaile, että kaikki tarvittavat nesteet (jarru-ja jäähdytysneste) ja öljyt ovat kunnossa.

c) Jarrupalat

Kun jarrupalat ovat kunnossa, niin jarrutettaessa pyörä tuntuu vakaalta ja tasapainoiselta, eikä "nypellä" epämääräisesti. Jarrupalat ovat kuluva osa, niitä kannattaa tarkkailla säännöllisesti.

d) Stefat ja iskarit

Teleskoopien stefojen kuntoa kannattaa tarkkailla. Vuotava stefa voi aiheuttaa vaaratilanteita.

e) Öljynvaihto

f) Talvisäilytys

Yritä saada talveksi pyörä lämpimään tilaan. Varsinkaan pyörän muoviosat eivät kesät pakkasta.

Pyörän fiksailu

Kun pyörää muokkaa mieleisekseen on hyvä selvittää ennakkoon mitä, miten ja miksi. Laki määrää, että kilpi pitää näkyä, putket tulee olla tyyppihyväksyttyjä ja mahtua dB-rajoihin sekä peilit tulee olla molemmilla puolilla.

Jokainen voi muokata pyörän mieleisekseen. Kuvassa Petrol Circus Custom Bike Show:n Street-luokan paras 2018.

Jokainen voi muokata pyörän mieleisekseen. Kuvassa Petrol Circus Custom Bike Show:n Street-luokan paras 2018.

Turvallisuuden näkökulmasta esimerkiksi valon määrä ei korvaa sen laatua. Jos päivällä käyttää kaukovaloja, niin moottoripyörän etäisyyden ja nopeuden arviointi vaikeutuu. Isompia muutostöitä suunnitellessa kannattaa ottaa selville mitä saa tehdä ja katsastusasemilta voi tarvittaessa kysyä tarkempia oheita.

Tässä karkeasti tiivistettynä näiden kolmen Opi hyväksi motoristiksi -miniverkkokurssin sisältö. Kurssia voi suositella kaikille motoristeille, huolimatta siitä, olitpa vasta haaveilemassa omasta moottoripyörästä tai jo kokenut motoristi.

Moottoripyöräily on monipuolinen harrastus, jota jokainen harrastaa omalla tavallaan.

Moottoripyöräily on monipuolinen harrastus, jota jokainen harrastaa omalla tavallaan.

Aloitteleva motoristi saa miniverkkokurssista varmasti hyvää perustietoutta ja kokeneemmille kurssi on hyvänä muistutuksena, mitä kaikkea on syytä ottaa huomioon tämän harrastuksen parissa. Tosin jarrujen testaamista 100 km/h vauhdista en ihan kylmiltään lähtisi suosittelemaan.

Meitä on moneksi. Jotkut ajavat vain kaupungissa, toiset pidemmälle. Osa huoltaa ja rakentaa pyöränsä itse, mutta onneksi on vielä paikkoja jonne tarvittaessa voi viedä ajopelinsä huoltoon. Yhteistä meille kaikille on se, että pyörä on syytä pitää kunnossa ja ajotaitoa ei koskaan voi harjoitella liikaa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Opi hyväksi motoristiksi - ja nauti vapaudesta

Kyseinen videokurssi on maksuton ja sen voi tilata sähköpostiin täältä.

Lisäksi Niina Kansikas on tehnyt viisiosaisen maksullisen verkkokurssin, joka pitää sisällään muun muassa runsaasti ajoharjotteluvideoita.

Aiheesta aiemmin sivuillamme:

MP19-messuilla vihittävät Niina ja Tommi: "Luultavasti jännittävin asia on, että lähteekö Niinan Apikka käyntiin"

MP19-messut: Messujen ensimmäisissä motoristihäissä vaikuttava tunnelma