Ryhmästä kolme kuljettajaa sekä huoltojoukot Erkki Sirviö, Tero Haake, Jukka Laine, Mikko Hopiavuori ja Juho Niemi siirtyivät maanantaina Leville mökille. Kaksi kuskeista, Matti ja Juha lähtivät saman tien ajamaan toista kuuraperseajoa.
– Tilanne on se, että pääsimme hienosti, suuremmitta ongelmitta Honningsvågiin Norjaan. Nythän ajot ovat sitten vielä tarkastusta vailla, että hyväksytäänkö ne sääntöjen mukaiseksi rautaperseajoksi, Jaakko Heinonen kertoo.
– Matin kanssa lähdemme huomenna ajelemaan kohti etelää. Minulle se on toinen RP-ajo tällä reissulla, Matille jo kolmas. "Oikaisemme" Turun ja Helsingin kautta Mikkeliin, Heinonen veistelee. – Näyttää, että reissun alkupäässä sataa lunta.
Tuulta ja lunta haasteena
– Kun ajoimme RP-ajoa Norjan puolella, niin tuuli oli haasteellinen. Se teki ajamiseen omat kuvionsa. Tuuli oli niin kova, että sai tehdä töitä, että pysyi tiellä.
Sinänsä ajo meni ihan hyvin. Ei ollut mitenkään erityisen kylmä, vaan -10 pakkasasteen paremmalla puolella koko ajan. Hankalinta oli varmaan ennen Rovaniemeä, kun oli satanut lunta jään päälle juuri sen verran, etteivät nastatkaan tahtoneet pitää.
Matkalla tekniikka pelasi hyvin. Pyörät lähtivät käyntiin ja virrat riittivät kaikkiin tarpeisiin. Jotain pientä lipsuttelua pääsi tapahtumaan, mutta mitään ei särkynyt. Välillä piti huilata, ja ottaa penkalta vauhtia, oli sen verran liukasta.
Itse asiassa keli oli talviajoon erinomainen; ei liian kylmä, mutta tiet pysyivät hyvässä kunnossa. Onneksi ei ollut lumisadetta koko ajan. Jos lähtömme olisi tapahtunut puoli vuorokautta myöhemmin, niin lunta olisi tullut pahasti.
Lumisade tekee ajosta hitaan, koska silloin ei pysty ajamaan rajoitusten mukaan, vaan vauhti tippuu. Rovaniemelle tullessamme tuli lunta, ja matkanopeus putosi 60 - 70 km/h tienoille. Näin pitkällä matkalla se ei haittaa, kun matkaan käytetään paljon aikaa. Olimme lisäksi laskeneet, että matkaan kuluu aikaa taukoineen reilut 22 tuntia, joten meillä oli varoaikaa, Heinonen selventää.
Pistoajoa ja sääntöjä
– Matti ja Juha ajoivat toisen RP-ajon Honningsvågilta ensin Rovaniemelle ja tekivät sitten pistoja käsivarteen ja Muonioon ja tulivat tänne Leville loppupätkän. Tuon tyyppisellä reitillä joutuu ottamaan aika paljon kuitteja. Pitää tankata bensa-automaatilla tai ostaa jotain kioskilta, että saa reittipisteiden kuitit.
Keväästä 2017 lähtien RP-ajoja on helpotettu sillä tavalla, että reitin aloittamis- ja lopettamisvaiheessa ei tarvitse olla todistajia. Riittää, että pyörä ja bensamittari ovat samassa kuvassa sekä tietysti kuitit, Heinonen kertoo.
Vieläkö pitää ajaa RP-ajo Lappiin tänä talvena?
– Ei enää tänne asti tänä talvena. Vielä ei ole sellaista tuntemusta tullut, etteikö tänne taas joskus ajettaisi. Mahtavaa hommaa ja olemme ollleet hyvällä porukalla matkassa ja tämän loppuajan viettäneet Levillä Seppo Levokosken mökillä. Huomisesta alkaen lähdemme sitten paluumatkalle kuka milloinkin ja kuka milläkin.
Oletko tyytyväinen ajoonne?
– Kun ajattelee, että viisikin pyörää lähtee matkaan ja kaikki toimii, niin on hyvä, että ihmiset näkevät, että tällainen ajaminen on mahdollista. Kun on sellaisiakin, joilla ajo on kenellä mistäkin syystä jäänyt kesken, niin on aina mukavaa, kun onnistuu, Heinonen päättää.
Aiheesta aiemmin: