Le Parisienin lokakuussa ilmestyneen artikkelin mukaan kyse on Pariisin metropolialueen hyvin proaktiivisesta aikataulusta Crit'air-merkin käytössä kaikissa 80 Pariisia ympäröivässä kunnassa.
Le certificat qualité de l'air eli Crit’air -tarra tarkoittaa todistusta ilmanlaadusta.
Heinäkuusta 2019 luokan 5 ajoneuvojen käyttö on kiellettyä Pariisin suurkaupunkialueella, käytännössä valtatie A86 sisäpuolella, tosin osa alueesta jää tien ulkopuolelle.
Vuotuisen tiukentamisen myötä vain Crit'air luokan 1 ajoneuvot saavat liikkua alueella vuoden 2024 jälkeen. Kaikkien polttomoottorikäyttöisten ajoneuvojen käyttökieltoon tähdätään jo vuodelle 2030.
Luokka 5 tarkoittaa ennen 1.6.2000 rekisteröityjä moottoripyöriä ja luokka 1 Euro 4 -luokan moottoripyöriä, jotka on rekisteröity 1.1.2017 lähtien ja mopoja, jotka on rekisteröity 1.1.2018 lähtien.
Luokka 0 tarkoittaa polttoainekennolla tai sähköllä toimivia moottoripyöriä ja muita ajoneuvoja.
Lisää luokista tämän jutun yhteydessä: Tarvitseeko motoristi saasteluokkaa osoittavan tarran Pariisissa ajaessaan? Mistä sen voi hankkia?
Suomessa ongelmat eivät tietenkään ole samaa luokkaa suurimmissakaan kaupungeissa kuin mitä Ranskassa on, koska väki- ja siten liikennemäärät ovat aivan toista luokkaa. Odotettavissa kuitenkin on tiukentuvaa lainsäädäntöä täälläkin päin. Huolestuttavaa tietysti on tuo nopeus, millä asiat näyttävät etenevän.
Lähde: FFMC, eli Fédération Française des Motards en Colère, Ranskan Kärtyisten Motoristien liitto.
Aiheesta aiemmin sivuillamme:
Menossa Pariisiin autolla tai moottoripyörällä? Älä unohda hankkia tällaista