Pariin asiaan kannattaa oikeaoppisen kiinnittämisen lisäksi kiinnittää huomiota. Ensinnäkin kiinnitysliinojen ja pyörän väliin on syytä laittaa esimerkiksi ajohanskat tai jotain muuta pehmikettä, etteivät pyörän maali tai nahkaosat vaurioidu kiinnitysliinoja kiristäessä tai matkan aikana hankaudu laivan keinumisesta aiheutuvan pienen liikkeen johdosta.
Toiseksi satojen moottoripyörien joukossa viime viikonloppuna autokannella olleet pistivät myös varmasti merkille sankan pakokaasun määrän. Ihminen on hätäinen joukkoeläin: kun ensimmäinen käynnistää pyöränsä moottorin, niin kaikkien on tarve pyöräyttää omakin kone käyntiin. Jotta välttyisit häkämyrkytykseltä olisi varmaan syytä rauhassa odotella, että tulee oma ulospääsyvuoro ja malttaa ajoittaa oma käynnistys mahdollisimman myöhäiseen ajankohtaan. Tällä tavalla saataisiin edes muutama happimolekyyli säästettyä sille viimeisenäkin laivasta poistuvalle yksilölle. Mahdollisimman myöhään käynnistäminen koskee tietysti myös autoilijoita.
Tallink Silja Oy
Yhtä oikeaa ohjetta moottoripyörien kiinnittämiseen laivalla ei ole mahdollista antaa. Laivojen rakenteet ovat erilaiset, joten jokaisen aluksen kanssa toimitaan jonkin verran eri tavalla.
Perusjuttu on että moottoripyörä laitetaan kaistalle rungon suuntaisesti, joskus kyllä sivuttainkin, nojaamaan SIVUTUELLE. Kiila laitetaan eturenkaan eteen ja takarenkaan taakse, sen jälkeen pyörän istuinosan yli kuormaliinalla kiinni. Yleensä pyörän kiinnittää kuljettaja itse, mutta laivan henkilökunta valvoo tapahtumaa ja käy kiinnitykset kuitenkin vielä läpi (että ovat esimerkiksi tarpeeksi kireällä). Ihan aina kiiloja ei käytetä.
Toissaviikolla, kun moottoripyörien määrät olivat valtavat, ajettiin samalle kaistalle kaksi pyörää vierekkäin ja ne kiinnitettiin yhdellä liinalla, joka kulki molempien pyörien istuinosan yli. Tämä on lähes yhtä vakaa tapa kiinnittää ja sopii etenkin hyvälle ilmalle ja lyhyelle matkalle, kuten Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen. Lisäksi tämä tapa nopeuttaa kiinnitystä ja irrotusta ja lisäksi parantaa lastaamiskapasitettia.
Toisinaan Helsinki-Tukholma-linjalla pyörät vedetään kiinni kahdella liinalla, jolloin toinen liina kiristetään esimerkiksi keulan ympäri.
Moottoripyörien kiinnityksissä, kuten muiden autokannella olevien yksiköiden kiinnityksissä, otetaan huomioon vallitsevat keliolosuhteet. Kiinnityksiä lisätään tarpeen mukaan esimerkiksi syksyisin, jos tiedossa kovempia tuulia.”
Sari Sillman, Tallink Silja Oy
Finnlines Oy
On monta oikeaa ja hyvää tapaa kiinnittää moottoripyörä autokannella.
Moottoripyörää voidaan kuljettaa hyvin laivalla sivujalalle tuettuna, joko laivan rungon suuntaisesti tai vähän vinottain poikkisuuntaisesti. Tällöin sidontaliinoja eli surrinkeja ja kiiloja käytetään molempia kaksi per moottoripyörä. Keskijalalle tuettaessa surrinkeja tarvitaan neljä kappaletta; yksi pyörän jokaiseen kulmaan. Sidonnalla estetään pyörän kaatuminen ja kiiloilla pyörän liikkuminen pituussuunnassa. Sidontaliinat kiinnitetään etuhaarukkaan tai pyörän runkoon jalkatapin tuntumassa.
Teknisesti pyörän sidonta tapahtuu jokseenkin näin: ”Surringin päässä oleva lenkki laitetaan pyörän runkoon kiinni, veto jalan puolelle, toinen etuviistoon ja toinen takaviistoon, tämä estää pyörän liikkeen pituussuunnassa, kiilat eturenkaan edessä ja takarenkaan takana.”
Torstaiaamuna 5.6. Helsingin Vuosaaren satamaan saapui 150 Harley Davidson -moottoripyöräilijää. Kaikkien pyörät saatiin kiinnitettyä tukevasti laivan autokannelle kahden sidontaliinan ja kiilan avulla.
Päivi Toivanen, Finnlines Oyj