Suomen Motoristit Ry. teki kesäkuussa 2018 kyselyn pölynsidontaan käytetyn kalsiumkloridiliuoksen vaikutuksista moottoripyöriin. Keväällä uutisoitiin useista tapauksista, joissa ko. ainetta oli käytetty koko ajoradalla pelkän kadun reunan sijaan tai ainetta oli käytetty väärällä seossuhteella.
Kaatumisia ja henkilövahinkoja
Kyselyn tulokset olivat yllättäviä ja ongelman laajuuden tulisi herättää tien- ja kadunpitäjät huomioimaan myös moottoripyörät ja mopot. Kyselyyn vastanneista n. 50 kuljettajasta 10 kuljettajaa oli kaatunut ja 30 kuljettajaa joutunut vaaratilanteeseen aineen aiheuttaman liukkauden takia. Moottoripyörän kärsimien vahinkojen lisäksi 8 kuljettajaa ja 2 matkustajaa olivat saaneet onnettomuudessa henkilövahinkoja. Eli vahingot olivat kokonaisuudessaan kymmeniä, ellei satoja tuhansia euroja.
Monet olivat liukkauden havaittuaan ottaneet yhteyttä tien- tai kadunpidosta vastaaviin. Näiden asenne vaihteli asiallisesta suhtautumisesta täyteen hiljaisuuteen. Usein tapahtunut laitettiin urakoitsijan syyksi.
Urakoitsijoiden valvonta kysymysmerkki
Urakoitsijoiden ohjeistus ja valvonta on tien- tai kadunpidosta vastaavilla. Näyttää siltä, että ainetta käytetään väärin ja sitä levitetään mm. liikenneympyröihin ajolinjalle. Tien- ja kadunpidosta vastaavien tulisi ohjeistaa urakoitsijat käyttämään ainetta oikein ja myös valvoa työtä.
Mikäli 40 jalankulkijaa tai pyöräilijää vuodessa liukastuisi aineeseen ja 10 heistä loukkaantuisi, aineen käyttö todennäköisesti kiellettäisiin. Nyt ainetta saa vapaasti levittää ajoradoille moottoroitujen kaksipyöräisten liukasteeksi.
Motoristit maksavat laskun vakuutusmaksuissa
Vahingoista koituvan laskun maksavat kaikki motoristit vakuutusmaksujen muodossa. Vain harva vahingon kärsinyt vie asian niin pitkälle, että hakisi vahingon aiheuttajalta korvauksia ja vielä harvempi on niitä saanut.
– Suomen Motoristit Ry näkee erittäin huolestuttavana asiana sen, että moottoripyöriä ja motoristeja ei automaattisesti oteta huomioon tienhoidossa. Asiaan reagoidaan - jos reagoidaan - vasta, kun motoristit ovat itse älähtäneet asiasta ja silloinkin reagointi vaihtelee asiallisesta epäasialliseen. Pahimmillaan kyse on motoristien hengellä leikkimisestä, SMOTOn varapuheenjohtaja ja edunvalvontajohtaja Jari Kielinen toteaa.
Suomen Motoristit Ry, SMOTO on moottoripyöräilijöiden valtakunnallinen edunvalvontajärjestö, joka ajaa moottoripyöräilijöiden asiaa. Se antaa asiantuntijalausuntoja ja tekee yhteistyötä liikenteen toimijoiden ja viranomaisten sekä valtionhallinnon kanssa.