Koulutus järjestettiin 5. - 6.5. Kauhavan entisellä sotilaslentokentällä, joten käytettävissä oli ruhtinaalliset tilat sekä luentosalien että rata-alueiden osalta. Koulutettavia oli noin 40, joista osa kyytiläisiä, sillä 34 oli tullut paikalle omalla moottoripyörällään.
Kauhava Härmät Rotaryklubi (KHRC) toimii täysin talkooperiaatteella. Klubi kerää mm. tällä tavoin varoja jaettavaksi edelleen apua tarvitseville.
– Rotareiden periaatteena on tehdä hyvää toisille, ja siinä mielessä koemme, että tämä on meille sopivaa toimintaa, kertoi Kauhava Härmät Rotaryklubin presidentti ja ennakoivan ajon kouluttaja sekä kurssin pääkouluttaja Pertti Kemppainen. – MPEAK on rotaryklubimme tärkein vuotuinen hanke.
Riskien minimointi ja oikea asenne
Kurssi avattiin lauantaiaamuna yhteisellä luentotilaisuudella, jossa esiteltiin kouluttajat ja mukanaolijat sekä tietenkin koulutuksen tavoitteet. Niitä olivat oikeasta asenteesta muistuttaminen ja samalla riskien minimointi liikenteessä. Lisäksi tavoitteena oli harjoitella ja kerrata moottoripyörän peruskäsittelytaitoja kuten hidasajoa, jarruttamista, erilaisia työntöohjausasioita kuten väistämistä, nopeaa pujottelua ja kaarreajoa. Lisäksi treenattaisiin ajolinjoja ja ajoa maantienopeuksissa.
Kauhavan entisen sotilaskentän alueella on tarjolla paljon tilaa erilaiseen harjoitteluun ja sitä hyödynnettiin tehokkaasti.
Lauantain koulutusjakso aloitettiin hidasajoharjoittelulla, jota ei varmaan koskaan voi tehdä liikaa. Kurssille osallistui 34 pyöräkuntaa ja nelisenkymmentä henkilöä, eli osa oli matkassa kyytiläisineen. Joukko oli jaettuna kolmeen ryhmään, joista jokaisessa oli vähintään kaksi ammattitaitoista opettajaa, ainakin yhdessä kolme.
H i d a s a j o a
Hidasajossa kuten muussakin moottoripyörällä ajamisessa on syytä pitää katse mukana. Jos mennään suoraan, katse on eteenpäin - ei alas - vaan eteenpäin. Kaarrettaessa katse kääntyy ensimmäisenä kaarteen suuntaan. Ennen kuin lähdet matkaan, on hyvä muistaa oikea ajoasento: kädet rentona, kannatus vatsalihaksilla ja polvet tankin ympärillä, päkiät polkimilla.
Hidasajossa ja sen harjoittelussa on syytä muistaa pyhä kolminaisuus: kytkin, kaasu ja takajarru. Kaasulla tasainen veto päällä, kytkimellä säädellään vauhtia ja takajarrulla avitellaan tarvittaessa. Etujarrun ja kaasun käyttö tekevät ajosta nykivää ja hallitsematonta.
Omassa ryhmässäni vetäjinä toimivat liikenne- ja EAK-kouluttaja Christa Hautamäki ja MoTukan eli Motoristin kriisitukipalvelun vastuuvetäjä ja EAK-kouluttaja Jyrki Koivujuuri.
Opettajat olivat tiukkoja, kannustavia ja taitavia. Koska väkeä oli per ryhmä ja per kouluttaja järkevä määrä, henkilökohtaista palautetta sai jokaisen yksittäisen suorituksen jälkeen, ja sen merkitys korostuu silloin, kun opettajat osaavat hommansa. Se tarkoittaa sitä, että opetetaan selkeästi ja ymmärrettävästi ajoharjoittelutilanteessa, ja annettu palaute osuu suoraan ytimeen silloinkin, kun se ei treenaajasta tunnu mukavalta. Hyvä opettaja myös näkee ja osaa näkemänsä suorituksen perusteella kertoa oppilaalle, mitä parantaa ja miten toimia, ja tällöin henkilökohtainen ohjaus tuo myös hyviä tuloksia.
Näytökset
Hidasajo- ja U-käännös- sekä porttipujottelu- ja kahdeksikkoharjoittelun jälkeen kävimme lounastamassa alueella sijaitsevassa ravintolassa ja sen jälkeen kokoonnuimme radalle katsomaan näytöksiä. Luvassa oli lähestymisnopeusharjoituksia sekä jarrutus- ja kaatuneen pyörän nostonäytöksiä.
Lähestymisnopeusharjoituksessa piti itsekseen arvioida lähestyvien ajoneuvojen nopeuksia. Kuten totesimme: moottoripyörän nopeutta on vaikea jopa motoristin arvioida, koska se on pienikokoinen. Tästä seuraa tietenkin nopeasti se ajatus, että autoilijan, joka ei ole koskaan itse ajanut mopolla tai moottoripyörällä on lähes mahdoton arvioida kaukaa lähestyvän moottoripyörän nopeutta, koska hänellä ei ole mitään kokemusta asiasta, ennenkuin pyörä on liian lähellä.
Seuraavaksi oli perinteiset kouluttajien suorittamat jarrutusnäytökset pelkällä taka- ja pelkällä etujarrulla sekä tehokkaasti molempia jarruja käyttäen. Selvisi se, miksi moottoripyörässä on sekä etu- että takajarrut, ja miksi molempia kannattaa opetella käyttämään myös yhdessä.
Jarruttaen
Tämän jälkeen vuorossa olikin jo päiväkahvit ja sen jälkeen siirryttiin jarrutusharjoituksiin. Hallitussa jarrutuksessa etujarrua puristetaan, eikä suinkaan tempaista kerralla kiinni, oli ainakin itselleni hyvä vinkki. Katseen käytöstä jarrutuksen stop & go-vaiheessa tuli palautetta, koska katseeni pakkasi tippumaan tien pintaan, niin kuin siitä olisi ollut jotain hyötyä...
Sen jälkeen vielä siirryttiin auditorioon päivän varsinaista teoriaosuutta varten. Sisältönä oli mm. ennakoiva ajo - jota ei sitäkään koskaan motoristin kohdalla voi painottaa liikaa - kaarreajo, ajolinjat ja katseen käyttäminen. Teorian jälkeen siirryimme vielä omalla ryhmällämme ajamaan ohjatusti läpi kentän sen osuuden, jossa seuraavana päivänä voisimme kokeilla, pääseekö pyörillämme yli 120 km/h.
Kauhan sotilaskentän kiitoradan mitta on noin 2,7 km, joten kun tutka olisi seuraavana päivänä sijoitettuna 1,7 kilometrin kohtaan, niin hiljentämiseenkin jäisi vielä kilometri matkaa. Ajoimme radan läpi noin 80 km/h ja palasimme rullausrataa pitkin kokeillen pujottelua nopealla vastaohjausradalla.
Sen jälkeen olikin edessä lähtö kotiin noin kello 18. Kun olimme aloittaneet jo klo 9. aamulla, niin oli vahva tunne siitä, että oli tullut tosissaan harjoiteltua oman ajamisen kannalta tärkeitä asioita, ja samalla saanut erittäin suuren määrän hyödyllistä tietoa.
Sunnuntai ja työntöohjaus
Sunnuntai koitti vielä kauniimpana ja lämpimämpänä kuin lauantai, joten ajomatka koulutukseen tuntui mukavalta. Aamu aloitettiin kahvilla ja päivän ohjelman kertaamisella. Seuraavaksi oli vuorossa työntöohjausnäytös, jossa Christa Hautamäki ja Jyrki Koivusaari selittivät asian perinjuurin.
Sen jälkeen siirryttiin rullaustielle pitkälle radalle harjoittelemaan nopeaa pujottelua. Pitkä rullaustie mahdollistaa todella pitkien testiratojen rakentamisen, joten väistöä ja työntöohjauksen toimivuutta pystyi treenaamaan jopa 80 km/h nopeudella.
Lounaan jälkeen oli vielä vuorossa väistämisharjoitukset omissa ryhmissä. Joku oli jättänyt Jyrkin sanoin "Transporterin poikittain tielle", joten pitihän sitä väistää. Ajo kohti, katse ylhäällä, työntöohjaus väistösuuntaan ja takaisin ja ohitus onnistui "Transporterin" kylkiä hipomatta. Ainakin sitten lopulta kovan hikoilemisen jälkeen.
Opittujen taitojen kertaaminen
Päiväkahvin jälkeen ohjelmassa oli vielä kolmen erilaisen radan läpi ajaminen. Meidän ryhmämme pääsi ensin ajamaan maantierataa, johon kuului nopea pujottelu ja kaarreajo ja sen jälkeen jokainen ajoi kiitorataa tutkaan itsekseen. Kukin ajoi siihen sen mukaan kuin halusi. Jotkut ajoivat rauhallisemmin vain kokeillakseen, miten pyörän käytös vauhdissa muuttuu, jotkut ajoivat kovempaa.
Kun oli kerran ajanut nopeutensa tutkaan, piti ajaa kaksi muuta rataa läpi, että pääsi kokeilemaan uudelleen nopeutta. Ykkösradalla oli suoraanajoalue sekä pujottelu, kahdeksikon ajoa ja porttipujottelu (hidasajoharjoituksia). Kakkosrata puolestaan oli tehty ajokorttikokeen harjoituksista. Siinä tehtävät olivat "portit", jarrutus ja välitön liikkeellelähtö.
Näiden kolmen radan yhdistelmää ajamalla sai samalla hienon kertauksen siitä, mitä näiden kahden päivän aikana oli opeteltu.
Kun olin selvittänyt ykkös- ja kakkosradat, niin sitten olikin tietenkin pakko käydä vielä kokeilemassa kiitoradalla tutkaa vastaan, paljonko oma pyörä kulkee. Nytpä sen tiedän, niin ei tarvitse yrittää maantiellä kokeilla.
Lopuksi kokoonnuimme vielä yhteen päättämään kurssin, ja ohjelmassa oli myös kurssitodistusten jako.
Se kärsinyt itsetunto
Hyvin toteutettuun kahden päivän mittaiseen MPEAK-kurssiin mahtuu uskomaton määrä hyvää teoriatietoa sekä käytännön opetusta. Koulutus oli rytmitetty hyvin käytännön harjoitteluun, näytöksiin, teoriaopetukseen ja ruokailuun. Tehtävät olivat ainakin itselleni riittävän haastavia ja tuottivat myös onnistumisen iloa.
Kauhavalla myös fasiliteetit ovat radan osalta huippuluokkaa, ja kun koulutus on laadukasta, niin kannattaa pitää tämä mielessä myös ensi keväänä, kun pohdit ennakoivan ajon kurssille osallistumista. Hintakaan ei päätä huimaa.
Hyvin vietetyn viikonlopun jälkeen on ollut mukava olla moottoripyörällä matkassa. Tietoisuuden kasvaminen on aina hyvä asia, samoin tiukka käytännön harjoittelu. Ja saihan se riutunut itsetuntokin jotain lääkettä kouluttajien (harkituista?) kehuista.
Suurkiitokset Kauhavalle Pertille sekä Christalle ja Jyrkille sekä tietysti kaikille kanssatreenaajille.
Kurssilaisten palautteet erittäin myönteisiä
Kurssista saadun palautteenkin mukaan Rotary MPEAK oli erittäin onnistunut. Järjestelyt oli koettu toimiviksi, kouluttajat olivat onnistuneet omassa hommassaan hyvin ja myös sisältöön oli oltu tyytyväisiä.
– MPEAK-kouluttajana tietysti arvostaa sitä, että myös oppilaat pitivät tärkeimpinä harjoituksina moottoripyöräilyn perusosaamiseen kuuluvia asioita eli hidasajoa, jarrutuksia ja työntöohjausjuttuja eli väistämistä ja nopeaa pujottelua. Näytöksistä kiinnostivat eniten jarrutuksiin ja pysähtymismatkaan ja -aikaan liittyvät näytökset, kertoi Pertti Kemppainen.
– Lisäksi saimme vastaajilta kyselyn ”vapaa palaute” -osiossa hyviä ideoita seuraavan Rotary MPEAK tapahtuman sisältöön ja toteuttamiseen.
Kolme tärkeintä harjoitusta oli vastaajien mielestä hidasajo (suora, pujottelu, U-käännös, kahdeksikko, porttipujottelu) 90,00 %, väistäminen (työntöohjaus) 80,00 % ja kolmantena jarrutus 56,67 %.
Näytöksistä tärkeimmäksi koettiin erilaisten jarrutustapojen vaikutus jarrutusmatkaan (vain takajarru, vain etujarru, molemmat jarrut) 70,00 %, turvavälit (moottoripyörät ajoivat liian lähellä auton perässä sopivaa ohituspaikkaa odottaen, auto teki äkkijarrutuksen) 53,33 % sekä nopeuden lisäyksen vaikutus pysähtymismatkaan (40 km/h => 50 km/h, paperin läpi ajaminen) 60,00 %.