Rompepäivien järjestämistä voisi luonnehtia pitkäksi vuosittaiseksi projektiksi, sillä sen suunnittelu aloitetaan jo miltei saman tien edellisen loputtua. Ensimmäiset kokoukset pidetään kesä-heinäkuussa ja Jyväskylän Paviljongin myyntitiloja aletaan laittaa kuntoon lauantaina pidettävää Rompepäivää varten keskiviikosta lähtien.
Kun alkuvaiheessa ihmisiä on mukana kymmenkunta, niin itse Rompepäivänä kerhon jäsenistöstä on töissä 50-60 henkilöä, joten mistään ihan pienestä puristuksesta ei ole kyse. Konepyöräseuran puheenjohtaja Jari Salakka on syystäkin tyytyväinen kerhonsa väen sitoutumiseen sekä päivän suosioon.
– Erityisen hienolta tuntuu, että noin puolet Konepyöräseuran 110 jäsenestä on mukana Rompepäivän järjestelyissä talkooväkenä.
Projektissa on mukana myös yhteistyökumppaneiden kuten Jyväskylän Moottoriklubin väkeä, ja pääosa työstä tehdään talkoilla. Lisäksi on ostopalveluina hankittuja asioita, kuten esimerkiksi liikenteen ja järjestyksenvalvonnat ja ravintolapalvelut.
Se myönteinen ilmapiiri
– Tämä on jo 28. kerta, kun tämä tapahtuma järjestetään, Jari Salakka kertoo. – Kyllä me ainakin itse olemme sitä mieltä, että tämä on suurin ja paras nimenomaan moottoripyöriin ja mopoihin liittyvä rompepäivä, mitä Suomessa järjestetään. Paikalla on kauppiaita reilusti yli 200 ja odotamme paikalle noin 5000 henkilöä.
Alun perin kauppiaita piti olla 213, mutta lopulta määrä nousi suuremmaksi. Kaikki halukkaat eivät kuitenkaan mahtuneet mukaan.
– Osaltaan tapahtuman suosio johtuu siitä, että pyrimme pitämään kaupankäynnin itse asiassa, täällä ei kovin paljoa ole oheismyyntitoimintaa.
– Ehkä kaikkein suurin syy menestykseen on se, että olemme onnistuneet luomaan tapahtumaan positiivisen ilmapiirin, Salakka uskoo. – Hyvä esimerkki siitä on, mitä eräs vuodesta toiseen tänne myymään tullut henkilö totesi: "Tulen tänne joka vuosi myymään, ja kun kuolen, niin perikuntani jatkaa".
– Seuraamme myös tarkkaan sitä, että kaupan olevat tavarat ovat hyvän maun ja Suomen lain mukaisia. Mikäli näin ei ole, niin asiaan puututaan.
Mp-kauden avaus
Rompepäivä on samalla kevään ensimmäinen "oikea" moottoripyöräalan tapahtuma, johon osallistuminen ikään kuin avaa koko kauden, joten se osaltaan vaikuttaa päivän suosioon.
Salakka kertoo, että Keski-Suomen Konepyöräseura on aikanaan perustettu nimenomaan moottoripyörien ja moottoripyöräkulttuurin säilyttämistä varten. Siihen kuuluu oleellisena osana myös moottoripyörien kunnostus, joten Rompepäivän kaltainen tapahtuma, jossa myydään vanhoja osia ja myöskin pyöriä soveltuu yhdistyksen toiminta-ajatukseen erinomaisesti.
Keskustelu liikkui tietenkin myös muuten moottoripyöräilyssä, ja Salakka on huolissaan motoristien ukkoutumisesta.
– Se koskee myös Konepyöräseuran jäsenistöä, toivoisimme tietysti mukaan myös nuorempaa väkeä, että harrastus jatkuisi vahvana. Tosin juuri viime viikolla saimme iloksemme jäsenhakemuksen, jonka lähettäjä oli syntynyt tällä vuosituhannella.
Kuumaa kauppaa, mukavaa tunnelmaa
Salakka on myös sitä mieltä, että Jyväskylästä pitäisi tehdä Suomen motorismin pääkaupunki.
– Meillä on mm. Neste-ralli, joka on MM-tason tapahtuma, MM-tason moottorivenekilpailut, Veteraanien talviajot, Rompepäivä ja Mp-näyttely, siinä olisi ainesta jo aika tavalla.
Kysymykseen, onko puheenjohtaja tyytyväinen päivän tapahtumaan, vastaus tulee kuin apteekin hyllyltä.
– Voin kertoa, että minulla on tyytyväinen, hyvä ja lämmin mieli, tekisi mieli hymyillä koko ajan. Ei pelkästään talouden takia - josta tuloksesta en toki edes tiedä vielä mitään - vaan siksi, että ihmiset näyttävät olevan hyvällä tuulella ja heillä on mukavaa, Salakka toteaa.
Puheenjohtajan tunnelmiin on helppo yhtyä. Ihmiset kiersivät halleja ja niiden myyjien tarjontaa rauhaisasti ja kavereiden kanssa jutellen. Varsin moni lähti matkaan isojen kantamusten kanssa, joten kauppakin kävi kuumana.
Palaamme Rompepäivän tapahtumiin vielä tarkemmin kuvakertomuksen muodossa.