Fazerin tehtaat ovat olleet jo vuosikymmeniä koululaisten suosima vierailukohde. Fazer Experience Vierailukeskus antaa nyt kaikille mahdollisuuden käydä tutustumassa yritykseen, sen historiaan ja tämän päivän toimintaan. Vierailukeskus on auki lähes vuoden jokaisena päivänä.
Tutustumiskierroksen voi aloittaa jo ulkona. Vierailukeskuksen ulkoilualueen cityviljelmälle on istutettu Fazerin käyttämiä hyötykasveja: muun muassa eri viljalajeja, hedelmäpuita, marjapensaita ja auringonkukkia, jotka varmasti ovat näyttävän näköisiä kesällä / loppusyksystä. Nyt koleassa lumisadetta ennustavassa kevätsäässä saimme vain ihailla kylttejä, jotka kertovat tulevasta.
Vierailukeskuksen arkkitehtuuri on omaperäistä. Rakennus on ympyrän muotoinen. Se kuvastaa Fazerin logoa ja kestävää kehitystä, sekä tuo tilaratkaisuihin avaruutta. Lisää tilan tuntua tuovat lasiseinät. Taidokas teräsrakenne mahdollistaa ulkoseinien lasien vekkimuodon ja tästä syystä rakennus palkittiin Vuoden Teräsrakenne -palkinnolla.
Vierailukeskuksen sisälle on puolestaan rakennettu sisäpuutarha. Kävely läpi tämän kostean 28 asteisen, luonnollisesti pyöräeän, lasihuoneen läpi antoi enemmän informaatiota, kuin monet aikoinaan istutut biologian-tunnit. Myös sisäpuutarhan ideana on tuoda kävijälle tutuksi Fazerin käyttämät raaka-aineet, joten siellä saa nähdä kaakaopuun hedelmineen, ananas-kasvin, kukkivan inkiväärin, pippuripensaa, kardemumman ja monia muita eksoottisia hedelmä- ja maustekasveja.
Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka työllistää yli 15 000 henkeä. Yrityksellä on pitkä yhteistyösuhde Tove Janssoniin. Jansson asui perimätiedon mukaan kesän 1937 Kalastajatorpalla, jonka ravintolaa ja kahvilaa Fazer tuolloin operoi. Koska uransa alkuvaiheessa hänellä ei ollut aina varaa vuokraan, hän maksoi asumisestaan maalauksilla. Kalastajatorpalla on edelleen Janssonin maalauksia sekä yhdessä huoneessa Tove Janssonin maalaama tapetti. Myöhemmin hän suunnitteli Fazerille myös mainoksia ja pakkausten ulkoasuja.
Tutut tuotteet
Fazerin ensimmäinen, vielä tuotannossa oleva makeinen, on Pihlajakaramellii joka tunnetaan myös Kettukarkkina. Toiseksi vanhin tuote on pääsiäisen herkku, Mignon-muna. Mignon-munia tehdään marras-maaliskuun aikana huikeat 1,6 miljoonaa kappaletta. Aidon kananmunankuoren sisälle kätketty nougat-herkku valmistetaan edelleen käsityönä 45 henkilön voimin.
Mignon-muna on inspiroinut myös taiteilijoita, josta huikein esimerkki löytyy Vierailukeskuksen aulatilasta. Arkkitehtisisarukset Tuuli ja Kivi Sotamaan suunnittelema 3,2 metriä korkea Mignon-pupu. Pupussa on 9330 Mignon-munankuorta. Tuuli ja Kivi Sotamaa ovat yhdessä fazerilaisten kanssa suunnitelleet Fazer Experience Vierailukeskuksen näyttelykokonaisuuden.
Fazerin sinisen syntytarina on mielenkiintoinen. Yrityksen perustajan Karl Fazerin pojalla Sven Fazerilla oli englantilainen liiketuttava nimeltä Shaller. Liiketuttavan vävy sairasti vakavaa silmäsairautta. Suhteidensa avulla Sven Fazer sai hänet silmäsairauksiin erikoistuneelle lääkärille, joka paransi miehen. Kiitokseksi tästä Shaller lahjoitti hallussaan olleen sveitsiläisen suklaareseptin Sven Fazerille ja näin alkoi Suomen tunnetuimman suklaan valmistus. Fazerin sinistä valmistuu tehtaalta 100 000 kiloa päivittäin. Makeisten lisäksi Fazer tarjoaa leipomo-, keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa eri maassa ja vientiä yli 40 maahan.
Ajankohtaiset asiat ja sesonkien vaihtuminen näkyvät Vierailukeskuksen tapahtumissa, ilmeessä ja näyttelyn sisällössä. Tämän vuoden ajankohtaisteemoja ovat muun muassa Suomi 100 vuotta, Mannerheim ja Itämeren suojelu.
Vierailumme oppaana toimi Fazer Experience Vierailukeskuksen johtaja Anu Kokko. Kierroksemme kesti reilusti yli tunnin. Keskuksen näennäisesti pieneen pyöreänmuotoiseen alueeseen oli saatu mahtumaan paljon mielenkiintoista kuultavaa, nähtävää ja koettavaa. Hienoinen pettymys oli, että tiukentuneiden hygieniavaatimusten johdosta enää ei pääse itse tehtaiden puolelle, kuten vielä kymmenisen vuotta sitten. Mutta Vierailukeskuksessa on käytetty hyödyksi nykyteknologiaa, kolmiulotteisia näkymiä tarjoavia virtuaalilaseja, joiden avulla pääsee kurkistamaan tuotantolaitosten sisälle.
Tuotannossa käytettävien mausteiden ja muiden raaka-aineiden täyteiset putkilot hivelevät hajuaistia ja etenkin nuorison odottama kohokohta on kierroksen lopusta löytyvä karkkimetsä. Siellä on mahdollisuus maistella tehtaan makeisia. Oli huvittavaa huomata, että siinä missä nuoret siekailematta tarttuvat tarjoukseen, aikuiset häveliäästi maistelevat vain muutaman tarjolla olevan karkin. Tyhjin käsin ei kuitenkaan tarvitse poistua, sillä tehtaan myymälä on auki ja sieltä löytyy varmasti viemisiä kotiinkin.
Kierroksen lopuksi voi istahtaa Vierailukeskuksen kahvilaan nauttimaan lounasta, kuten mekin teimme. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä ja tämä tavoite kohdallamme kyllä toteutui. Kelpaa tänne moottoripyöräilijänkin suunnata kesäisen ajomatkansa.
Kaikille avoimet opastetut kierrokset järjestetään keskuksessa arkipäivisin kello 17.00, lauantaisin kello 10.00, 11.00, 13.00 ja 15.00 sekä sunnuntaisin kello 12.00, 13.00 ja 15.00. Isommille ryhmille voi varata oman opastetun kierroksen, johon voi sisällyttää mini suklaatastingin. Peruskierroksen pituus on noin tunti ja tarkemmat hinnat löytyvät www.visitfazer.com -osoitteesta, josta löytyy keskuksen kaikki muukin tarjonta sekä ajankohtaiset tapahtumat. Vierailukeskuksen kahvilaan ja itse tehtaanmyymälään on vapaa pääsy.
Aiheesta aiemmin: Kun makeannälkä yllättää: 11 makeistehtaan tehtaanmyymälää