Säännös lasten kuljettamisesta moottoripyörällä, mopolla, mönkijällä tai vastaavassa satulamallisella istuimella ja ohjaustangolla varustetussa ajoneuvossa muuttui vuoden alussa.
Tieliikennelain 88a §:ssä määrätään seuraavasti MTV:n artikkelin mukaan:
"Ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella varustetussa ajoneuvossa lasta saa kuljettaa ainoastaan, jos lapsen paikallaan pysyminen voidaan luotettavasti varmistaa. Lapsen kuljettamiseen muulla ohjaustangolla varustetulla ajoneuvolla sovelletaan henkilöautoa koskevia säännöksiä.
Tieliikennelain 88c §:ssä säädetään lasten turvalaitteen käyttöä koskevasta vastuusta: "Lapsen mukana matkustava holhooja tai huoltaja on vastuussa siitä, että alle 15-vuotiasta lasta kuljetetaan asianmukaista turvalaitetta käyttäen."
Kuljettajan vastuu
Länsi-Uudenmaan poliisin tulkinnan mukaan tämä johtaa siihen, että alle 15-vuotias käsitetään lapseksi. Pykälässä säädetään myös lapsen olevan mukana seuraavan holhoojan tai huoltajan, tai näiden molempien puuttuessa kuljettajan vastuulla.
Lapsen paikallaan pysymisen varmistamiseen moottoripyörän kyydissä ei ole olemassa suoraviivaista vastausta. Poliisi joutuu tien päällä ratkaisemaan asian tapauskohtaisesti.
15-vuotias normaalikokoinen henkilö pystyy helpostikin istumaan takaistuimella ja pitämään kuljettajan vyötäisistä tai matkustajalle tarkoitetuista kahvoista kiinni siten, että hänen jalkansa vielä ylettyvät jalkatapeille. Silloin voi ajatella myös poliisin mielestä, että lapsella ei ole putoamisvaaraa.
Eri asia on sitten esimerkiksi alle viisivuotias lapsi. Jos hän istuu vapaasti satulassa, niin hänen jalkansa eivät ulotu jalkatapeille eivätkä kädet ulotu pitämään kuljettajan vyötäisistä kiinni. Hänen käsivoimansa eivät myöskään riitä kunnolliseen kiinnipitämiseen, vaikka ne ulottuisivatkin. Poliisin mukaan putoamisvaara on ilmeinen.
Moottoripyörän takapenkille löytyy myös turvaistuimia, mutta muitakin ratkaisuja on poliisin mukaan olemassa. Tosin lapsen fyysinen koko ja kehitysaste on huomioitava.
"Kouluikäisellä voidaan hyväksyä esimerkiksi leveät valjaat, jotka on soljilla lukittu siten, ettei lapsi itse pääse niistä irti, ja ne puolestaan on kiinnitetty luotettavasti esimerkiksi kuljettajan ympäri. Valjaiden tulisi luonnollisesti olla tähän tarkoitukseen suunnitellut ja sellaiset etteivät ne voi vahingoittaa lasta," poliisi toteaa.
Kiinni pyörässä vai kuljettajassa?
Suuri kysymys on, tulisiko lapsen olla kiinni pyörässä vai kuljettajassa. Mikäli pyörä kaatuu ja lapsi on siinä kiinni, tilanne voi olla paha, koska luisu voi johtaa esimerkiksi vastaantulevan liikenteen alle. Lapselle voi olla parempi olla sidottuna kuljettajaan tällaisessa tilanteessa, mutta vastaavasti monissa muissa tilanteissa voisi olla parempi, että lapsi olisi kiinnitettynä turvaistuimella moottoripyörään eikä kuljettajaan.
Poliisin tulkinnan mukaan laki ei edellytä turvaistuimen käyttöä. Se ei edellytä sitä autossakaan, mutta autosta ei ole putoamisvaaraa kuten moottoripyörän kyydissä.
Poliisi esittää nyrkkisääntönä, että alle kouluikäistä kuljetettaisiin ensisijaisesti turvaistuimessa. Poikkeuksena voisi olla riittävän isokokoinen ja rotevarakenteinen yksilö, jota voitaisiin kuljettaa valjaissa ilman pelkoa vahingoittumisesta. Poliisi arvioi terveen järjen pohjalla tilanteen sitten tien päällä.
Putoamisvaara johtaa rangaistukseen, mutta lievässä tapauksessa poliisi neuvoo ja ohjaa oikeaan tapaan toimia.
Kyytiläisen yletyttävä kaikkiin "hallintalaitteisiin"
Kysyimme ajamisen ja ajokouluttamisen asiantuntijalta, Suomen Moottoripyöräkouluttajien, SMOK:in hallituksen jäseneltä Tommi Lumiaholta hänen kantaansa asiaan. Hän tarttui ensimmäiseksi turvaistuinasiaan.
– Ajatus turvaistuimesta kuulostaa vieraalta. En ole sellaisia käytössä havainnut kertaakaan kymmenen vuoden ajo- ja koulutusurani aikana, ehkä syystä. Sen sijaan lapsia, jotka eivät jalkatappeihin yletä, näkee muutaman kerran kesässä.
Oikeampana nyrkkisääntönä sanoisin, että niin matkustajan kuin kuljettajankin on yletyttävä kaikkiin hallintalaitteisiin.
Matkustajan kannalta tärkeimmät hallintalaitteet ovat jalkatapit sekä tukeva ote kuljettajasta tarvittaessa sekä käsillä että polvilla esimerkiksi jarrutus- tai kiihdytystilanteessa. Väistötilanteessa matkustajan on myös kyettävä toimimaan oikein. Tämä vaatii oikean ajoasennon tuntemusta sekä ymmärrystä moottoripyörän ohjaustekniikasta ja sen käytöksestä väistötilanteessa.
Istuimen mallista ja matkustajan sitomisasteesta riippuen turvaistuin voi olla hyväkin vaihtoehto. Pitemmällä aikavälillä matkustajan olisi kuitenkin suositeltavampaa saada pidettyä kiinni turvaistuimen tai tuen yhteydessä olevista kahvoista tai pidettyä jalkojaan tämän yhteydessä olevilla jalkatuilla, kuin luottaa valjaisiin, mikäli kuljettajaan tai alkuperäisille jalkatapeille ei millään yletä. Turvaistuimen asentamiseen on myös kiinnitettävä runsaasti huomiota.
Eri mallien toimivuuteen mahdollisessa onnettomuustilanteessa, eli onko matkustaja valjastettuna istuimeen kiinni vai ei, kannattaa perehtyä. Matkustajan tukeva sitominen ajoneuvoon ei aina välttämättä ole se paras mahdollinen turvaratkaisu. Moottoripyörään kiinnitettynä kun ei aina olla yhtä turvassa kuin auton istuimeen sidottuna, Tommi Lumiaho toteaa.
Tommi Lumiaho toimii myös Motouutisten testikuljettajana ja avustajana sekä moottoripyöräkerho MP69:n koulutusvastaavana.
Lue myös tämä: Lasten turvaistuin pakolliseksi moottoripyöräillessä?