Miehet ovat taistelleet yhdessä maailmalla Irakissa, Kosovossa ja Afganistanissa. Nämä kaikkiaan kuusi Britannian armeijan sotilasta ovat itse asiassa aloittanut jo matkansa etelästä kohti pohjoista. Retkikunnan nimi on Trans Americas Expedition.
– Tämä ponnistus heijastaa ennätyksiä rikkonutta kolme kuukautta kestänyttä tutkimusmatkaa, jota johti eversti Blashford-Snell vuonna 1971. Silloin hän ja hänen 100 miehen ja naisen tiiminsä pakottivat kaksi Range Roveriaan 300 mailia, noin 480 kilometriä pitkän Dariénin Gapin. He käyttivät macheteja raivatakseen tiensä sen halki. Kukaan ei ole koskaan toistanut tätä tekoa.
Tämän tuoreemman retkikunnan johtaja majuri Nick Foulerton kertoo että heidän tiiminsä valitsi ennätysyritykseensä yksisylinteriset nelitahtiset CCM GP450:t, koska niillä on hyvä maine enduropiireissä ja ne ovat kevyimpiä luokassaan. Kuivapaino on vain 102 kilogrammaa.
– Entistä paremmaksi asian tekee se, että ne ovat englantilaisia, hän sanoo. – Teemme siis brittiläisen maailmanennätyksen brittiläisillä pyörillä. Koska olemme tiimi, jolla ei yrityksessämme ole tukiajoneuvoja käytettävissämme, emme voi ottaa kaikkea mukaamme, mutta meillä on varakahvoja, vaijereita, akkuja, kytkinsarjoja, latureita, starttimoottoreita sekä erilaisia pultteja ja muttereita. Olemme lähettäneet osia sekä Kolumbiaan että Kanadaan, että pystymme tekemään myös isompia huoltoja.
Tiimi lähti matkaa Tierra del Fuegosta Etelä-Amerikan kärjestä 13. päivä maaliskuuta ja suuntaa matkansa kohti Prudhoe Baytä Alaskan pohjoisrannikolla.
Matkalle mahtuu läpitunkematonta viidakkoa, autiomaita, tungokseen ihmisiä täynnä olevia kaupunkeja sekä lumikenttiä. Lämpötilat liikkuvat missä tahansa -5° ja +35 Celsiusasteen välillä ja korkeimmillaan miehet käyvät matkan aikana yli 3,5 kilometrissä.
– Darién Gap Panamassa on yksi maailman vaarallisimpia paikkoja. Se on laajuudeltaan 10 000 neliömailia ja villiä lainsuojatonta erämaata. Siellä on hallituksenvastaisia sissejä, soita, vuoria ja sademetsiä.
– Meillä on kolme kuukautta aikaa suorittaa matka eli karkeasti ottaen noin 100 päivää, toteaa retkikunnan lääkäri, kirurgi Alex Bamford. – Se ei ole paljon aikaa matkustaa koko maan pituudelta Antarktiksen reunalta miltei 500 kilometriä napapiirin pohjoispuolelle Arktikselle. Matkaa on tehtävä 300-1000 kilometriä päivässä maaperästä ja teistä riippuen. Darién Gapissä vauhti jää alle 10 kilometriin päivässä.
Ennätysyritystä rahoittavat armeija, osanottajat itse sekä jotkut kaupalliset sponsorit.
CCM GP450:t on varusteltu seuraavin lisävarustein:
- • Power Commander muutamaa ylimääräistä hevosvoimaa varten, sekä siksi, että moottorin saa käymään viileämpänä, kun liikutaan alueilla joissa on paljon kosteutta.
- • Teline takatarikalla, johon saa kyytiin neljä 2,5 litran jerrykannua vettä ja bensiiniä
- • Työkaluja varten lisäsäilytystila takatelineen alla.
- • Sivulaukut, joissa pitävät majaa lääkkeet, työkalut, makuupussit- ja -alustat sekä varavaatteet
- • Käsisäätöinen takajousituksen esisäätö kuorman vaikutusten eliminoimiseen
- • Michelin T63 -renkaat ja utrakestävät sisärenkaat.
- • Kohdevalaisimet
- • Vahvempi starttimoottori
- • Normaalia korkeampi malli korkeammalla istuimella
- • Normaalia tehokkaampi laturi kaikkien elektronisten laitteiden lataamiseen
- • Vahvat käsisuojat ohjaustangossa
Ryhmän etenemistä voit seurata joko Facebookissa tai Instagramissa. Asiasta kertoi ensin Ride Apart.