10. Selviät liikenteessä autojen keskellä
Motoristin suuri haaste on luovia autoja vilisevässä liikenteessä ja säilyä hengissä. Tuntuu, että moottoripyöräilijällä pitäisi olla silmät takaraivossakin, että pystyisi seuraamaan kaikkea sitä, mitä tiellä tapahtuu, ja mistä pitäisi olla selvillä.
Nelisilmäisiä motoristeja ei vielä todistettavasti ole tavattu, mutta vahvoja epäilyjä on joistakin.
Joka tapauksessa: selviät liikenteen kurimuksissa, jatka samaan malliin.
9. Selviät liikenteessä oman itsensä kanssa
Vielä suurempi uhka moottoripyöräilijälle olet kuitenkin sinä itse: mitä pääsi sisässä tapahtuu? Oletko keskittynyt seuraamaan kaikkea mitä liikenteessä pitäisi vai oletko jossain muualla? Oletko tietoinen kaikista niistä keinoista, millä välttää turhat riskit liikenteessä?
Yli puolet moottoripyöräilijöille tapahtuneista onnettomuuksista on sellaisia, jotka voidaan laskea riskiajamisesta johtuviksi. Ymmärrettävää on, että joskus tekee mieli kokeilla, miten tehokas pyörä kulkee, mutta jos sinulla ei ole sen edellyttämää osaamista, niin seuraukset voivat olla vakavat.
Kun maltat mielesi ja pysyt muualla kuin rataolosuhteissa sallittujen nopeusrajoitusten puitteissa, niin kilometrejä kertyy mukavaa tahtia vuosien mittaan. Valtaosahan motoristeista ajaakin juuri näin: järkevästi, rauhallisesti ja itsensä halliten.
Ja pisteet kotiin siitäkin.
8. Olet optimisti
Kieltämättä moottoripyöräilijän on oltava optimisti jaksaakseen jatkaa moottoripyöräilyä ainakin Suomessa.
Sataakohan siellä? Ei varmaankaan. Onkohan siellä kylmä? Ei kyllä sääennusteen mukaan.
Satoi kuitenkin, ja oli ei kylmä, vaan h..vetin kylmä, mutta lähdit matkaan ja pääsit perille märkänä, mutta tyytyväisenä ja hymyilevänä.
Voitit sään ja itsesi taas kerran. Miten sen sanoisi? Optimistille elämä on muutenkin mukavampaa.
7. Olet selviytyjä
Ylipäätään olet sisäänrakentunut selviäjä: outoja teitä, vieraita ihmisiä, erilaisia ongelmatilanteita, eksymisiä. Vieraat ihmiset ovat pian kavereita, ja ongelmatilanteet tarvitsevat vain ratkaisuja, joita etsit yksi kerrallaan, kunnes asiat ovat niin kunnossa kuin voivat olla.
Eksynyt? Taas. Sitten mennään tätä tietä, ja katsotaan, mitä tuleman pitää. Kaikki tiet vievät - ennemmin tai myöhemmin, varsin usein myöhemmin - joko kotiin tai johonkin uuteen päämäärään.
6. Tekninen taitaja
Moni moottoripyöräilijä osaa myös huoltaa pyöränsä. Kuka milläkin tavalla. Moni myös osaa korjata sen, jos jotain sattuu, ja tosi moni jopa rakentaa pyöränsä itse.
Voisimme kuvitella, että tekninen osaaminen on motoristien keskuudessa kovassa kurssissa, ja korkeammalla kuin suomalaisissa ylipäätään.
5. Parempi autoilija
Tämä voi tietysti olla shokki monelle - autoilijalle. Moottoripyöräilijä joutuu kuitenkin hengissä selvitäkseen seuraamaan ja ennakoimaan liikennettä ja sen tapahtumia aivan toisella herkkyydellä, ymmärryksellä ja osaamisella kuin autolla matkassa oleva. Tämä tekee hänestä myös paremman autoilijan.
Tämä johtuu jo kulkuvälineen luonteesta: se kun ei (vielä) pysy itsekseen pystyssä.
Lisäksi olemme - valitettavasti - liikenteessä lähes näkymättömiä, mikä se kasvattaa herkkyyttämme, ennakoivuuttamme ja reaktiokykyämme entisestään.
Aika moni on myös jatkokouluttautumisen kautta parantanut taitojaan, ja käynyt moottoripyöränsä kanssa ennakoivan ajon koulutuksissa.
Mikä parasta: osaamisestamme on todisteena ulkopuolisten tekemiä tutkimuksiakin.
4. Sääennustaja
Olosuhteiden pakosta ja loputtomasta - kutakuinkin perusteettomasta - optimismista huolimatta moottoripyöräilijä oppii lukemaan taivasta kuin avointa kirjaa. On eri asia, ettei hän usko näkemäänsä, vaan ajaa siitä huolimatta tai juuri siksi.
Muut kuin motoristit voivat tietysti hyödyntää näitä hänen taitojaan tarvitessaan.
Mutta: vain ajamisella on merkitystä.
3. Nautiskelija
Niin. Jokainen, aivan jokainen moottoripyörämatka on seikkailu. Ajaminen on enimmäkseen nautintoa, joka nostaa hymyn huulille motoristilla kuin motoristilla aivan riippumatta siitä, minkä merkkisellä, mallisella tai tyyppisellä pyörällä hän on matkassa. Riippumatta siitä, ajaako hän kuralla, asvalttitiellä, hiekkatiellä tai polulla tai polun vieressä.
Poikkeusolosuhteita on, ja niillä on omat aiheuttajansa, mutta ne unohtuvat samalla hetkellä, kun motoristi pääsee määränpäähänsä.
2. Avulias
On aina yhtä hämmästyttävää, miten isolla sydämellä moottoripyöräilijät auttavat muita motoristeja. Oli kyse sitten teknisestä ongelmasta tai polttoaineen loppumisesta, apua löytyy yleensä helposti.
Tähänkin löytyy aina poikkeuksensa, mutta emmehän me osaa sanoa, mikä heidän henkilökohtainen tilanteensa on silloin, kun apua pyydämme. Lienee mukavampi ajatella, että jollain toisella kertaa apua olisi ollut tarjolla.
Motoristihenki elää joka tapauksessa yhä, ja olkaamme sen ylpeitä edustajia.
1. Yhteiskunnan tukipilari
Moottoripyöräilijöistä on näköjään myös tullut yhteiskuntaa pystyssä pitäviä tukipilareita. Ei riitä, että ajamme maailman 11:sta kalleimmalla bensiinillä. Sen lisäksi maksamme moottoripyöristämme suhteellisesti enemmän autoveroa kuin mitä autoista maksetaan.
Myös vakuutukset, huollot, varusteet ja varaosat taitavat olla kalliimpia kuin muissa maissa?
Kun tähän vielä lasketaan päälle Juha Sipilän hallituksen kaavailemaa 150 euron vuotuinen omaisuusvero maassa, jonka ajokausi on parhaimmillaankin vain noin 6 kk, niin voinemme yhteen ääneen todeta, että sissejä ja yhteikunnan tukipilareita ovat he, jotka jaksavat jatkaa tätä valtiovallan suomimaa harrastusta.
Ja lisänähän on tietysti vielä tulossa liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin kaavailut valtion tieverkon yhtiöittämisestä sekä täysin hallitsemattomasta tieverkon käytön laskutuksesta.
Miten valtiovalta pärjäisikään ilman meitä moottoripyöräilijöitä?