Kuten kaikki moottoripyörällä ajavat tietävät, jokainen moottoripyörämatka on jotain erityistä, joka tuo hymyn suupieliin väistämättä. Jokaista ajomatkaa voi myös käyttää ajotaidon virkistämiseen ja parantamiseen samalla kun kerran on tien päällä. Jos alla on keväinen ennakoivan ajon koulutus, oppeja voi pitää aktiivisesti mielessä ja syventää niitä.
Ota tavaksesi harjoitella tietoisesti ainakin osa ajomatkasta, vaarallisinta on turtuminen ajamiseen, silloin et välttämättä ole kunnolla hereillä, jos jotain yllättävää sattuu.
5. Ennakointi
Muun liikenteen ennakoimisen lisäksi tällä tarkoitetaan tässä omaa sijoittumista liikenteessä sekä valmistautumista tuleviin tapahtumiin ajoradalla.
Opetteleminen voisi käytännössä merkitä sitä, että varmistat, että mitä tahansa tapahtuukaan, sinulla on marginaalia jarruttaa ajoissa. Jätä siis riittävästi tilaa edellä meneviin ajoneuvoihin, ja mikäli ajat suuntaansa kaksikaistaisella tiellä, varmista, että oma paikkasi on sellainen, ettet jää vierellä ajavan ajoneuvon peilien katteeseen. Mitä isompi ajoneuvo, sitä isommat riskit. Kuorma-auton ja rekan katvealueet ovat yllättävän suuret.
Risteykseen tultaessa välimatka edellämenevään varmistaa sen, että risteävästä suunnasta tulevilla on mahdollisuus nähdä sinut.
4. Tilanteen hahmottaminen
Missä olet itse suhteessa muuhun liikenteeseen? Tiedätkö missä kohtaa takanasi tulee auto tai toinen moottoripyörä? Entä jos joutuisit jarruttamaan äkisti? Pystyisitkö huomioimaan takana tulevan reagoinnin ja tilantarpeen?
Minne näköalueellasi olevat jalankulkijat ovat etenemässä, hahmotatko heidän liikkeensä, entä risteykset ja vastaantuleva liikenne?
Onko joku vastaantulevalla kaistalla kääntymässä mahdollisesti eteesi kääntyessään vasemmalle? Miten varaudut siihen? Entä isolle maantielle kolmion takana odotteleva (tai risteykseen tuleva): tuleeko auto surutta tielle vai odottaako kiltisti kolmion takana?
3. Katseella ohjaaminen
Kuten kaikki varmaan tietävät, moottoripyörää ohjataan katseella. Kun olet mutkassa, katseen pitäisi olla jo seuraavassa kurvissa, jolloin keho osaa valmistautua siihen automaattisesti.
Harjoittele asiaa rauhallisissa vauhdeissa ja huomaa, miten paljon se helpottaa aivan normaalia pihasta kadulle kääntymistäkin. Samalla opit sen, että vaikka käännät katseesi mukaan kehosi oikeaan suuntaan, ja siten ohjaat pyörää, pystyt samalla tarkistamaan katseellasi, ettei ajoreitilläsi ole esimerkiksi soraa juuri siinä kohtaa asvalttia, jossa kallistat pyörää.
2. Pyörän halllinta
On asia, jota ei voi koskaan opetella liikaa. Onko ajoasentosi oikea? Tiedätkö, millainen sen oikeasti pitäisi olla sinun pyöräsi tyypillä?
Miten jarrutat pyörääsi mahdollisimman tehokkaasti? Miten pyöräsi reagoi jarruttamiseen pelkällä takajarrulla 50 km/h vauhdista, entä tehojarrutukseen molemmilla jarruilla satasesta? Pyöräsi käytös saattaa muuttua varsin radikaalisti, kun etupään jousitus painuu pohjaan ja kaikki mahdolliset rungon ja vaimennuksen virheet pääsevät vaikuttamaan.
Siksi tehojarrutuksen harjoittelemista kannattaa treenata hyvin alhaisista vauhdeista ja mieluummin ajo-opetuksen ammattilaisen opissa. Pyörän pitäisi säilyttää hallittavuutensa kaikissa tilanteissa, myös jarrutuksessa. Toisaalta, entä jos tilanne on "kaikki tai ei mitään"?
Tiedätkö, ovatko pyöräsi jarrut lukkiutumattomat vai ei? Toimiiko sen ABS myös hiekalla tai soralla? Ja / tai miten paljon jarrutusmatka kasvaa hiekalla tai soralla jarrutettaessa?
1. Riskien välttäminen
Liikenneriskien tiedostamista niiden kaikissa muodoissa voi harjoitella jatkuvasti.
Olennaisin niistä on sinä itse: maltatko ajaa rajoitusten tai liikennevirran mukaan tai jos keli huononee, hiljentää sopivasti?
Miten tahansa, mutta kun menet kaarteeseen, ohitat tai mitä muuta hyvänsä, niin yritä varata itsellesi reserviä. Jos jotain yllättävää sattuu, että pystyisit hiljentämään ajoissa, tai jos vaikka kaarre onkin tiukempi kuin alunperin näytti, pystyt kallistamaan lisää ja korjaamaan tilanteen kotiin.
Säilytä myös aivan oman itsesi takia malttisi, vaikka joku muu törttöilisikin liikenteessä.