– Tähän mennessä on paikalle tullut 138 motoristia. Se on reilusti yli puolet normaalia osallistujamäärää vähemmän. Yleensä täällä on ollut 300-350 motoristia. Syitä on varmaan monia. Sään merkitys ainakin on suuri. Tänä vuonna päätimme järjestää Latoajon kaksi viikkoa normaalia aikaisemmin ettei oltaisi samaan aikaan kuin Imatranajo. Tosin tänä viikonloppuna on muitakin isoja kokoontumisajoja Ponutaipaleesta pienempiin merkkikohtaisiin kokoontumisiin, kertoi viisi vuotta Seinäjoen maantiemoottoripyöräilijöiden puheenjohtajana toiminut Kaisu Salo.

Kiersimme alueella tarkastellen monenkirjavaa moottoripyöräkavalkadia. Silmiin osui vanhempi sivuvaunupyörä. Kyseessä oli Ural vm.-46.

Kuvassa vasemmalta: Isä Jukka Levä ja pojat Tuomo ja Tapio Levä ja Tuomon Ural.

Kuvassa vasemmalta: Isä Jukka Levä ja pojat Tuomo ja Tapio Levä ja Tuomon Ural.

– Ostin tämän pyörän 6-7 vuotta sitten, ja se on ensimmäinen ostamani moottoripyörä, kertoi Tuomo Levä. – Pyörä on tuotu Suomeen 1998 ja olen sen kolmas omistaja. Piti saada vähän erilainen pyörä. Nopeat ajoneuvot ei kiinnosta. Tosin tällä ajelen mielelläni vain lyhyempiä matkoja, koska huippunopeus on vain noin 60 km/h. Kerran Rokkiralliin mennessä irrotin sivuvaunun, että olisi voinut ajaa lujempaa. Kun ajoin 70 km/h, niin mäntä suli. Pyörä on näiden vuosien aikana tullut hyvinkin tutuksi. Ainoastaan laturia ja takaiskaria ei ole ikinä avattu, mutta melkein kaikki muu on käyty läpi, Tuomo Levä kertaa.

Tuomo Levän ensimmäinen moottoripyörähankinta oli vm -46 Ural.

Tuomo Levän ensimmäinen moottoripyörähankinta oli vm -46 Ural.

– On hänellä toinenkin pyörä, jolla muuten ajaa. Tuomon isä Jukka Levä huikkaa vierestä. – Minullakin on Ural, tosin paljon uudempi. Valitettavasti siinä on nyt toimintahäiriö, joten oli pakko lainata vaimon pyörää, Jukka Levä jatkaa.

Katse siirtyy Tuomon veljeen Tapio Levään. Löytyykö hänenkin tallistaan Ural? – Olen pohtinut, että hankkisin sellaisen, Tapio Levä myhäilee.

– Latoajon lisäksi käydään vuosittain Ural-troikassa. Moottoripyöräily on koko perheen harrastus, toteaa Jukka Levä.

Isoimman teltan haltijat

Kuvassa oikealta Erkki Salminen Ylöjärvi LCR MC:stä sekä Tommi Virtanen Kyröskoskelta.

Kuvassa oikealta Erkki Salminen Ylöjärvi LCR MC:stä sekä Tommi Virtanen Kyröskoskelta.

Huomio kiinnittyi alueen isoimpaan telttaan, jonka viereen oli viritetty nuotio. Ääreltä löytyivät Erkki Salminen Ylöjärvi LCR MC:stä, Tommi Virtanen Kyröskoskelta sekä Johanna ja Antti Raisio Hämeenkyröstä.

– Päätettiin, että kun kerran Pohjanmaalle mennään niin otetaan kunnon kokoinen teltta. Kyllä tämä meille Tommin kanssa juuri ja juuri riittää, nauraa Erkki Salminen.

Salmisen ja Virtasen tiipii - telttakylän suurin.

Salmisen ja Virtasen tiipii - telttakylän suurin.

– Melkein joka viikonloppu ollaan jossakin kokoontumisajoissa. Joku vuosi kiersin 14 eri rallia kesän aikana. Tämä on 19 kerta täällä Latoajossa, Salminen jatkaa.

– Alko melkein hävettämään, kun on vain tämmöinen "kolmen hengen teltta", Antti Raisio virnuilee.

Jonna ja Antti Raisio Hämeenkyröstä.

Jonna ja Antti Raisio Hämeenkyröstä.

Estetikka on yksi perinteisistä Latoajon kisalajeista.

Estetikka on yksi perinteisistä Latoajon kisalajeista.

Tuttu pyörä viime kesän kokoontumisajoista.

Tuttu pyörä viime kesän kokoontumisajoista.

Monelle entuudestaan tuttu maskotti.

Monelle entuudestaan tuttu maskotti.

Mekin olimme Latoajossa.

Mekin olimme Latoajossa.

Latoajossa oli mukana monenlaisia pyöriä - kuten tietysti kuskejakin.

Latoajossa oli mukana monenlaisia pyöriä - kuten tietysti kuskejakin.

Sporttisempaa matkapyörää.

Sporttisempaa matkapyörää.

Customoitu näkymä.

Customoitu näkymä.

Silmänruokaa.

Silmänruokaa.

Ja retrompaa kalustoa.

Ja retrompaa kalustoa.

Mielenkiintoinen tankkimaalaus.

Mielenkiintoinen tankkimaalaus.

Onko mukana hienosäätöpajavasara?

Onko mukana hienosäätöpajavasara?