Napapiirin Moottoripyöräilijöiden (NMP) kerhotilat sijaitsevat noin neljän kilometrin päässä Rovaniemen keskustasta. Ensimmäinen huomiota herättävä asia on, että ulkopuolella ei ole merkkiäkään kerhotilojen olemassaolosta. Tarkkaavainen motoristi näkee maassa pieniä pyöreitä metallilevyjä, joiden varaan voi laittaa pyöränsä parkkiin hiekkapohjaiselle etupihalle.
– Näin vältytään turhalta vääränlaiselta huomiolta. Tosin ollaan harkittu, että laitettaisiin tänä kesänä kerhon logo ulkoseinään näkyviin, selittää Antti Rautio ottaessaan meitä vastaan.
– NMP on perustettu 1981. Melkein alusta lähtien kerholla on ollut omat tilat. Nykyisiin tiloihin kerho muutti noin kuusi vuotta sitten. Ajokauden aikana meillä on viikottain kerhon tiistaiajot ja talvella kokoonnutaan tänne kerholle tiistaisin viettämään iltaa. Tällä hetkellä jäseniä on noin 200, joista reilu 30 on toiminnassa aktiivisesti mukana. Ilahduttavaa on ollut huomata, että tiistaisissa kokoontumisissa porukka vaihtelee, ettei ole aina sama pieni porukka liikkeellä.
Tiistaikokoontumisten lisäksi kerho järjestää keväisin ennakoivan ajon kurssin, joka on jäsenille ilmainen. Vuodesta -88 olemme järjestäneet kirkkoajot ja keväisin sekä syksyisin on puuhahetket, eli talkoilla siivotaan ja pidetään paikkoja kunnossa.
Kiihdytyspuolella kerhosta löytyy myös vahvaa osaamista. Juha Ollikaisella ja Sami Kalliolla on iso joukko Suomen mestaruuksia hallussaan.
– Rovaniemeläinen ProBoost on varannut Ranuan lentokentältä seitsemän viikonloppua varttimailin kiihdytys- ja testipäiviin pyörille ja autoille. Siellä voi kuka tahansa käydä testailemassa kamppeitaan valvotuissa olosuhteissa. Meidän porukoissamme turbopyöriä löytyy yllättävän paljon. Nytkin täällä tallissa on seitsemän ja Rovaniemeltä löytyy kaikkiaan 30-40 turbopyörää. Itselläni on kaksi Busaa. Toisesta on mitattu takapyörältä 340 hevosvoimaa ja vääntöä 286 Newtonia.
– Takakumi on hupaa tavaraa. Kävin itse viime kesänä ensimmäistä kertaa Ranualla kokeilemassa kiihdytysajoa. Se vaatii kuitenkin harjoitusta, sillä vielä en uskalla lähteä niinkuin haluaisin, vaikka takaswingiä onkin jatkettu 8 senttimetriä. Tämä on sellainen laji, joka vie helposti mukanaan, mopo-iästä lähtien kaksipyöräisillä moottoroiduilla vehkeillä ajanut Antti Rautio kertoo.
Kerho järjestää myös tehokisoja. Viimesyksyisen kisan voitto meni Etelä-Suomeen. Takapyörästä penkitettynä voittajapyörästä mitattiin 500 hevosvoimaa. Siinä tuli kerhon jäsenille haastetta, mutta kuulemma etelässäkin on nostettu panoksia, joten saa nähdä miten tänä syksynä käy.
– Kerhon uusin hankita tänä keväänä on meidän "kimppakiva", eli kerhon oma pyörä. Hankittavasta pyörästä, sen koosta ja merkistä käytiin vilkas keskustelu.Keskustelujen päätteeksi tehtiin äänestys jäsenistön kesken. NMP on Suzuki-voittoinen, joten merkin huolto- ja korjausosaamista löytyy kerhon sisältä paljon. Äänestyksen tuloksena kerholle ostettiin vm. -96 1200 Suzuki Bandit. Pyörä huollettiin täysin hankinnan jälkeen. Laitoimme jarrut kuntoon, vaihdoimme öljyt ja suodattimet sekä laitoimme siihen GSX-R:stä iskarit, joten peräkin toimii nyt kunnolla. Kerhon pyörä on vuokrattavissa 30 euron vuorokausihintaan.
– Jäsenistön ikäjakauma NMP:ssä on laaja. Nuorimmat jäsenet eivät saa ajaa vielä edes mopolla, he ovat kerhoon kuuluvien perheiden nuoria ja vanhimmat jäsenet ovat olleet jo useamman vuoden eläkkeellä. Erityisen ilahduttavaa on, että naiset ovat alkaneet yhä enemmän ajamaan itse, eivätkä ole pelkästään tarakalla istumassa. NMP:llä oli pari vuotta oma naisjaostokin.
– Kaksi kerhon jäsenistä ajaa ympäri vuoden. Kerhon porukat osallistuvat vaihtelevilla kokoonpanoilla ralleihin. Jänkhällä Jytisee tapahtumaan meiltä lähtee varmaan kaikkein eniten väkeä.
NMP:llä on todella hyvät ja monipuoliset kerhotilat. Oleskelutilan vierestä, nosto-oven takaa paljastuu talli. Tälläkin hetkellä tallissa on toistakymmentä kerholaisten pyörää säilössä.
– Pajan puolelle olemme pikkuhiljaa ostaneet välineistöä kerholaisten käyttöön. Aina jollakulla on jonkinlainen projekti menossa. Perustyökalujen lisäksi löytyy muun muassa kompressori, nostopöytä, ohivuotomittarit, kaasuttimen synkkauslaitteet, seosmittari, ylläpitoakkulaturi ja tietenkin grilli. Kesäiltaisin kerholaiset kokoontuvat usein viettämään iltaa saunoen ja grillaten.
Hyllyllä näkyy myös olevan Mölkky-peli.
– Ettei illat mene ihan täysin moottoripyöristä turistessa. Kerholle tilataan MP-lehtiä, joita voi käydä täällä lukemassa ja television kanavapaketti mahdollistaa esimerkiksi formula- ja GP-kisojen seuraamisen. Renkaanvaihdot tasapainotuksin on mahdollista teettää pientä korvausta vastaan jäsenille 5 euron ja ei-jäsenille 10 euron hintaan.
Kaiken kruunaavat uudet saunatilat. Merkille pantavaa on, että saunan pukuhuoneesta löytyy kaksi nukkumapaikkaa.
– Esimerkiksi Pohjoisen Pystymettään menijät ovat olleet täällä yötä. (Jänkhälle Jytisee tapahtumaan motoristit ovat yleensä varanneet hotellihuoneen ja ajavat sinne suoraan.) Kerhollemme pääsee tarvittaessa majoittumaan, kunhan asiasta vain ennakkoon sovitaan.
– NMP:hin ovat kaikki tervetulleita ikään tai moottoripyörämerkkiin katsomatta, kunhan on kunniallinen Suomen kansalainen ja kiinnostunut moottoripyöräilystä. Tietenkin toivotaan aktiivista osallistumista kerhon toimintaan. Meillä on kaikille avoimet Facebook-sivut, joiden kautta voi seurata toimintaamme. Tiistaiajoihin ja talven kerhoiltoihin voi myös vapaasti tulla mukaan ilman ennakkoilmoittautumista. Lisätietoa kerhosta, sen historiasta ja toiminnasta löytyy kerhon nettisivuilta. Sitä kautta voi suoraan liittyä jäseneksi.
Kiitos Antti Rautio, että saimme tutustua kerhonne monipuoliseen toimintaan ja hienoihin kerhotiloihinne.