Sumekon markkinointijohtaja Lasse Hytönen oli tyytyväinen tapahtumaan ja sen osanottajamäärään. Hieman miestä jännitti etukäteen, tuleeko väkeä paikalle, kun Kawasakin nimissä ei ainakaan sinä yhdeksänä vuotena, mitä hän on Sumekolla työskennellyt, ole järjestetty vastaavaa.
– Idea tämän tapahtuman järjestämiseen syntyi paitsi sopivan kymmenluvun täyttymisestä, myös siitä, että kaikki alalla tuntuvat synkistelevän sitä, että peli uusien moottoripyörien myynnin osalta on menetetty. Me taas ajattelemme, että muutos on mahdollista, ja lähdimme siksi järjestämään tapahtumia tälle kesälle kuten esimerkiksi ratapäiviä ja tämän juhlakokoontumisen.
Yhteisöllisyyttä vahvistamassa
– Ehkä moottoripyöräilyn yhteisöllisyys on ollut vähän hukassa, ja tämänkaltaiset tapahtumat puolestaan sitten vahvistavat sitä. Hauskaa oli myös saada stunt-legenda Artsi Nyqvist paikalle. Kaikki tuntevat hänet ja hänen 1300-kuutioiset 6-sylinteriset Kawasakinsa sekä puukenkänsä. Esitimme asiaa hänelle MP-messuilla vuoden alussa, ja hän vähän empi. Varsin pian saimme kuitenkin viestiä, että hän on tulossa paikan päälle, ja niin hän ilmestyikin tänne moottoripyörällä puukenkineen.
- Tuntui tosi hienolta kokea tämä Kawasaki-kuljettajien ja moottoripyöräilijöiden yhteisöllisyys äsken, kun kokoonnuimme kentälle paraatiajoa varten. Siellä oli hyvin porukkaa paikalla. Ja erityisesti Kawasaki-väkeä, jotka tunnetusti ovat uskollisimpia japsipyörien kuljettajia.
– Samalla paraatissa voimme viestiä nuorisolle ja moottoripyöristä kiinnostuneille hienosta lajista. Nytkin sekä kentälle että matkan varrelle oli kerääntynyt paljon väkeä katsomaan ja ihmettelemään. Ja me kun murehdimme etukäteen, että lähteekö kukaan paikalle, ja ovatko ihmiset kiinnostuneita. Todellisuudessa Kawa-kerhoja ja ryhmiä on tullut tänne eri puolilta Suomen.
Katujen varsilla oli mummoja ja vanhempia lastensa ja muiden kanssa katsomassa ja vilkuttamassa ohiajaville paraatilaisille. Lahdessa asuu kuitenkin 100 000 henkilöä, joten toivottavasti tällaisen näkeminen saa joitakuita heistä innostumaan moottoripyöräilystä, Hytönen pohtii.
Stuntajoa ja Möhköjä
Seuraavaksi olikin sitten vuorossa modernia stuntajoa, kun Dabba Hjulfors esitteli taitojaan hänen käyttöönsä rajatussa tilassa Moottoripyörämuseon pihalla.
– Halusimme hänet mukaan siksikin, että saisimme houkuteltua paikalle nuorta väkeä ja kasvatettua uutta sukupolvea, Hytönen selventää.
Ja Dabban ajoahan on aina ilo katsella. Hytösen arvioihin yhteisöllisyydestä on helppo yhtyä. Moottoripyörämuseolla oli varmasti ainakin 150 pyörällistä väkeä, ja myös muita kuin Kawa-kuskeja. Useimmilla ei tuntunut olevan kovin suurta kiirettä minnekään, ja monet kävivät myös koeajamassa siihen käyttöön esillä olleita tuoreita Kawasakeja.
Ihastusta herättivät myös monet paikalla olleet Möhkö-Kawat, jollaisilla Artsi Nyqvistkin uransa aikana teki temppujaan. Edelleen ei voi kuin hämmästellä hänen taitojaan. Ja Moottoripyörämuseollahan on koko kesän yhtenä erikoisnäyttelynä Kawa 50 vuotta Suomessa, jossa on nähtävillä myös yksi Artsin vanha Möhkö.