1. Autoilijat
Moottoripyöräilijän on vaikea ymmärtää, ettei autoilija huomannut. Motoristi bongaa toisen motoristin oitis, kun sellainen vähänkään näköpiiriin osuu. Tiedostetaan, että muitakin alan harrastajia on liikkeellä ja meitä kiinnostavat moottoripyörät.
On syytä muistaa, että kukaan ei varmasti tahallaan aja kenenkään päälle. Nykyautojen sivupalkit ovat leveitä, niiden taakse hukkuu isompikin liikkuva kohde, saati moottoripyörä. Tutkitusti ihmisen aivot eivät osaa arvioida pienemmän kohteen etäisyyttä tai nopeutta ja lisäksi raakadata, jota silmämme lähtettävät aivoille on pelottavan vajavaista. Ihminen kuvittelee näkevänsä enemmän, kuin mitä loppujen lopuksi näkee. Peruslähtökohta motoristille on kuvitella itsensä näkymättömäksi aina, kun moottoripyörällä lähtee liikenteeseen.
2. Maatalouskoneet
Motoristien lisäksi keväällä liikkeelle lähtevät myös pelloillaan työskentelevät viljelijät. On tietenkin hyvä asia, että meillä vielä jotkut jaksavat tuottaa kotimaista ruokaa. Päästäkseen työnsä ääreen maanviljelijät joutuvat käyttämään yleisiä teitä. Varsinkin mutkaisilla pikkuteillä on hyvä tiedostaa, että mutkan takana voi olla huomattavasti hitaampi massiivinen kulkuväline, joka peittää reilusti ajokaistan ja jonka ohittaminen ei aina onnistu, kun ei näe mitä vastaan on tulossa.
3. Mopoautot ja nuorison ajamat traktorit
Yhä useampi teini 15 vuotta täytettyään ajaa mopokortin sijaan mopoautokortin. Teini, kännykkä ja mopoauto on usein nähty pelottava yhtälö. Valtateillä keskellä ajokaistaa huomattavasti hitaampaa vauhtia menevä tai taajama-alueella hupirallia autossa bassot asfattia hajottavalla voimakkuudella musiikkia kuunteleva nuori autoilijan alku, kera kyytiin päässeen kaverinsa on aina signaali olla skarppina.
Maaseudulla näkyy paljon saman ikäisiä nuoria myös traktorin puikoissa. Traktorilla kuljetaan koulussa, harrastuksissa ja tietenkin illalla sillä pääsee kylän keskustaan. Nyt on teinin hallinnassaan olevalla ajoneuvolla massaa huomattavasti enemmän, mutta meno voi olla ihan yhtä vallatonta.
4. Yllättävät esteet tiellä
Tämä voi olla mitä vaan ja missä vaan. Puupinojen kuormauksen yhteydessä tielle jäänyt isompi oksa, puhjenneesta rekan renkaasta lentänyt renkaanosa, auton alle jäänyt kettu tai supikoira. Mahdollisuuksia on valtava määrä. Vauhdissa on joskus vaikea arvioida mikä tuo epämääräinen "mytty" tiellä lopultakin on. Varaudu väistämään.
Moottoripyörän hallinta nousee taas arvoon arvaamattomaan. Kannattaa muistaa, että tiellä liikkujan velvollisuus on siirtää pois tieliikennettä vaarantavat esineet. Moottoritiellä pysähtyminen on tietenkin kielletty, sieltä poiston suorittaa poliisi ilmoituksen saatuaan.
5. Kuopat ja railot tiessä
Viime talven vaihtelevat sääolosuhteet söivät entisestäänkin huonossa kunnossa olevien teiden pintoja. Talven jäljiltä jäi eri kokoisia reikiä ja railoja teihen ympäri Suomen. Monikerroksiset ura- ja pikapaikkaukset murenivat jättäen jälkeensä isojakin reikiä ajoreitille. Esimerkiksi liikenneympyrässä talven aikana syntynee railon epäillään olleen osasyynä mootoripyöräonnettomuuteen tänä keväänä.
Uusia pikapaikkauksia on tehty, mutta joka paikkaan ei näköjään vieläkään ole ehditty. Varsinkin sateella on vaikea arvioida tai edes huomata kolojen ja railojen leveyttä saati syvyyttä.
6. Irtosora ja multa tiellä
Keskustojen alueella keväällä putsataan hiekotushiekat pois. Taajama-alueen ulkopuolella kuitenkin löytyy lukematon määrä risteyksiä, jotka ovat soran ja hiekan peitossa. Moottoripyörän renkaan alla nämä toimivat helposti kuin marmorikuulat. Edelläkin mainittujen maataloustyökoneiden renkaista nousee pelloilta tielle multaa, joka varsinkin sateella muodostaa liukkaan yhtälön.
7. Urat, urien ja syntyneiden railojen paikkaukset
Nämä puhuttavat vuosittain ja syystä. Teiden kunnossapitoon ei myönnetä läheskään niin paljon varoja, kuin mitä teiden nykytila vaatisi. Urat ovat paikka paikoin hengenvaarallisia, jopa autolla ajettaessa, moottoripyöristä puhumattakaan. Urat paikataan usein niin sanotuilla urapaikkauksilla.
Teihin, usein keskiviivan kohdalle on talven jäljiltä syntynyt "railoja", joita paikataan vaihtelevalla menestyksellä ja menetelmillä. Varsinkin paikoin käytetty valuasfaltti on petollisen liukas. Vaikka paikkauskohdat pitäisi ohjeistuksen mukaan "karhentaa", niin tuntuu, että tätä ei kuitenkaan syystä tai toisesta tehdä.
Oli kysymys sitten urapaikkauksista, railojen täyttöpaikkauksista tai uudesta asfaltista, niin on syytä muistaa, että kyseiset kohdat ovat yllätävän pitkään liukkaita pintaan nousevan öljyn takia. Vaarallisuudesta on valitettavan useita, jopa motoristin hengen vaatineita esimerkkejä.
8. Hirvet ja muut hirvieläimet
Vilkkaimmat hirvenkulkureitit on ilmoitettu liikennemerkein. Valitettavasti eläimet eivät osaa aina noudattaa ihmisen merkkaamia reittejä. Juuri emonsa karkoittamat vasat voivat olla "eksyksissä" tai muuten säikkyjä, loikaten tielle äkkiarvaamatta.
Rakennetut hirviaidat estävät eläinten suoran tulon maanteille, mutta eivät estä niitä joutumasta mahdollisesti kyseisten aitojen sisäpuolelle. Vaikka hirvi on valtavan kokoinen eläin, niin hämmästyttävän usein se jää huomaamatta, ennen kuin on aivan edessä tai vierellä.
Peurat ovat puolestaan pieniä ja nopeita liikkeissään. Poroissa hämmästyttää aina miten hyvin ne moninaisesta värityksestään huolimatta sulautuvat ympäröivään luontoon. Kun näet ensimmäisen poron, olet todennäköisesti ohittanut jo useita ja tiedä, että niitä on lähistöllä lisää.
Kuulin jonkun metsästäjän sanoneen, että hirvet eivät osaa väistää koska eivät kykene hahmottamaan itseään nopeammin liikkuvaa kohdetta ja siksi ne juoksevat eteen. Totta tai ei, liikumme kaikkien hirvieläinten omilla asuinalueilla. Muutama sata kiloa lihaa on iso määrä jo auton konepellillä, motoristille...no kaikki tämän tietävät.
9. Hevoset ja hevoskuljetukset
Hevonen painaa keskimäärin 500 kiloa. Kuten hirvikin, hevonen on saalistettava luonnonkappale, joka säikähtäessään pyrkii pakoon. Tämä on syytä muistaa, kun kohtaa ratsukon tai valjakon. Kohdatessa käytetty nopeus on a ja o. Kannattaa hiljentää vauhtia, ohittaa mahdollisimman kaukaa ja vasta kun on riittävän etäällä nostaa nopeutta, sillä ohituksen aikana tai heti ohituksen jälkeen kaasutuksesta aiheutuva ääni voi pillastuttaa hevosen. Jos huomaat, että hevonen pysähtyy, peruuttaa ja näyttää pelokkaalta, voit ihan oman turvallisuutesikin takia tai mahdollisuuksien mukaan pysähtyäkin.
Liikenteessä hevosta kuljettavaan yhdistelmään on syytä pitää kunnollinen turvaväli. Hevosen pillastuessa kuljetusvaunussa 500 kiloa on raskas taakka moottoripyörän kyytiin. Hevosen kuljettajat pyrkivät pitämään vauhdin tasaisena. Nopeat jarrutukset ovat vaaraksi kuljettajan lisäksi (hevonen voi tulla myös kuskin takapenkille) kuljetettavalle eläimelle, joten ohituspaikka kannattaa katsoa normaaliakin huolellisemmin. Eteen kiilaaminen on muutenkin vaarallista missä tilanteessa hyvänsä, mutta hevoskuljetuskoppien seinät ovat paperinohuita. Eli jos mahdollista ohitettaisiin hevoskuljetukset rauhallisesti mahdollisimman kaukaa, ilman suurempia kaasutteluja, sillä hevonen reagoi koviin äkkinäisiin ääniin herkästi.
10. Öljyläikät
Hämäräperäinen läikkä kuivalla asvaltilla tai sateenkaaren värein kiiltävä lampare sateen kastelemalla tienpinnalla? Märkä tie on aina tietysti liukkaampi, mutta jos siinä on öljyä, liukkauskertoimet kasvavat nopeasti.
Kaikkeen ylimääräiseen tiellä pitää suhtautua varovaisuudella, öljy tien pinnalla saattaa kuitenkin viedä pidon renkaista salamannopeasti, ja seuraukset on helppo arvata. Voi vain toivoa, että muuta liikennettä ei ole tulossa.