5. Ajoasun tarkistaminen
Kuten useimmat meistä ovat saaneet huomata, ajovaatteilla, varsinkin takilla ja housuilla, on merkillinen taipumus kutistua talven mittaan siellä komerossa. Hätä ei kuitenkaan ole tämän näköinen. Koska ajokauden alkuun on aikaa vielä valitettavat puolitoista kuukauttakin, pystyt helposti ratkaisemaan ongelman.
Yksinkertaisin ohje on pukea puku ylle vaikka väkisin sikäli kuin saumat mitenkään antavat myöten ja vain oleilla tunti pari päivittäin siinä tällä tavalla. Kyllä se siitä venyy ajokauteen mennessä sopivaksi.
Mikäli puku on valmistettu nahasta, voit myös kokeilla samaa vanhaa konstia, jota harrastettiin nahkaisten ajosaappaiden kanssa: vedellä täytettyyn kylpyammeeseen pariksi tunniksi puku päällä, niin että asu kastuu varmasti kunnolla läpikotaisin. Sitkeimmät pitivät kenkiä vielä sen jälkeen jalassa kunnes ne olivat kuivat. Voit tietysti kokeilla samaa puvunkin kanssa lämpöolosuhteet varmistaen. Ajokauden päälle painaessa ei kannata ottaa flunssariskiä.
Jopa italailaiseen siroon, pitkään ja kapeaan jalkaan muovatut ajotöppöset sopeutuivat mukavasti tällä tavalla suomalaiseen lyhyeen, leveään ja korkeaan suontallaajan takatassuun.
Mikäli puku ei oikein ota kaikkien näiden uhraustesi jälkeenkään mahtuakseen, suosittelemme - epävirallisesti tietysti - uuden puvun ostamista. Mitä sitä enempää itseään kiusaamaan.
4. Ulkopuoli
Nyt emme varsinaisesti puhu pyörästä, vaan kuskista. Jos olet talven mittaan alkanut tallissa pyörän vierellä yksiksesi norkoillessasi muistuttaa wookieta, niin ihan sen varmistamiseksi, että kaverit vielä tuntevat, voi olla hyvä päästä eroon pahimmista rönsyistä.
Parturissa / kampaajallakäynti juuri sopivasti ennen ensimmäistä ajokeikkaa tai viimeistään ennen kevään / kesän ensi kokoontumisajoa saattaa pelastaa sen, mitä pelastettavissa on.
Hätätilassa myös vaimo, avomies tai hyvä kaverikin voi leikata hiuksesi. Paitsi jos kasvatat pitkää tukkaa. Ja sama pätee tietysti partaasi, jos sellainen koristaa kasvojasi.
Harmaus on charmikasta, mutta purkeista saa monenlaista väriä. Tietysti voit harkita parran ja hiusten värjäämistä mustiksi, jos sinulla on musta pyörä tai pyörä, jonka väriin musta parta ja hiukset sopivat. Tämän syvällisemmin emme uskalla puuttua värimaailmaan tai ulkonäkömuutoksiin edes epävirallisesti.
3. Sisäpuoli
Moottoripyöräillessä asenteen on oltava kohdillaan. Pidä huolta näinä viimeisinä viikkoina (toivottavasti ei kuukausina) ennen ajokauden alkua, että valmistaudut sisäisesti kaikkeen, mitä kesä - epävirallisen väljästi käsitettynä - pitää sisällään. Todennäköisesti on rehellisesti sanoen - anteeksi sanavalinta - helvetin paljon kylmempää ja märempää kuin mitä enää muistat ikinä viime kesänä olleen, vaikka olikin, mutta todennäköisesti selviät kaikesta lopulta useimmiten hymy huulilla aivan niinkuin ennenkin.
Ihmisen keho kestää uskomattomia asioita, kun talvipsyykkaus on hoidettu kunnolla. Siinä auttaa perillepääsemisen muisto: miltä tuntuu mennä rallisaunaan 12 tunnin sateessa-ajon jälkeen tai nestetasapainon kunnostaminen äärimmäisen helteisen ajopäivän jälkeen kavereiden kanssa.
Mielikuvaharjoittelu vahvistaa kesän koitoksiin, joten sitä kannattaa harrastaa vaikka päivittäin.
Jopa kesä ja moottoripyöräilykin tuottavat joskus pettymyksiä, mutta aivan kuten kesäkissan kanssakin, niitä ei ainakaan kannata etukäteen ajatella ottavansa.
2. Massin kunnostaminen
Moottoripyöräily vaatii rahaa, se on selvä. Jotain yhteistä on siis opiskelijoilla ja tosimotoristeilla: tonnikalasta ja tarjousnuudelista saat oivaa ravintoa talven pimeinä päivinä.
Suhtaudu ymmärryksellä itseesi, jos et haluakaan suunnata ajomatkaasi kesällä suolaisten merien rannoille.
Jos kulinaristiset nautinnot ovatkin vähissä talven mittaan, niin kesälläpä voitkin sitten mässäillä taas mielin määrin.
Ja tässä yhteydessä kannattaa muistaa myös se, että jos viitoskohdan hyvistä ohjeista huolimatta ajoasusi saumat repeilivätkin, niin ne voi myös yrittää ommella kiinni.
Jos valmistaudut oikein säästäväisesti ajokauteen, puku saattaa myös suorastaan roikkua ylläsi. Varsinaista laihduttamista emme kuitenkaan - epävirallisesti ainakaan - suosittele, sillä pyörän ja kuskin painon pitää olla toisiinsa riittävän sopivassa suhteessa.
1. Valmistaudu uuteen
Parasta moottoripyöräilyssä sekä nykyhetkessä että etu- ja jälkikäteen ajateltuna on se, että se tavalla tai toisella tuo aina jotain uutta tullessaan.
Mitä tahansa kuvittelet tai haaveiletkin, niin asiat eivät toteudu aivan sillä tavalla, vaan yleensä jotenkin rikkaammin ja palkitsevammin. Epävirallisesti voimme todeta, että toisinkin voi käydä, mutta se on osa koko harrastuksen olemusta, valitettavasti.
Nauti hetkestä, erityisesti ajohetkestä ja sen ainutlaatuisuudesta koko sydämelläsi. Talvella kaipaat todennäköisesti joka sekuntia.
Ja jos se elämäsi mimmi tai kundi ei vielä viime kesän ajoreissuilla löytynytkään, niin...