Kapfenberg Air Challenge 2015 -tapahtuma ei vielä kunnolla ollut alkanut, ja Günther oli pystyttämässä Desert Dreamin ulkoständiä vaimonsa Danielen kanssa. Kulissina ständin taustalla oli jyhkeä Tatra-merkkinen erämaamaasturi. Autosta on pakko tähän sanoa sen verran, että sillä on todellakin kierretty Afrikkaa, ja sen erämaavarustuksesta kertoo jotain mm. se, että auton renkaat pystyy tarpeen mukaan tyhjentämään ja täyttämään kojelaudasta käsin. Kuvat kertonevat loput auton osalta.
Desert Dream järjestää moottoripyörillä tehtäviä offroad-safareja Afrikkaan, Albaniaan, Bosniaan, Kreikkaan, Ukrainaan, Tsekkiin ja Kroatiaan. Safarille voi osallistua joko omalla pyörällään tai sitten pyörän voi vuokrata Güntherilta. Tatra näyttelee merkittävää osaa tässä, sillä siirtymävaiheessa kaikki pyörät pakataan sinne kyytiin, ja se toimii myös huoltoautona koko safarin ajan. Myös teltta- ja ruokavarasto on pakattu sen kyytiin. Auton on siis oltava aivan yhtä maastokelpoinen kuin pyörienkin.
Afrikassa pääkohteita ovat nykyisin Marokko ja Tunisia.
Afrikka on offroad-paratiisi
Günther oli kavereineen ensimmäisen kerran Afrikassa kavereittensa kanssa 1997 kolmella Yamahan Super Tenerellä, ja kertoi saaneensa jo silloin parantumattoman Afrikka-viruksen. Myöhemmin hän ajautui tekemään töitä nykyisele Desert Dreamille.
– Viiden vuoden ajan autoin omistajaa safareiden järjestelijänä ja toimin oppaana, kunnes 2011 ostin koko yrityksen, Günther toteaa. – Yleensä meitä on ajoreissulla noin10-20 osallistujaa ja kaksi opasta.
– Afrikka on kiinnostavin matkakohde. Se on kertakaikkiaan ideaali paikka offroadiin.
Matkaa tehdään kussakin maassa maan tavalla. Marokossa puolet matkasta asustellaan teltoissa ja puolet hotelleissa, Tunisiassa puolestaan vain teltoissa. Siirtyminen Afrikan puolelle tapahtuu lautalla, pyörät ja kaikki muut varusteet Tatran kyydissä. Safariin osallistujat tulevat yleensä lentäen Afrikan puolelle.
Kaikilla on omat odotuksensa Afrikasta, mikä on konkarin mielestä parasta?
– Parasta ovat autiomaan yöt tähtineen, Günther väittää. – Sekä tietysti ihmiset. Siitä yhteisöllisyydestä ja läsnäolosta sekä avuliaisuudesta voisi oppia todella paljon.
Suuntautui ralli Afrikkaan tai mihin tahansa, matkalle osallistuvat kuljettajat ovat eri tasoisia ajotaidoiltaan, ja on matkanjärjestäjän vastuulla, että kaikki pysyvät samassa vauhdissa.
– Ensi päivinä selvitämme osallistujien osaamisen tason ja jaamme heitä matkaa tehtäessä sitten samantasoisiin ryhmiin. Osallistujat ovat kovin erilainen, emmekä etukäteen voi tietää, kuka mitäkin osaa.
Myös Intercontinental-ralli mahdollinen
Tammikuussa Afrikkaan tehtävä safari on vaativa, sillä matkaanlähtijät osallistuvat samalla Intercontinental-ralliin, joka alkaa Espanjasta Almeriasta ja päättyy Dakariin. Ralli lienee kehitetty Paris-Dakar-rallin tilalle, joka ainakin toistaiseksi ajetaan Latinalaisen Amerikan maaperällä vuosittain ja taitaa olla se tunnetuin erämaaralli.
Vuonna 2016 Intercontinental-ralli ajetaan 25. tammikuuta - 7. helmikuuta välisenä aikana. Reitti kulkee Marokon ja Mauritanian kautta Senegaliin Saharan loputtomilta dyyneiltä Atlas-vuoriston kivikoille ja rannikon autiomaihin sekä lopulta savanneille. Kyse on ajattomasta seikkailun ja tutkimusmatkailun tunteesta. Intercontinental-rallista saat lisätietoa täältä.
Tällä tietoa Desert Dreams osallistuu kahden pyörän ja yhden auton voimin kisaan.
Ukrainassa hankala tilanne
Steger on pahoillaan siitä, että Ukrainan tilanne on tällä hetkellä se mikä on, sillä sen tarjoamat mahdollisuudet offroad-matkailuun ovat loistavat.
– Kriisialueelle on ajopaikoiltamme matkaa satoja kilometrejä, mutta kukaan ei halua lähteä sinne tässä tilanteessa, ja se on todellakin vahinko.
– Onneksi Euroopasta löytyy muitakin mielenkiintoisia alueita kuten Bosnia, Bulgaria ja Kroatia sekä Kreikka Ukrainan lisäksi, Günter huokaisee.
Perheyrityksessä on osaamista
Hän pyörittää yritystä yhdessä vaimonsa Danielen sekä poikansa Dokin ja tyttärensä Valentinan kanssa, jotka toimivat myös oppaina matkoilla.
– Daniele on paras kumppanini kaikilla näillä matkoilla. Hän organisoi, laittaa ruokaa ja hoitaa ensiavun. Hän on enemmän tai vähemmän velho - hän osaa kaiken, millä voi auttaa onnettomuuden sattuessa.
– Poikani Doki on puolestaan täydellinen opas matkoilla. Hän on loistava navigoija ja ajaa todella nopeasti ja hyvin. Valentinalla puolestaan on tehokkain pyörä - hän ajaa 520:stä KTM:ää, jossa on 61 vanhan tyylin hevosvoimaa - tiedäthän, kädet venyvät kiihdytettäessä. Pyörä on myös hyvin luotettava. Nykyisin hän ajaa vähemmän, koska hänellä on kaksi lasta, kolmivuotias Felicitas ja viisivuotias Kajetan. Tosin hekin lähtevät mielellään mukaan ajomatkoille Afrikkaankin, ylpeä isoisä kertoo.
Günther aloitti moottoripyöräilyn jo 1989 ja hänen ensimmäinen moottoripyöränsä oli nelitahtisella yksipyttyisellä moottorilla varustettu Kawasaki KLR 500, joka painoi 180 kg. Seuraava olikin sitten 230 kg:n painoinen kaksipyttyisellä koneella varustettu Yamaha Supertenere 750.
Heti alunperin hän osallistui endurolla-ajamisen koulutukseen, jotta pystyi harrastamaan offroad-ajoa.
– Noina vuosina Itävallasta oli helppo ajaa kolmessa tunnissa Unkariin, ja paikan päällä odottivat loistavat offroad-ajo-olosuhteet.
– Olin myös mukana useissa ralleissa, joissa ajettiin tiekirjanavigoinnin avulla Sloveniassa, Kroatiassa ja Bulgariassa. Jotkut olivat todella kovia kisoja, kuten Six Days -kilpailu Bulgarissa, johon osallistuin useita kertoja sekä vuorellenousukisat Itävallassa Erzbergissä, Trofaiachissa ja Stainzissa.
Desert Dream järjestää ensi vuoden alkupuolella ainakin seuraavat motoristien offroad-matkat: tammikuussa jo mainittu Intercontinentalrally, huhtikuussa Marokko ja kesäkuussa Ukraina. Lisäksi yritys tekee räätälöityjä matkoja. Kulkuvälineenä voi olla offroad-pyörä, atv tai vaikkapa maasturi. Lisätietoja löydtä Desert Dreamin kotisivuilta.
Ja kuten Güntheristä kerroimme, matkanjärjestäjän ajo- ja muun osaamisen puutteesta asiat eivät ainakaan jää kiinni. Hänellä on kuitenkin vielä yksi osaamisen ala, joka tuo "kotipaikkaetua" monessa Itä- ja Keski-Euroopan maassa: hän on opettanut varsinkin entisissä Neuvostoliittoon kuuluneissa maissa jo parin vuosikymmenen ajan Aikidoa. Tämän ansiosta hän tuntee paljon paikallisia ihmisiä noilla alueilla. Lisäksi hänellä on oma dojo Itävallassa.