Kotas-järven rannalla sijaitseva leiripaikka ei ole mikään megamittaluokan leirintäalue, vaan vain muutama hassu rakennus vailla mitään sen kummempaa. Alueella ei normaalisti ole tarjolla sähköä, vesijohtoa tai toimivaa viemäröintijärjestelmää.

Jyväskylän Moottoriklubi ry:n puheenjohtaja Juha Ranttila valotti meille Kotas-rallin historiaa.

– Ei hätää. Olemme silti järjestäneet tänne kaikki mukavuudet. Rakennamme tänne aina sähköverkot, vesijärjestelmän ja tuomme lisäksi riittävän määrän bajamajoja rallilaisten käyttöön, kertoo Jyväskylän Moottoriklubi ry:n puheenjohtaja Juha Ranttila. Sähkö tuotetaan paikalle raahatulla isolla generaattorilla.

Jos skutsiin haluat mennä nyt, niin takuulla nautit Kotas-rallin tarjoamista mahdollisuuksista.

Rallin eteen tekee töitä kaikkiaan 70-80 kerholaista, ja valmistautuminen tapahtumaan alkaa aina hyvissä ajoin, viikkoja ennen tapahtumaa.

– Konkreettisesti aloitimme homman keskiviikkoaamuna ja torstaina tulimme tänne ja rakensimme järjestelmät kuntoon. Vuosien varrella tehtävänjako on selkiytynyt ja väki harjaantunut tehtäviinsä, joten asiat sujuvat.

Bajamajat tai ainakin osa niistä.

– Rallissa on käynyt joitakin porukoita aivan alusta lähtien kuten esimerkiksi MC Coronan väki, ja monilla on täällä alueella vakiopaikat, joihin joko laittavat telttansa tai majoittuvat meidän valmiiksi pystyttämiimme puolijoukkuetelttoihin. Viimemainitut varataan yleensä ryhmille.

Sadetakuu tai rahat takaisin?

Rallin suosio on vuosien varrella ollut melko vakio.

– Pienimmillään täällä on ollut paikalla noin 300 henkilöä ja suurimmillaan noin 500. Viime vuonna taisi olla 450 henkilöä, Ranttila muistelee.

Kyse on valinnoista: majoituksen suhteen paikkoja on tarjolla rajattomasti.

Ranttila on itse ollut mukana sekä Kotas-rallissa että Jyväskylän moottorikerho ry:n toiminnassa alusta lähtien. Nyt menossa oleva puheenjohtajavuosi on miehelle ensimmäinen, sitä ennen hän toimi vuosia sihteerinä.

- Rallilla on sitten sadetakuu, Ranttila virnistää, ja kertoo, ettei toistaiseksi ole pidetty vielä yhtään Kotasta, jossa ei olisi satanut. – Parhaimmillaan on satanut kaikki kolme päivää putkeen. Melkein lupaamme rahat takaisin, jos sadetta ei tule.

Pelso-pubin nimellä on tarinansa, josta enemmän muualla.

Ranttilan ajaa normaalisti Yamaha FJR 1300:lla, mutta nyt on ollut niin paljon tavaroiden kuljettamista, että aika on rallijärjestelyissä kulunut pakettiauton ratissa.

Rallipaikka on melko hyvin kätkössä, mutta mikäli olet ensikertalainen, usko ja luota vain valtateitten varsien opastukseen ja aja surutta hiekkatielle. Lopulta pääset mäen päälle nousevan vähemmän tasaisen ja kapeamman hiekkatien jälkeen metsän reunaan vastaanottopisteelle ja siitä sitten leiriytymään ja miten sen nyt muotoilisi, viihteen ja yhdessäolon pariin. Kotaksella kun on oma spesialiteettinsa, ollut ilmeisesti alusta lähtien.

Maailmanmatkaaja.

Pelso-pubista saat juomaa ja ruokaakin alueelta löytyy. Urheilu luo omaa leimaansa ralliin, luvassa oli lauantaiksi ainakin kerhojen välinen lentopallokisa.

Vierailuhetkellä vaikutti huolestuttavasti siltä, että sadetakuu olisi pettämässä, mutta vielä tietysti on aikaa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Telttoja ja pyöriä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pyöriä ja telttoja.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ja paljon pyöriä, niistä Kotas-ralli on tehty. Rallikansalaisia unohtamatta.