Pyörän mukana tulevat työkalut ovat tavallisesti säilössä jossain istuimen alla. Kannattaa siis kaikkein ensimmäiseksi tarkistaa, että ne ovat tallella ja seuraavaksi arvioida, mitkä niistä ovat riittävän laadukkaita, että niistä on hyötyä hätätilanteessa. Mahdolliset huonolaatuiset heitetään pois ja korvataan toimivilla.
Seuraavaksi varmistetaan, onko työkalusetti riittävän kattava. Irtoavatko kaikki tarvittavat katteen tai mittariston tai muut osat jos syytä on? Puuttuvat työkalut hankitaan.
Käytettävissä oleva tila asettaa omat rajoitteensa. Matkatavaroita pakatessa voi myös pohtia, mitkä tavarat ovat oikeasti tärkeitä matkalla. Tarvitaanko varmuutta vai enemmän vaatteita?
Kahta en vaihda
Oman kokemukseni mukaan motoristi tarvitsee mukaansa ainakin kaksi asiaa, nimittäin ilmastointi- eli roudarin- eli jeesusteippiä sekä tietysti monitoimilinkkuveitsen. Ei väliä onko se sveitsiläinen vai Leatherman, kunhan on laadukas ja siinä on riittävästi erilaisia työkaluja.
Ilmastointiteipillä sain korjattua Norjassa ajellessani muun muassa perälaukun telineen putken, kun se oli katkennut tärinässä. Heiluihan se laukku sen jälkeenkin kaarteissa tarpeettomasti, mutta kulki mukana. Korjaus osoittautui niin vahvaksi, että putki katkesi uudelleen teippauksen vierestä, joten lisää teippiä...
Normaaliin matkavarustukseen kuuluu myös paikka-ainepullo sekä mahdollisesti sisärenkaallisen tai -renkaattoman renkaan paikkaussetti. Aina aerosoliseos ei riitä paikkaukseen, silloin ovat ´kovemmat´keinot tarpeen. Jos on isolla pyörällä matkassa, mukaan saattaa mahtua myös pieni kompressori, jolla saa puhjenneen ja paikatun renkaan täytettyä. Mikäli rengas puhkeaa, se vaihdetaan heti kun mahdollista eli etsitään lähin mp- tai rengashuolto. Puhjennut paikattukin rengas on aina riski.
Sähkötarvikkeita
Matkaan otetaan ilman muuta pieni, mutta hyvävalotehoinen LED-taskulamppu, jossa on litiumaparistot. Ne kestävät pitkään, jopa vuosia, mutta niidenkin kunto kannattaa tietysti aina silloin tällöin tarkistaa. Jos jotain pitää korjata tai paikata, niin jostain syystä kaikki tällainen sattuu aina illalla, ja on hyvä muistaa, että Keski-Euroopassa on kesälläkin iltaisin pimeää.
Myös ainakin pääajovalon, vilkun ja jarruvalon polttimot kannattaa ottaa matkaan. Ja lisäksi kannattaa opetalla vaihtamaan ajovalon lamppu. Se ei ole kaikissa pyörissä kovinkaan helppoa. Sade, kylmä, kiire, ärtymys ja pimeys eivät ainakaan helpota ensikertalaista.
Ainakin pari-kolme sulaketta on syytä ottaa mukaan. Sulakekotelossa voi olla valmiiksi paikka varasulakkeille, sitä kannattaa tietysti hyödyntää, niin ne ovat tarvittaessa valmiiksi siellä missä pitääkin.
Käynnistyshäiriöitäkin saattaa matkalla tulla, joten silloin kevyet hauenleuoilla varustetut akku- / käynnistyskaapelit ovat hyvä lisävaruste ulkoista virranottoa varten. Hyvällä onnella ne mahtuvat sinne istuimen alle säilöön.
Muita käytännöllisiä lisävarusteita ovat esimerkiksi varasytytystulppa, häiriönpoistin ja pieni rulla eristysnauhaa. Eikä pidä unohtaa myöskään metrin - parin mittaista johdonpätkää, jolla voi tehdä väliaikaisia ohituksia kaapelointiin, jos aihetta on.
Ketjusprayta ja rautalankaa
Säännöllinen ketjuvoiteluaineen käyttö pidentää niitten ikää, ja pitkälle matkalle saattaa mahtua monennäköistä säätä, joka kuluttaa ketjua normaalia enemmän. Myös vapaitten nopeuksien hyödyntäminen pistää ketjut koville, kuten ajo hiekkateilläkin, joten spraypullo tulee mukaan automaattisesti.
Rautalangan käyttöä ei varmaaan tarvitse selittää - se on lisävaruste niihin tilanteisiin, joihin ilmastointiteippi ei jostain syystä sovellu tai riitä. Myös jokusen nippusiteen voi ottaa mukaan varuiksi.
Ajokissa saatetaan käyttää myös esimerkiksi pyörän lukituksissa sokkia. Muutaman varasokan voi ottaa mukaan varmuuden välttämiseksi. Ne eivät vie paljoa tilaa eivätkä myöskään paina juuri mitään. Vanhaa sokkaa kun ei oikein saisi käyttää uudelleen.
Menee enemmän turvavarustelupuolelle, mutta hyvä lukijalta tullut lisäys on motoristin ensiapulaukku.
Olivatko tässä tärkeimmät? Onko itselläsi tapana ottaa vielä jotain muuta matkaan?
Edit 23.10.2013 klo 9.33, lisätty motoristin ensiapulaukku.
Joulunajan kunniaksi julkaisemme viisi vuotta vanhoja juttuja Motouutisten alkutaipaleelta vuodelta 2013. Oheinen juttu on julkaistu ensi kerran 22.10.2013.